14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 21 دی 1402 ساعت 22:22

پاک‌بین معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در حاشیه پنجمین جشنواره ملی فولاد ایران تاکید کرد: بومی‌سازی؛ راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان

نوشته شده توسط 

معاون بهره‌‌برداری فولاد خوزستان در حاشیه دومین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، «بومی‌سازی» را راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی گفت: فولاد خوزستان در صنعت فولاد کشور در بومی‌سازی پیشگام و پیشرو است.
به گزارش بورس و بانک ؛ مهران پاک‌بیین با اشاره به اینکه راهبرد اصلی فولاد خوزستان داخلی‌سازی، بومی‌سازی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، گفت: این مسیر برای ادامه، حفظ و شکوفایی صنعت کشور الزامی است؛ در همین راستا نیازهای صنعت باید از داخل کشور تامین شود.
وی با اشاره به اینکه به کارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در دستور کار فولاد خوزستان قرار گرفته است، گفت: به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه رویکرد تامین نیاز از داخل کشور ایجاد شد و در همین راستا توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و در حوزه بومی‌‌سازی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
پاک‌بین در ادامه به مدیریت متمرکز تامین مواداولیه، توانمندی و حمایت از شرکت‌های سازنده و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان محورهای فعالیت شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد خوزستان اولین شرکتی است که توانسته کارخانه تولید آهن‌اسفنجی یعنی زمزم یک را بومی‌سازی کند. زمزم یک در سال ۱۳۹۷ تاسیس و در سال ۱۳۸۰ بومی‌سازی شد؛ این در حالی است که بومی‌سازی باعث اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و استمرار صنایع تولیدی می‌شود. از سوی دیگر بخش قابل‌توجهی از ارزی که برای تامین تجهیزات از کشور خارج می‌شد؛ با بومی‌سازی صرف نیازهای اساسی دیگر شد.
معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان با تاکید بر بومی‌سازی 2۵ هزار قطعه در این مجموعه گفت: از سال 1400 تاکنون بالغ بر ۶۷۰۰ هزار قطعه در شرکت فولاد خوزستان بومی‌سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی توسط شرکت فولاد خوزستان صورت گرفته است، افزود: این شرکت همچنین در بحث خروج ارز نیز صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی داشته که این میزان صرفه‌جویی برای تامین نیازهای اساسی در داخل کشور استفاده شده است.
پاک‌بین با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان در صنعت فولاد کشور اولین شرکتی است که در حوزه بومی‌سازی گام نهاده و دین خود را ادا کرده، گفت: هدف ما این است که با قدرت در مسیر بومی‌سازی حرکت کنیم و در این راستا همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک زیادی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم.
وی در ادامه افزود: با بومی‌سازی می‌توانیم در بازارهای بین‌المللی وارد رقابت شده و محصولات خود را صادر کرده و سبب ارزآوری شویم. در همین راستا فولاد خوزستان اکنون با ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری دارد که امسال ۱۷۴ شرکت جدید به آن اضافه شده است.
‌معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان بیان کرد: سیاست فولاد خوزستان ۴ محور اصلی داشت، مدیریت متمرکز بر تامین مواداولیه و تجهیزات راهبردی، توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های سازنده قطعات، تحقیقات و پروژه‌های پیش‌برنده و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است. در همین راستا بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیزات بومی‌سازی شده است.
وی تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۶ هزار و ۷۰۴ کالا  توسط فولاد خوزستان بومی‌سازی شده است. بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، ۸۲۲ کالا، در سال ۱۴۰۱، ۷۳۴ کالا و در سال ۱۴۰۲ ، ۴۰۰ کالا بومی‌سازی شده است که در سال ۱۴۰۱، ۲۰ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ ، ۲۲ میلیون یورو برای مجموعه صرفه‌جویی ارزی داشته است.
پاک‌بین در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۰ ، ۱۶۹ کالا، در سال ۱۴۰۱ ، ۲۳۵ کالا و  ۱۷۴ کالا در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ توسط شرکت فولاد خوزستان به شرکت‌های دانش‌بنیان سفارش کار داده شده است.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان همچنین اعلام کرد که این شرکت برای اولین‌بار در کشور کارخانه تولید آهن‌اسفنجی را با استفاده از دانش‌بومی، توانمندی‌های ایرانی و تلاش‌های کارشناسان این کشور بومی‌سازی کرده است.
پاک‌بین در پایان با اشاره به اینکه برای مقابله با تحریم‌ها و تامین قطعات شرکت فولاد خوزستان به بومی‌سازی پروژه‌ها متمرکز شده است، گفت: در همین راستا با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و نخبگان صنعتی همکاری‌های فعالی را آغاز کرده است.