13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 24 تیر 1400 ساعت 08:50

بهره‌برداری از 870 واحد تولیدی در شهرك‌ها و نواحي صنعتي کشور در چهار ماهه امسال

نوشته شده توسط 

علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست انعقاد تفاهم نامه‌هاي احیاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در چهارچوب اقتصاد مقاومتی در استان زنجان با بیان این‌که خوشخبتانه رشد صنعتی در کشور اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: انعقاد قرارداد و واگذاری زمین در شهرك‌ها و نواحي صنعتي کشور در سال گذشته دو برابر شده و بیش از 11 هزار و 600 قرارداد منعقد شده که آثار خود را امسال نشان می‌دهد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی  سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تفاهم نامه احیاء مسئولیت اجتماعي شرکت‌ها در راستای شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در روستاها به امضاء می‌رسد و از رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اقتصاد مقاومتی است.
 
علی رسولیان روز چهارشنبه با بيان اين مطلب در نشست انعقاد تفاهم نامه‌هاي احیاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در چهارچوب اقتصاد مقاومتی در استان زنجان با بیان این‌که خوشخبتانه رشد صنعتی در کشور اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: انعقاد قرارداد و واگذاری زمین در شهرك‌ها و نواحي صنعتي کشور در سال گذشته دو برابر شده و بیش از 11 هزار و 600 قرارداد منعقد شده که آثار خود را امسال نشان می‌دهد.
وی با بیان این‌که در چهار ماهه امسال بیش از 870 واحد تولیدی در سطح شهرك‌ها و نواحي صنعتي کشور به بهره‌برداری ‌رسيده است، افزود: امسال رشد اشتغال نسبت به سال قبل 80 درصد افزایش یافته و اشتغال واقعی ایجاد شده است.
رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به این‌که اين مجموعه امسال چند رویکرد مهم را در دستور کار خود دارد، اضافه كرد: در جهت حمایت از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی به‌خصوص آن‌هایی که قصد بهره ‌برداری دارند، 30 درصد مشوق به کسانی که در موعد مقرر واحد خود را به بهره ‌برداری برسانند، اعطاء می‌شود.
رسوليان ادامه داد: رویکرد بعدی این است که برای حمایت از كسب و كار‌های کوچک و متوسط امسال 1400 واحد کارگاهی در سطح شهرك‌ها و نواحي صنعتي کشور ایجاد خواهد شد.
وی با بیان این‌که این اقدام انجام می‌شود تا افراد خوش‌ فکر و توانمند در شهرك‌هاي صنعتي مستقر شوند، خاطرنشان کرد: 85 واحد از این تعداد مربوط به استان زنجان است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تخفیفات ویژه‌اي برای زنان سرپرست خانوار، واحدهای صنايع پيشرفته و دانش ‌بنیان قائل شده‌ایم و همچنین در بخش زیرساخت‌ها نیز امسال برنامه افزایش 10 هزار هکتار از مساحت شهرک‌های صنعتی در سطح کشور را داریم که 750 هکتار در استان زنجان برنامه‌ریزی شده است.
رسولیان با بیان این‌که در سال گذشته 70 میلیارد تومان در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان زنجان برای تأمین زیرساخت‌ها هزینه شده است، افزود: در خرید پساب برای تأمین آب شهرک‌ها در استان زنجان امسال 150 میلیارد تومان هزینه و سرمایه‌ گذاری خواهد شد.
وي با بیان این‌که برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط 25 برنامه حمایتی انجام می‌شود، اضافه کرد: با توجه به این‌که در سال گذشته 1557 واحد راكد در سطح کشور به چرخه تولید بازگشت و استان زنجان نیز در احیاء واحدهای تولیدی غيرفعال، موفق بوده است، امسال احیای 40 واحد تولیدی در استان زنجان برنامه‌ریزی شده است.
رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تفاهم نامه احیاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در چهارچوب اقتصاد مقاومتی بيان کرد: این تفاهم نامه در راستای رویکرد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که طرح آن در 16 استان کشور آغاز شده و تا کنون بیش از 360 واحد اقتصاد مقاومتی پای کار آمده‌اند.
رسولیان ادامه داد: در این طرح به اندازه تعداد واحدهای تولیدی می‌توان روستاها را انتخاب کرد که خود مردم مشارکت کرده و ظرفیت‌ها شناسایی شده و مبتنی بر ظرفیت هر روستا شغل ایجاد شود.
استاندار زنجان نیز در این نشست گفت: حجم سرمایه‌ گذاری صنعتی استان زنجان از 1100 میلیارد تومان در سال 1399 به 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود این حجم در سال جاری به بیش از 8500 میلیارد تومان برسد.
فتح الله حقيقي با بیان این‌که یکی از واحدهای تولیدی در این راستا دو هفته پيش افتتاح شد، افزود: یکی از واحدها نیز قابلیت افتتاح دارد که به‌زودی با حضور معاون رئیس ‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افتتاح می‌شود.
وي با اشاره به برنامه‌ریزی برای افتتاح 14 واحد تولیدی در سال جاری در استان زنجان اضافه كرد: 7 واحد تا پایان مرداد و 7 واحد دیگر نیز تا پایان سال افتتاح و به بهره ‌برداری می‌رسند.
استاندار زنجان با بیان این‌که از سال 1397 تا کنون 60 واحد صنعتي راكد به چرخه تولید بازگشته که 2 هزار شغل ایجاد کرده است، ادامه داد: امسال نیز 40 واحد تعطیل که بین 8 تا 20 سال تعطیل بودند، به چرخه تولید بازمی‌گردند.
حقيقي با اشاره به حل مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ در استان زنجان تصريح كرد: تعدادی از واحدهای صنعتی بزرگ در استان زنجان بین 60 تا 70 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند.
در بخش ديگر اين نشست نيز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به بازدید معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدادی از واحدهای صنعتي اين استان گفت: شركت جی تی آی پارس با تولد خود 16 میلیون دلار صرفه ‌جویی ارزی ایجاد کرده است.
ناصر فغفوري با اشاره به طرح توسعه شركت راشا کاسپین ایرانیان با ظرفیت اشتغال 1200 نفر نيز افزود: این طرح در سال 1401 به بهره ‌برداری می‌رسد و محصول جدیدی را هم تولید می‌کند که سبب جلوگیری از بخش عمده‌ای از واردات می‌شود.
وي درخصوص واحد سرجین ‌بافت نیز اضافه کرد: این واحد نیز تکمیل زنجیره ارزش افزوده بوده و یک خط آن در شهریور و یک خط دیگر در آذر به بهره ‌برداری می‌رسد که در مجموع 2200 شغل ایجاد می‌کند.