10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 21 دی 1402 ساعت 22:30

حضور کارشناسان فولاد خوزستان در اکثر واحدهای فولادی کشور

نوشته شده توسط 

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان گفت: این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فولادی کشور است و تقریباً کارشناسان این شرکت در اکثر واحدهای فولادی کشور حضور دارند و یا مشاوره می‌دهند.
به گزارش بورس و بانک ؛ مهندس مهران خرم‌نیا معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در جمع خبرنگاران گفت: البته اینکه ما فکر کنیم همه چیز را بلد هستیم، حتی با تجربه زیادی که داریم؛ واقعاً حرف درستی نیست و این حرف به واقع ابتدای نابودیست. ما آخرین مطالعات طرح جامعی که انجام دادیم؛ در سال ۹۵ شروع و در سال ۹۷ تمام شد که با سه مشاور به نام و صاحب تکنولوژی این کار صورت گرفته است و آنها را به خدمت گرفتیم. در همین راستا همکاران ما در مسیر رشد و توسعه و بهره‌برداری از مشاوران ایرانی‌وخارجی استفاده کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: البته باید به وضعیت تحریمی که طبیعتاً کار و ارتباطات را سخت کرده است نیز توجه  داشت. در واقع باید بگویم قطعه‌سازی یک مقوله و بومی‌سازی تکنولوژی یک مقوله دیگر است و اینکه یک تکنولوژی قدیمی را بومی‌سازی کنیم، در واقع هنر نیست؛ چراکه به مزایای رقابتی آن دست پیدا نمی‌کنیم. بنابراین در شرایط تحریمی جذب تکنولوژی سخت است، اما ناممکن نیست.
مهندس خرم‌نیا همچنین گفت: در حال حاضر بحث انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشور حیاتی محسوب می‌شود؛ مثلاً شرط لازم برای فولاد سبز انرژی تجدیدپذیر است. پس چرا ما این کار را نکنیم؟ مشکلی که الان وجود دارد؛ بالا بودن درجه حرارت بسیاری از مناطق کشور است. در بسیاری از زمین‌ها حرارت از ۴۲ درجه که بالاتر می‌رود؛ راندمان سلول‌های فوتو ولتایک افت پیدا می‌کند. به همین دلیل امروزه در دنیا روی سلول‌های دمای بالا کار می‌کنند که در لبه تکنولوژی قرار دارد. ما این موضوع را در چندین مرکز دانش‌بنیان مطرح کردیم و روی آن کار می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شرکت فولاد خوزستان در این زمینه پیشرو بوده و حاضر است در این خصوص سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد، گفت: ما حتماً باید بتوانیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم؛ چراکه شدت تابش خورشدی در کشور بسیار بالاست. در مجموع ما به تکنولوژی روز دنیا بی‌نیاز نیستیم و حتماً باید به شیوه‌های خاص خودمان از آن بهره ببریم.
معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در مورد دستگاه sox که جدیداً رونمایی شد نیز گفت: محل دستگاه sox در فرآیند کانه‌آرایی در کارخانه کنسانتره‌سازی است. در واقع کنسانتره‌ای که به کارخانجات گندله‌سازی یا فولادسازی می‌رسد‌؛ باید گوگرد آن پایین باشد؛ چراکه کارخانجات فولاد و گندله‌سازی نزدیک به شهرها هستند و باعث آلودگی زمین و شهرها می‌شوند؛ بنابراین محل حذف گوگرد بخش کانه‌‌آرایی است.
وی در ادامه افزود: البته در گذشته که از خارج از کشور سنگ‌آهن وارد می‌کردیم؛ گوگرد کم داشتند، اما بعضی از معادن کشور گوگرد بالایی دارند که ما با مخلوط‌‌ سازی گوگرد را کنترل می‌کنیم. در همین راستا دستگاهی که رونمایی شد، برای محیط ‌های سربسته است؛ چراکه sox بسیار آسیب‌زننده است. این دستگاه ۶ فیلتر مختلف دارد و گوگرد را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند و اجازه نمی‌دهد به نفراتی که در مجاورت آن هستند؛ آسیب بزند.
خرم‌نیا در خصوص انرژی موردنیاز شرکت گفت: در مورد برق نیز تکالیفی بر عهده صنایع گذاشته شده است و مطابق آن کل صنایع فولادی کشور ۱۰ هزار مگاوات تعهد ایجاد نیروگاه حرارتی کرده‌اند. در همین راستا فولاد خوزستان یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در دستور کار خود دارد که استارت فاز اول آن زده شده و زیرساخت‌های آن شروع و تجهیزات در حال آماده شدن است که به میزان ۵۵۰ مگاوات بوده و حداکثر تا یک‌ونیم سال آینده وارد مدار می‌شود.
وی همچنین گفت: در فاز دوم نیز به ۱۰۰۰ مگاوات خواهیم رسید. همچنین در بحث تکمیلی نیروی برق نیروگاه خورشیدی را نیز در دستور کار داریم که بر اساس آن متعهدیم ۵ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر را داشته باشیم که آن هم نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی می‌شود.

