16 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 10 بهمن 1397 ساعت 12:18

چشم اندازهای جهانی مثبت است/ رونق بورس با ماه شمار شدن سپرده ها

نوشته شده توسط 

aghabozorgiiiمدیرعامل کارگزاری بانک دی سیاست ماه شمار شدن سپرده های بانکی را سبب رونق بورس ارزیابی کرد و ثبات سیاست های پولی را لازمه تعادل بازارها و به خصوص بازار سرمایه دانست.

به گزارش«بورس و بانک» فردین آقا بزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به روند مثبت شاخص در هفته گذشته و همچنین تاثیرگزارش های ۹ ماهه و متغییرهای فعلی تاثیرگذار بر بازار سرمایه گفت: یکی از مولفه های اثر گذاری که بر بازار سرمایه سایه خواهد داشت، تغییر در نحوه پرداخت سود سپرده های بانکی است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت مجدد زمینه های علاقمندی به سرمایه گذاری در بین مردم با انتشار گزارش های مالی از شرکت های سودآور گفت: همزمان با اصلاح روند پرداخت سود بانکی، شاهد تقویت قیمت نفت و کامودیتی ها نیز هستیم و اکنون بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول مبنی بر اعلام قیمت متوسط بیش از ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت، این کامودیتی مهم و اثرگذار نیز در حال اصلاح قیمتی است. از این رو رویکردهای تحلیلی مبنی برافول و نزول در بازارهای سرمایه گذاری در حال بازنگری است و همچنان بازار سرمایه  به عنوان یکی از گزینه های مهم نقدشوندگی مطرح است.

نوسان قیمت ذات بورس است

آقابزرگی قانونمندی را حسن اول بازار سرمایه در بین بازارهای سرمایه پذیر دانست و یادآور شد: البته نوسان جزو ذات و مقتضیات بازار سرمایه است و همواره بعد از یک بازدهی مثبت، خریدارانی که در قیمت های مناسب اقدام به خرید کرده اند، به منظور شناسایی سود؛ اقدام به فروش مقطعی می کنند و این امر موجب کندی رشد شاخص در برخی موارد می شود. اما این به منزله قطع شدن و عدم تداوم روند صعودی بازار سرمایه نیست.

وی با اشاره به تاثیر مسائل سیاسی و تهدید های مختلف بر بازارها و به خصوص بازار حساس سهام اظهار کرد: تعدد تهدیدها باعث خو گرفتن بازار سرمایه شده است و سبب شده تا سرمایه گذاران این بازار، تحلیل های خود را متناسب با این شرایط انجام دهند. بنابراین با این نوع تهدیدها دیگر بازار ما دچار نوسان شدید قیمتی نمی شود.

تاثیر ماه شمار شدن سپردها بر بورس مثبت است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی تاثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی بر ماه شمار شدن سپردها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر با فرض ثابت بودن همه شرایط اعم از بحث های سیاسی یا مولفه های اثرگذار اقتصادی، با قاطعیت می توان گفت که بعد از گذر از مقطع ۱ بهمن و اجرای ماه شمار شدن سپرده ها مسلما شاهد اولین واکنش مثبت و تاثیر مناسب این سیاست بر بازار سرمایه و بورس خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که تجربه ما در گذشته نیز بر رونق بورس در مواقع تغییر در نظام بازار پول و اجرای سیاست های مختلف در اعطای سود سپرده یا در نحوه توزیع این سودها اعم از روزشمار یا ماهانه بوده است. به همین سبب از نظر تحلیل تکنیکال نیز این مقطع مقطعی بسیار حساس و تاثیرگذاری است.

این کارشناس بورسی انتشار گزارش های ۹ ماهه شرکت ها را نیز بر ایجاد رونق در صنایع بورسی در شرایط کنونی موثر خواند و تاکید کرد: برخی از این گزارش ها به دلیل عواملی همچون بحث تغییر تسعیر نرخ ارز )از ارز مبادله ای به ارز نیمایی( در انتظار تاثیر مثبت هستند که این امر بر جذابیت این صنایع در بورس می افزاید و انتظار می رود به مرور زمان تا انتهای سال زمینه موثری برای تداوم افزایش شاخص را ایجاد کند.

چشم اندازهای جهانی بازار نفت مثبت است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در پیش بینی تحولات بازارهای جهانی و مسیر پیش روی نفت و سایرکامودیتی ها گفت: در حال حاضر نفت برنت با رشدی قابل توجه تا دامنه ۶۰ دلار رفته است و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز برآورد کرده اند که قیمت آن برای ۲۰۱۹ برابر با ۷۰ دلار خواهد بود. یعنی چشم انداز کارشناسان و صاحب نظران این حوزه دال بر افزایش قیمت است.

وی با اشاره به تاثیر جنگ های تجاری بین آمریکا با چین و اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: بی شک رقابت ها و جنگ های اقتصادی فعلی تاثیر خود را بر بر بازارها گذاشته است و با گذر از این مقطع در ادامه سال ۲۰۱۹ حتی اگر نخواهیم خیلی خوشبینانه اظهار نظر کنیم، باید بگوییم قیمت ها نقاط کف و حداقلی خود را دیده اند و می توانند با شیب متوسط روبه رو بالا حرکت کنند و به جرات می توان گفت که بازگشت به آن نرخ ها تا حدی با ضرائب و احتمالات کمتری توام است. بر همین اساس این بازارها مثبت پیش بینی می شوند و بورس نیز موثر از آنها به رشد خود ادامه خواهد داد.

آقابزرگی با تاکید بر تاثیرگذاری سریع افزایش قیمت های جهانی بر بورس تصریح کرد: این تاثیرها برخی مواقع حتی به سرعت و نادرست رخ می دهد. مثلا قیمت سهام و صنایع ما بلافاصله در کوتاه مدت از نظر افزایشی و کاهشی از قیمت های جهانی تبعیت می کند، در حالی که ما به سرعت نمی توانیم این تاثیرات را تحلیل کنیم. به همین دلیل برای دیدن تاثیر این نوسانات باید منتظر تاثیر میان مدت و بلند مدت بر بازارهای جهانی و داخلی و بورس ایران باشیم.