29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 07 خرداد 1401 ساعت 20:15

مرحله راستی آزمایی متقاضیان طرح مسکن جوانان قشم از باسعیدو آغاز می شود

نوشته شده توسط 

مدیر طرح مسکن جوانان جزیره قشم گفت: نخستین مرحله راستی آزمایی و تطبیق مدارک بارگذاری شده توسط متقاضیان طرح مسکن جوانان جزیره به مدت ۲ روز از (چهارم تا پنجم خرداد ۱۴۰۱) در روستای باسعیدو آغاز می‌شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از اعلام روز سه شنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم ؛ شریف شریفی نژاد با بیان این مطلب اظهار داشت: این اقدام پیرو دستور ویژه رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دومین جلسه شورای مسکن جوانان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، باهدف تسریع فرآیندهای اجرایی طرح اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته نخستین مرحله راستی آزمایی مدارک بارگزاری شده طرح مسکن جوانان قشم، توسط متقاضیان بخش‌های غربی جزیره آغاز خواهد شد.

مدیر طرح مسکن جوانان جزیره قشم اضافه کرد: بر این اساس متقاضیان طرح مسکن جوانان جزیره قشم در روستای باسعیدو می‌توانند از روز سه‌شنبه به مدت دو روز (چهارم تا پنجم خرداد ۱۴۰۱) با در دست داشتن اصل مدارک خود به نیروی‌های این مدیریت مستقر در دهیاری باسعیدو مراجعه نمایند.

شریفی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: مراحل راستی آزمایی و تطبیق مدارک متقاضیان مسکن جوانان جزیره در سایر روستاها و نقاط غرب جزیره در آینده نزدیک اجرایی شده و درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

 در غربی‌ترین قسمت جزیره قشم و در فاصله ۱۲۴ کیلومتر از شهر قشم روستای قرار دارد که از زمان گذشته آن را با سعیدو نامیده‌اند؛ در مورد وجه تسمیه روستا نظرات مختلفی بیان شده است از جمله اینکه این روستا به علت سکونت طایفه ای به نام ابوسعید از اعراب بنی معین که در این روستا سکونت داشتند نام باسعیدو بر آن مانده است.

باسعیدو دارای شناسنامه کهن و معتبر همچون یادگاری از روزگاران دیرین است که سالیان دور و درازی است که در کنار دریا فراز و نشیب فراوانی به خود دیده است.

قدمت و دیرینگی آن را می‌تواند از اسکله سنگی روستا که به قبل از اسلام در زمان ساسانیان باز می گردد و همچنین وجود قلعه، برج مراقبت و قبرستان سربازان انگلیسی دریافت.

انگلیسی‌ها درسال ۱۲۱۷ هجری قمری باسعیدو را تصرف کردند و در آنجا برای ذخیره کردن ذغال سنگ و اسکان دادن سربازان خویش قلعه و انبار های متعددی ساختند و تعدادی سرباز و چند عراده توپ در آنجا قرار دادند.

 بنابر اعتقاد سدیدالسلطنه قلعه با سعیدو معروف به قلعه «کرتو» و «محمدحاجی» از آثار پرتغالی هاست و «مستر کلارک» انگلیسی ابتدا در آن مقیم شد و بعد در بنگله «در کولی» یا «سرکوهی» که پنج مایل دورتر از با سعیدو است و ساختمان آثار آن هنوز باقی می باشد اقامت گزید.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.