29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 12 آبان 1400 ساعت 12:32

مهندس باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران : استفاده از ظرفیت بخش تعاون برای تحقق ساخت مسکن

نوشته شده توسط 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با اشاره به نقش بخش تعاون در اجرای قانون «جهش تولید مسکن» خطاب به رئیس‌جمهور گفت: از آقای رئیسی می‌خواهیم که برای تحقق ساخت مسکن از ظرفیت بخش تعاونی‌ها که طی چند سال گذشته از آن چشم‌پوشی شده است؛ استفاده شود.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران ؛ مهندس خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه کمتر از سه درصد تعاونی‌ها در سال‌های گذشته در ساخت مسکن مشارکت داشته‌اند، ادامه‌داد: در سند توسعه تعاون کشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و در قانون ساماندهی تولیدوعرضه مسکن وظایف و حدود اختیارات تعاونی‌ها به صراحت آورده شده، اما چگونگی بهره‌گیری از بخش خصوصی‌وتعاونی بیشتر مشمول نگاه سلیقه‌ای شده است.
وی با بیان اینکه دولت برای تحقق اهداف کمّی در ساخت مسکن باید روی همکاری جمعی و بخش تعاون حساب باز کند، گفت: بخش تعاون برای حضور در «طرح نهضت ملی مسکن» آماده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمران شهر تهران همچنین گفت: از 52 هزار و 334 پروانه صادر شده برای ساخت 280 پروانه مربوط به بخش مسکن است و از 130 هزار واحد ساخته شده تنها 2 هزار و 948 واحد مربوط به بخش تعاون بوده که به معنای سهم 2 درصدی این بخش از ساخت مسکن است.

سهرداری 1
مهندس باقرپور با بیان اینکه رویکرد ما کمک به اصلاح ساختارهاست، گفت: در اسناد بالادستی بر نقش مثبت تعاونی‌ها برای تولید مسکن تاکید شده و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در بخش تولید نیز مورد تائید رهبر‌معظم‌انقلاب است.
به گفته وی طی هشت سال گذشته شاهد کاهش کمّی تولید مسکن بودیم، اما دولت سیزدهم درصدد است تا کسری تولید را با ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال جبران کند.
مهندس باقرپور با بیان اینکه اجرای مصوبه مجلس با عنوان «جهش تولید مسکن» نیازمند رفع برخی دغدغه‌ها پیش از ورود به حوزه اجراست، گفت: در روند اجرای این قانون تاکید ما بر استفاده از ظرفیت داخلی برای ساخت مسکن با کیفیت است.
وی با اشاره به تائید ورود چینی‌ها برای ساخت مسکن ادامه‌ داد: به ساخت سریع و با کیفیت مسکن نیازمندیم و ما هم از ساخت‌و‌‌ساز سریع و کیفی حمایت می‌کنیم. در واقع معتقدیم ورود هر نوع فناوری به کشور برای ساخت خانه ارزشمند است، اما اعتقاد داریم که اجرای این طرح باید به نیروی داخلی داده شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقاداتی در حوزه عملکرد تولید مسکن در کشور وجود دارد که قطعا متوجه عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، با بیان اینکه مسئولانی که از گذشته در دولت حضور داشته و ایده و تفکراتی برای مسکن دارند، همچنان بر صندلی‌های خود تکیه زده‌اند و تغییرات مدیریتی هنوز به آنها نرسیده است، خاطرنشان کرد: رویکرد ما بحث اصلاح ساختار است؛ نه افراد. تولید مسکن نیازمند عمل به برنامه‌هایی است که در قوانین توسعه‌ای و اسناد بالادستی وجود دارد.

سهرداری 2
مهندس باقرپور تاکید کرد: در تمامی اسناد بالادستی بر لزوم رفع موانع تولید مسکن اشاره شده است. در همین راستا برای تولید مسکن و تکیه بر نقش تعاون در تولید مسکن نیز به اندازه کافی سند و راهبرد وجود دارد، اما این بخش مهم از اقتصاد کمترین نقش را در تولید مسکن داشته و به بازی گرفته نشده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از روند صدور پروانه‌های ساختمانی انتقاد کرد و گفت: هنوز در بخش صدور پروانه درگیر بروکراسی‌های اداری هستیم که نخستین صدمه به تولید مسکن در کشور ناشی از همین بخش است.
مهندس باقرنژاد به نقش وزارت صنعت و بانک‌مرکزی در کنترل قیمت مسکن و سرعت بخشیدن به تولید در این بخش اشاره کرد و گفت: اکنون در تولید نهاده‌های ساختمانی با مشکل مواجه هستیم و عدم کنترل قیمت ارز نیز بر بازار مسکن تاثیر بسزایی گذاشته است.
به گفته وی در این شرایط روز به روز نقش تعاونی‌ها در ساخت‌وساز مسکن کمتر می‌شود و بررسی طرح‌های قبلی مسکن نشان می‌دهد که فقط نیم درصد ساخت‌وسازها از سوی تعاونی‌ها بوده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه دولت برای تحقق اهداف کمّی در ساخت مسکن روی همکاری جمعی و بخش تعاون حساب باز کند، افزود: در شرایط اقتصادی فعلی بخش خصوصی می‌تواند پروژه‌های ساخت مسکن را آغاز کند.
وی با بیان اینکه هزینه تولید مسکن دستوری تعیین نمی‌شود و به وضعیت کلی تورم و اقتصاد کشور مرتبط است، گفت: اگر نرخ‌گذاری‌ها در ساخت مسکن نهضت ملی بر مبنای واقعیت اقتصاد کشور باشد؛ امکان مشارکت تعاونی‌ها و بخش خصوصی وجود دارد.
مهندس باقرنژاد درباره آینده بازار مسکن نیز گفت: اکنون شاهدیم نرخ افزایش قیمت مسکن بین یک تا سه درصد در نوسان است و بازار دچار رکود تورمی شده است؛ به این معنی که هزینه‌های تولید مسکن از نرخ رشد و سود بیشتر است و در عین حال قدرت خرید متقاضی به‌ شدت تنزل پیدا کرده است.

سهرداری 3
وی ادامه‌ داد: امروز سود حاصل از سرمایه‌گذاری مسکن در حال کاهش است و سازندگان در حال خروج سرمایه خود از بخش مسکن به سایر حوزه‌ها هستند.
این مقام صنفی با بیان اینکه در این شرایط به ‌کار گرفتن مشارکت مردمی برای ساخت و تولید مسکن مؤثر است، گفت: دولت توان تصدی بخش مسکن را به تنهایی ندارد و ما نیز برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی می‌کنیم.