28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 14 بهمن 1397 ساعت 13:13

انضباط و خوداتکایی مالی، رمز حمایت گسترده از تولیدکنندگان

نوشته شده توسط 

keshaبانک کشاورزی که مسئولیت سنگین و مقدس حمایت مالی از بخش کشاورزی را بر دوش دارد، برای رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه و پشتوانه مالی قدرتمند است که در سال های درخشان پس از انقلاب با حمایت، درایت و سیاست های سازنده مسئولان و برنامه ریزی صحیح مدیران بانک کشاورزی، این مهم محقق شده است.

 

به گزارش«بورس و بانک» به نقل از روابط عمومی در سنوات اخیر با تمهیداتی در قوانین بودجه، استقراض دولت از سیستم بانکی کاهش یافته است و به نظر می رسد راه حل های متفاوتی در قوانین مرتبط برای کاهش و یا تسویه این بدهی ها از طریق انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی، انتشار اوراق تسویه خزانه و تهاتر بدهی ها با مطالبات دولت از محل تنفیذ حکم تبصره 35 قانون بودجه سال 95 و بند و تبصره 16 قانون بودجه سال 96 و ... مد نظر است.

در همین راستا و به منظور تهاتر بخشی از بدهی دولت، در سال های اخیر با تمهیدات و تدابیر دولت و مجلس محترم که برخاسته از اعتماد آن ها به بانک کشاورزی است، سرمایه این بانک به میزان قابل توجه و بی سابقه ای افزایش یافت و به رقم 91000 میلیارد ریال رسید ؛ به این ترتیب نسبت کفایت سرمایه این بانک به رقم 6.9 رسید که این موفقیت، تاثیر به سزایی در افزایش توان مالی بانک برای حمایت از تولید و اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع وابسته داشته است.

از سوی دیگر، بررسی روند 40 ساله شاخص «نسبت بدهی به بانک مرکزی نسبت به جمع کل بدهی ها» حاکی از مدیریتی موثر و عزم جدی بانک برای کاهش استقراض از بانک مرکزی در سال های اخیر است که این نسبت را علیرغم تمام ناملایمات سیاسی و اقتصادی ، تکالیف و تعهدات ابلاغی و سیاست های انبساطی دولت، به طور چشمگیری تا رقم 4 درصد کاهش داده است.

این کاهش چشمگیر بدهی بانک به بانک مرکزی در دوران مدیریت روح اله خدارحمی شکل مضاعفی به خود گرفته است که نشانگر همراستایی اقدامات بانک با برنامه های بانک مرکزی و بیانگر اولویت دادن به موضوع مهم انضباط مالی و مدیریت منابع و مصارف در سال های اخیر است.

مجموع این اقدامات در کنار رشد چشمگیر سپرده های بانک و رسیدن به مبلغ 857 هزار میلیارد ریال- که خود ناشی از مدیریت علمی، توسعه و بهبود خدمات بانک و جلب رضایتمندی مشتریان است- توانسته است پس از 40 سال خدمت رسانی صادقانه بر اساس سیاست های صحیح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بانک کشاورزی را در جایگاه رفیعی از لحاظ اثرگذاری، محبوبیت و مقبولیت قرار دهد و توفیق فراوانی را در مسیر حمایت گسترده از تولیدکنندگان نصیب این بانک کند.