خرم‌نیا ادامه داد: اما در بحث گاز چالش جدی داریم. باید تاکید کنم کشور ایران دومین دارنده ذخایر گاز است؛ بنابراین ما کمبود گاز در کشور نداریم، اما با توجه به شرایط خاصی که کشور با آن مواجه است؛ مشکل سرمایه‌گذاری برای تولید آن داریم. در گذشته در دسترس بودن گاز مزیت کشور برای صنعت فولاد بوده و متناسب با آن به سمت تکنولوژی احیاء مستقیم رفتیم، اما متاسفانه امروز به دلایل شرایط کنونی کشور دچار ناترازی در تامین گاز شده‌ایم. در بخش صنعت گاز مصرفی کل صنعت فولاد ایران در روز حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با حجم گاز تولیدی کشور سهم بالایی نیست، اما طبیعتاً مردم در اولویت هستند و ما هم این را می‌فهمیم و قبول داریم و انشالله تا اصلاح الگوی مصرف ما باید این شرایط را تحمل کنیم.
وی در خصوص حل مشکل کمبود گاز گفت: ما حدود ۱۰ سال قبل پروژه تحقیقاتی را در این خصوص انجام دادیم. حال امروز که با بحث ناترازی گاز مواجه شده‌ایم؛ آن پروژه تحقیقاتی به ما کمک کرده است که این ایده را برای ذخیره‌سازی گاز استفاده کنیم. بر اساس این پروژه در فصول گرم با پروژه cbsi  اسفنجی را تبدیل به بریکت سرد می‌کنیم. در واقع تولید آن گاز را در خود ذخیره می‌کند و آن بریکت سرد را در فصول سرد استفاده می‌کنیم. مورد بعدی اینکه برای حل این مشکل باید بگویم در کشور فلرهای نفتی زیادی وجود دارد. حدود ۱۷.۲ میلیارد متر مکعب در کشور فلر وجود دارد که بخش کوچکی از آن در پتروشیمی استفاده می‌شود و بقیه را می‌سوزانیم. بنابراین چرا از آنها استفاده نکنیم؟
خرم‌نیا تاکید کرد: اگر پروژه‌های فلر فعال شود؛ حدود ۶۰ درصد راندمان استفاده گاز در کشور را دارند و به صورت گاز طبیعی می‌توان آنها را استحصال کرد و مزیت دیگر آن وضعیت زیست‌محیطی است که جلوی آلودگی گرفته می‌شود. پس چرا مثل بقیه دنیا آن را استحصال نکنیم؟ اگر از آن ۱۷.۲ میلیارد متر مکعب استفاده کنیم؛ کل نیاز صنعت فولاد کشور تامین می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه ما در فولاد خوزستان حاضریم در طرح فلر مشارکت کنیم، گفت: اکنون نیز پیشنهادی در این خصوص به شرکت نفت داده‌ایم که این کار را انجام دهیم. ما حاضریم مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم. این مورد جنبه زیست‌محیطی نیز دارد که در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت به مردم بوده و از طرفی گاز ما را نیز تامین خواهد کرد.