31 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 07 شهریور 1402 ساعت 22:37

در همایش معدنکاری دیجیتال بررسی شد؛ فرصت‌ها و چالش‌های معدنکاری دیجیتال

نوشته شده توسط 

دومین دوره همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال صبح امروز با حضور شرکت‌های فولادی و معدنی و به همت گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد در سالن همایش هتل المپیک شروع به کار کرد.
به گزارش بورس و بانک ؛ ا ز جمله محورهای این همایش می‌توان به مروری بر آخرین تحولات معدنکاری دیجیتال در جهان، بررسی زیرساخت‌‌‌های معدنکاری دیجیتال در ایران، توجیه سرمایه‌گذاری؛ تاثیرات بالقوه دیجیتالی شدن و کاهش هزینه‌‌‌های پیاده‌سازی، صنعت نسل ۴ و اتصال سیستم‌های تولید فعلی به ابزارهای دیجیتال، ایجاد مرکز نوآوری دیجیتال در صنعت و الزامات توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان در معدنکاری هوشمند، ابزار دیجیتال برای مدیریت امور اکتشاف و معادن، فناوری‌‌‌های دیجیتال برای نظارت و ایمنی معدن، نقش تحولات دیجیتال در تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات معدنی، انتقال تجربیات و ایجاد ارتباط پایدار بین فعالان حوزه دیجیتال و معادن، اهمیت و لزوم فرهنگ‌‌‌سازی و تربیت نیروی‌انسانی متخصص و ضرورت تامین انرژی پایدار در توسعه صنایع‌معدنی اشاره کرد.
سروش فولادچی مدیر مرکز همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد در ابتدای این همایش معدنکاری را یکی از شاخص‌های قابل اعتماد در توسعه اجتماعی، اقتصادی و انسانی دانست و اظهار داشت: افزایش تقاضای جهانی برای مواداولیه، کاهش عیار کانسنگ، الزامات و استانداردهای بالای تولید محصول، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از جمله چالش‌‌‌های معدنکاری است.
وی در ادامه افزود: راهکار پیشنهادی برای مقابله با چالش‌‌‌های معدنکاری؛ ایجاد جریان اطلاعاتی آنی فی‌‌‌مابین بخش برنامه‌‌‌ریزی منابع سازمانی با سطوح متعدد فنی و پایین‌‌‌دستی محیط‌‌‌های معدنی است.
به گفته فولادچی تکنولوژی دیجیتال کمک می‌کند تا عملکرد در معدنکاری به سطح جدیدی در تمامی زنجیره ارزش معدن از معدن تا بازار برسد. بر اساس آمار با استفاده از هوشمندسازی می‌‌‌توان مرگ‌ومیر ناشی از عملیات معدنکاری را ۱۰ تا ۲۰‌ درصد و هزینه تعمیرات را ۱۳ درصد کاهش داد. همچنین میزان بهره‌‌‌وری را ۳۴ درصد افزایش داد.
وی همچنین عنوان کرد: در این مسیر نقش سیاستگذاران کلان کشور فراهم کردن بستر مناسب برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان است.
 امید اصغری دبیر علمی همایش در ادامه این مراسم گفت: زندگی مدرن به اکتشاف موادمعدنی وابسته است. از سوی دیگر رشد جمعیت تقاضا برای موادمعدنی را افزایش می‌دهد.
وی در ادامه افزود: کاهش منابع پرعیار و سطحی باعث شده است تا شرکت‌های معدنی به اکتشاف و بهره‌‌‌برداری از منابع کم‌‌‌عیار و عمیق رو بیاورند. کاهش عیار علاوه‌‌‌ بر پیچیده‌‌‌تر شدن فرآیندهای کانه‌‌‌آرایی، استفاده از میزان انرژی را افزایش داده است.
اصغری عنوان کرد:‌ فناوری‌های دیجیتال می‌تواند تمامی فرآیند معدنکاری از اکتشاف، تولید تا عرضه را بهبود ببخشید. فناوری‌های دیجیتال همچنین می‌تواند تا ۴۵ درصد میزان سود را طی ۲ تا ۳ سال افزایش دهد. در واقع تکنولوژی دیجیتال کمک می‌کند تا عملکرد در معدنکاری به سطح جدیدی در تمامی زنجیره ارزش معدن؛ از معدن تا بازار برسد.
به گفته‌ وی آینده‌‌‌ای که در آن همه معادن هوشمند باشند؛ هنوز دور است، اما شرکت‌های معدنی که این مهم را تشخیص داده‌اند؛ برندگان فردا خواهند بود.
کیوان جعفری‌طهرانی تحلیل‌‌‌گر ارشد بازارهای بین‌المللی نیز در میزگرد تخصصی «هوشمندسازی در معدن و صنایع‌معدنی از دیدگاه مدیران شرکت‌های بزرگ؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و دستاوردها» عنوان کرد: وزارت صنعت و فناوری چین اعلام کرده که برای نجات اقتصاد کشور خود از بحران فعلی در ۴ طبقه دست به تحول دیجیتال خواهد زد و برا ساس نوآوری از تحول دیجیتال برای صنعت معدن استفاده می‌کند. بر این اساس صنعت معدن به پربازده‌ترین صنعت، با سود بالا و کربن سبز تبدیل شود.
جعفری‌طهرانی سهم معدن از اقتصاد کشور را بسیار ناچیز دانست و گفت: دو سال پس از تدوین قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ اکنون سهم معدن از تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران کمتر هم شده و به حدود ۷/ ۰‌درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: دولت نه‌ تنها به الزامات تحول دیجیتال پایبند نیست؛ بلکه دوباره همان مسیر خطایی را که هم ایران و هم هند پیشتر پیموده‌‌‌اند طی می‌کند و با بستن عوارض بر صادرات؛ اقتصاد این حوزه را محدودتر از پیش کرده است.
جعفری‌طهرانی تاکید کرد: در صورت ادامه این روند سهم معادن به کمتر از نیم‌درصد در تولید ناخالص داخلی کشور خواهد رسید.