10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 30 آذر 1402 ساعت 17:36

امضاء تفاهمنامه سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی بین هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و بنادر دریانوردی بوشهر

نوشته شده توسط 

همایش «توسعه دریامحور؛ پیشران اقتصاد کشور» با حضور دکتر بذرپاش وزیر راه‌ و شهرسازی، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی، استانداران استان‌های گیلان و هرمزگان، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر‌ و دریانوردی و جمعی از مدیران‌کل بنادر‌ و دریانوردی استان‌ها و فعالان بخش خصوصی این حوزه و همچنین دکتر زرندی مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به همت سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد و در انتهای این مراسم ۳۱ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان میان مدیران‌کل بنادر شهید رجایی، امام‌خمینی (ره)، امیرآباد، شهید بهشتی، انزلی و نوشهر با شرکت‌های فعال بخش خصوصی به امضاء رسید.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط‌عمومی هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران؛ در همین راستا تفاهمنامه سرمایه‌گذاری احداث پایانه مخازن فرآورده‌های نفتی سبک‌ و سنگین به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال با ظرفیت عملیاتی سالانه ۶۵۰ هزار تن بین «اداره‌کل بنادر و دریانوردی بوشهر» و «شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران» به عنوان زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران امضاء شد. 

 

بر اساس این تفاهمنامه و در راستای سیاست‌های کلان توسعه دریامحور؛ قرار است بزرگترین تاسیسات ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی ساحلی در دو فاز در استان بوشهر ایجاد و راه‌اندازی ‌شود که به موجب آن ضمن تسهیل صادرات فرآورده‌های نفتی، زنجیره صادرات دریایی و زمینی این فرآورده‌ها تکمیل شده و تولید و امنیت عرضه فرآورده‌های نفتی کشور را استمرار خواهد بخشید.

دکتر بذرپاش وزیر راه‌ و شهرسازی در این مراسم خطاب به متولیان بخش خصوصی فعال در این حوزه گفت: بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار و ما هم به عنوان سرمایه‌پذیر هستیم. بنابراین اگر بخش خصوصی هم چنین دیدگاهی داشته باشد؛ قطعا نقش آن در صنعت دریا پایه بسیار متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود و پروژه‌ها با سرعت بیشتری اجرا و راه‌اندازی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهید سیاست‌های اقتصاد دریا مجددا فعال شود، باید با یک چارچوب بهتری مسیر سخت را طی کرد، گفت: امروز ما به بخش خصوصی دست یاری دراز کردیم تا با کمک یکدیگر آینده‌‌ای بهتر و متفاوت‌‌تر خلق کنیم و با کمک شما در بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریا آینده درخشان‌تری را رقم خواهیم زد.

وزیر راه ضمن بیان اینکه با متفاوت نگریستن ساختن ایرانی آباد و متفاوت دور از دسترس نخواهد بود، خاطرنشان کرد: طی یک‌سال حضور در وزارت راه جلسات متعددی با بخش خصوصی، شرکت‌ها و مدیران سابق داشتم. از سوی دیگر پس از ابلاغ سیاست‌‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام‌معظم‌رهبری فعالیت شبانه‌روزی از سوی مجموعه وزارت راه‌‌وشهرسازی در این خصوص آغاز شد.

دکتر بذرپاش با تاکید بر اینکه تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی‌یابد، گفت: به همین دلیل با توجه به اینکه بخش خصوصی به کمک دولت آمده است؛ باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد. 

وزیر راه‌ و شهرسازی در پایان گفت: برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولتی هستیم. در همین راستا فعال شدن کریدورها و شاه‌را‌ه‌ها یک مطالبه اساسی است که باید با تمام توان در راستای عملیاتی شدن آن اقدام کرد.