13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 11 دی 1402 ساعت 05:05

سبقت (شیران) از بودجه

نوشته شده توسط 
سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد "شیران" طی یک سال گذشته یکی از بهترین بازدهیهای بازار سرمایه را به ثبت رسانده و توانسته ارزش سرمایه مالکان خود را بیش از ۱۵۰% رشد دهد، تقریبا ۳ برابر نرخ تورم میانگین محیط اقتصادی . بدون شک این رقم سنگین بازدهی به دنبال تحولات و دستاورد های فاندامنتال در بطن عملیات بیزینس رخ داده است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از کارگزاری بانک صنعت و معدن؛ سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد “شیران” طی یک سال گذشته یکی از بهترین بازدهیهای بازار سرمایه را به ثبت رسانده و توانسته ارزش سرمایه مالکان خود را بیش از ۱۵۰% رشد دهد، تقریبا ۳ برابر نرخ تورم میانگین محیط اقتصادی . بدون شک این رقم سنگین بازدهی به دنبال تحولات و دستاورد های فاندامنتال در بطن عملیات بیزینس رخ داده است.

برای مثال ، این مجموعه ممتاز بورسی کارنامه عملیاتی دوره ۱۴۰۲ خود را با کسب ۸۰۴ میلیارد تومان درآمد در آذر ماه بست و ارزش تجمیعی درآمدهای خود را به قله ۸.۷ هزار میلیارد تومان رساند که مبین جهش ۱۰۳۵ همتی نسبت به دوره ۱۴۰۱ است.

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران علاوه بر افزایش سنگین درآمد سالانه ، از اطلاعیه مهم شرکت در فصل پاییز در خصوص اضافه شدن سه محصول جدید به سبد درآمدی شرکت که نوید بخش گسترش مجاری درآمدی و سودسازی شرکت است، نیز نباید غافل شد.

کادر مدیریتی “شیران بودجه عملیاتی دوره ۳ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۲ را با فرض فروش ۸۲ هزار تن محصول و کسب درآمدی به ارزش ۲.۳۲ هزار میلیارد تومان تهیه کرده بود و برای پوشش این رقم درآمدی، باید به طور میانگین ماهانه ۷۷۴ میلیارد تومان درآمد عاید بیزینس میشد خبر خوب برای سهامداران “شیران آن است که عملکرد شرکت در فصل پاییز کاملا فراتر از بودجه برآوردی بوده و با ثبت میانگین درآمد ماهانه ۸۴۰ میلیاردی شاهد سبقت عملکرد واقعی نسبت بودجه تهیه شده هستیم؛ بدین صورت که طی سه ماهه گذشته بیش از ۲۰۵۱ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات شناسایی شده: تقریبا ۱۹۰ میلیارد تومان انحراف مثبت
درآمدی ! روند تغییرات میزان درآمد عملیاتی این غول شیمیایی در سنوات گذشته به شرح زیر بوده است:

alt text

نظر به آنکه در ۹ ماهه ۱۴۰۲. به ازای ۶۰۱ هزار میلیارد تومان درآمد. ۲.۵۱ همت سود خالص شناسایی شده، فلذا حاشیه سود خالص بیزینس تقریبا ۴۱-۴۲ محاسبه شده است با فرض درآمد ۸.۷ همتی در دوره ۱۴۰۲، سود خالص بیزینس در مقیاس سالانه حوالی ۳.۵ الی ۳.۶ هزار میلیارد تومان برآورد میشود، رقمی که تقریبا ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان بالاتر از سود ۱۴۰۱ بوده و با فرض سرمایه اسمی ۵.۴ همتی ، رقم سود به ازای هر سهم سهامداران، ۶۵ الی ۶۷ تومان خواهد بود .گفتنی است که در حال حاضر ، میانگین نسبت P/E صنعت شیمیایی بورس حوالی عدد ۹ است، بنابراین ارزش ذاتی هر سهم “شیران بین ۵۸۰ الی ۶۰۰ تومان محاسبه می شود که با رقمهای فعلی تابلوی سهم تقریبا ۱۵% فاصله دارد البته باید در نظر داشت که طی روزهای اخیر سهم به سقف کانال میان مدت خود حمله کرده و با توجه به گزارشات مثبت و وضعیت مطلوب بیزینس، بازار انتظار شکست و تثبیت بالای سقف کانال یعنی منطقه ۵۲۵ الی ۵۳۰ تومان را دارد خاطر نشان میشود که ورود به سهم در شرایط فعلی ریسک بالایی داشته و کم ریسک ترین سناریو ، صبر تا زمان خروج از کانال و سپس ورود پله ای به سهم است.

alt text

از آنجایی که گذشته چارت نوعی سیگنال در خصوص حرکات آتی سهم در نظر گرفته میشود، ضروری است به نحوه و میزان حرکت سهم در الگوی کانال قبلی نیز دقت شود پس از شکست سقف این کانال ، تقریبا ۱۱۰ بازدهی نصیب سهامداران شد. باید دید که آیا این رالی قدرتمند صعودی دوباره تکرار میشود یا خیر.

alt text