10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 21 دی 1402 ساعت 22:38

تفضلی معاون خرید فولاد خوزستان تاکید کرد: همکاری 147 شرکت دانش‌بنیان با شرکت فولاد خوزستان

نوشته شده توسط 

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان از همکاری ۱۴۷ شرکت دانش‌بنیان با فولاد خوزستان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰۰ شرکت نوپا، ۴۰ شرکت نوآور و ۷ شرکت فناور هستند.
به گزارش بورس و بانک ؛ عطا تفضلی معاون خرید فولاد خوزستان در حاشیه دومین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی سال‌های متعدد تلاش بر این بود که ارتباط جدی بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد، اما با توجه به اینکه این جریان آنگونه که موردانتظار بود، شکل نگرفت؛ لذا از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان پلی برای شکل‌گیری این ارتباط موثر ایجاد شد.
تفضلی بیان کرد: بیش از ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد حدوداً هشت‌هزار شرکت نوپا، حدود هزار شرکت نوآور و کمتر از هزار شرکت فناور هستند.
وی در ادامه افزود: طبق آماری که در اختیار ما وجود دارد؛ طی سال‌های گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار درآمد این شرکت‌ها بوده که از این مقدار ۵ میلیون دلار آن از طریق صادرات حاصل شده است.
تفضلی ادامه داد: یکی از دلایل اقبال به شرکت‌های دانش‌بنیان؛ تحریم‌های گسترده علیه ایران بوده که ما را بر آن داشت تا به بومی‌سازی و خودکفایی روی بیاوریم.
وی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته واردات به کشور با مشکلات جدی مواجه بوده و هیچگونه تضمینی برای تامین کالاها وجود نداشت؛ بهترین راه‌حل، خودکفایی و بومی‌سازی بود. این در حالی است که در حال حاضر ما دغدغه‌ای برای تامین به موقع کالاهای موردنیاز خود نداریم و هزینه‌ تمام ‌شده نیز برای ما به میزان چشمگیری کاهش یافته ‌است.
تفضلی بیان کرد: این فرآیند برای شرکت فولاد خوزستان دو خروجی عمده داشت؛ علاوه بر بومی‌سازی محصولات وارداتی، ما به سمت تولید کالاهایی روی آوردیم که هرچند موردنیاز شرکت بود، اما به کشور وارد نمی‌شد.
وی در ادامه افزود: در روند بومی‌سازی‌ که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است؛ نخبگان کشور این فرصت را پیدا کرده‌اند که ایده‌ها و توانمندی‌های خود را ارائه دهند. همچنین واردات نیز به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.
معاون خرید فولاد خوزستان ادامه داد: از دیگر نتایج قابل‌توجه بومی‌سازی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان این بوده که سرانه مصرف فلز در کشور بالا رفته است؛ چراکه برای تولید همین قطعات بومی‌سازی شده از مواد اولیه معادن و نیز محصولات تولیدی کارخانه‌های فولادسازی و سایر کارخانه‌های داخل کشور استفاده می‌شود.

به گفته وی فولاد خوزستان طی سال‌های 1400 و 1401 مجموعاً حدود ۳۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است. همچنین طی این دو سال ۶۳۴۰ قطعه به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان در گروه فولاد خوزستان و به دست سازندگان داخلی بومی‌سازی شده است.
تفضلی در پایان خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته بیش از ۲۵ هزار قطعه در گروه فولاد خوزستان بومی‌سازی شده است و می‌توان گفت که به طور متوسط سالانه ۱۰ الی ۲۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در شرکت فولاد خوزستان صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.