10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 13 بهمن 1399 ساعت 09:23

برگزاری «فستیوال ملی طراحی سنگ ایران» با موضوع «ساخته‌های سنگی کوچک مقیاس»

نوشته شده توسط 

1533فستیوال ملی طراحی سنگ ایران» برای اولین‌بار با موضوع «ساخته‌های سنگی کوچک مقیاس» و با هدف حمایت از ایده‌های خلاق و نوآورانه معماران، طراحان و هنرمندان ایرانی و در راستای توسعه و ترویج مقوله طراحی سنگ در بین صنعتگران و فعالان این حوزه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ کشورمان ایران که از کشورهای بسیار غنی جهان به لحاظ منابع طبیعی سنگ به شمار می‌رود؛ پیش از این از سنگ برای تزئینات و نمای ساختمان و به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌کرد؛ اما قرار است پس از برگزاری این فستیوال از سنگ در هنر و معماری نیز استفاده بیشتری شود.
بر اساس این گزارش؛ این رویداد ملی به همت کمیسیون هنر‌ومعماری انجمن سنگ ایران و حمایت معنوی کمیسیون ملی یونسکو، دانشگاه‌های برتر کشور، سفارت‌های ایتالیا و اسپانیا و با حضور جمع کثیری از نخبگان، اساتید دانشگاهی، کارآفرینان، معادن و شرکت‌های تخصصی حوزه سنگ برگزار خواهد شد و علاوه بر ابعاد ملی؛ در راستای چشم‌انداز بین‌المللی آن و با هدف شناساندن ایده‌ها و طرح‌های خلاق و نیز معرفی انواع متنوع و بی‌نظیر سنگ‌های ایرانی به جهانیان برگزار خواهد شد.
مهدی فلاح دبیر «فستیوال ملی طراحی سنگ ایران» در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات این جشنواره گفت: ایران در زمینه صادرات سنگ تزئینی و نما تاکنون جایگاه اثرگذاری نداشته که لازم است با روش‌های مختلف این مهم بازیابی شود.
وی با بیان اینکه «وزارت صمت در دولت یازدهم اعلام کرده بود که ایران در صنعت سنگ طی یک دوره پنج‌ساله باید به ارزش یک میلیارد دلار صادرات دست یابد»، تاکیدکرد: متاسفانه این موضوع تاکنون محقق نشده؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای اعلام شده‌ ارزش سالیانه صادرات سنگ ایران ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است که سهم سنگ‌‌های فرآوری شده موجود قطعا تمام انتظارات را برآورده نمی‌کئد.
فلاح با اشاره به اینکه مشخصه زمین‌شناسی کشورمان موجب شده است تا شاهد شکل‌گیری سنگ‌های نادر طبیعی از نظر جنس و رنگ باشیم که در جهان بی‌نظیر هستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مطابق آمارهای غیررسمی عنوان شده ایران، چین، هند، ایتالیا و اسپانیا پنج کشور شاخص در زمینه استخراج سنگ‌های تزئینی و نما محسوب می‌شوند.
به گفته وی ایران امروز در اندیشه راهیابی هنرمندان توانمند خود در زمینه ساخته‌های سنگی است تا در بازارهای بین‌المللی خود را به اثبات برسانند که این امر با همپوشانی عوامل مختلف می‌تواند محقق شود.

فلاح ضرورت شناسایی بازارهای جدید بین‌المللی برای سنگ ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: سازمان یونسکو و نمایشگاه رم به عنوان حامیان فستیوال مزبور در عرصه بین‌‌المللی محسوب می‌شوند؛ ضمن‌اینکه دانشگاه‌های داخلی نیز از این رویداد حمایت‌های لازم را به عمل آورده‌اند. در همین راستا قرار است پنج داور قضاوت آثار را برعهده داشته باشند که سه نفر آنها ایرانی، یک نفر داور ایتالیایی و یک داور هم اسپانیایی است.
به گفته وی جایزه رتبه نخست این جشنواره ۵۰ میلیون تومان، نفر دوم ۳۰ میلیون تومان و نفر سوم ۲۰ میلیون تومان است و تا نفر بیستم نیز جوایز نقدی خواهند داشت.
حسن‌زاده استاد معمارى در حوزه سنگ‌های تزيينى هم یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. وی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه كشور ما پيشينه طولانى در حوزه هنرهاى مختلف به ويژه هنرهاى سنگى داشته و معادن زيادى در اختيار دارد، اما بسيارى از شهرها از جمله تهران در حوزه داشته‌هاى بصرى فقيرند.
وى ادامه داد: با توجه به اينكه انجمن سنگ متولى اتفاقاتى است كه در اين حوزه انجام مى‌شود؛ در هيات‌مديره جديد انجمن تشكيل كميسيون هنر و معمارى انجام گرفت. به طور حتم اين فستيوال مى‌تواند در سال‌هاى آتى بهتر از اين دوره برگزار شود و قطعا نتايج خوبى به همراه خواهد داشت.
فرهاد آزرمی رئیس شورای سیاستگذاری نخستین «جشنواره ملی طراحی سنگ ایران» نیز در این نشست گفت: برپایی این جشنواره فرصتی مناسب برای نگاه به سنگ فراتر از مصالح ساختمانی است و در واقع نگرشی متفاوت به سمت پایداری و ثبات با درهم آمیختگی معماری و هنر است.
وی با بیان اینکه سفارتخانه‌های ایتالیا و اسپانیا در تهران به عنوان حامیان معنوی نخستین جشنواره «ساخته‌های سنگی کوچک مقیاس» ابراز آمادگی کرده‌اند؛ خاطرنشان کرد: این موضوع گام بزرگی برای بازیابی توانایی‌های کشور در بخش سنگ با ترکیب هنر و معماری محسوب می‌شود.
به گفته وی حمایت معنوی کشورهای یاد شده از برپایی این فستیوال به عنوان کشورهایی که در عرصه جهانی توانمندی خود را مطرح کرده‌اند؛ فرصت مناسبی است تا هنرمندان ایرانی در عرصه بین‌المللی خود را معرفی کنند.
ايمان علاقه‌بند رئیس انجمن سنگ ايران نیز به عنوان آخرین سخنران در این نشست خبری گفت: انجمن سنگ ايران به نمايندگى از خانواده سنگ كميسيون‌هاى مختلفى دارد كه يكى از آنها كميسيون هنر و معمارى است. بر همين اساس تصميم بر آن شد تا فستيوالى در اين زمينه برگزار شود.
وى با بیان اینکه اين فستيوال اتفاق بزرگى است و مى‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت سنگ شود، گفت: سنگ‌هاى ساختمانى از تنوع و زيبايى خاصی برخوردار است و در جهان مورد استفاده قرار مى‌گيرد. در همین خصوص هنرمندان و طراحان بسيار خلاقى داريم كه از شهرت جهانى و داخلى برخوردارند؛ لذا اين اتفاق باعث شد تا فعالان هر دو گروه كنار هم قرار گیرند.
به گزارش خبرنگار ما در پایان این مراسم همچنین از پوستر اولین فستیوال ملی طراحی سنگ ایران رونمایی شد.
بر اساس این گزارش قرار است در این فستیوال معماران، طراحان و هنرمندان خلاق کشور طرح‌ها و ایده‌های خود را در دو مرحله؛ مرحله اول تا تاریخ 20 اسفندماه 99 به صورت فایل تصویری در قالب فایل سه بعدی‌‌سازی شده رایانه‌ای یا عکس از مدل و ماکت و یا اتود دستی، از طریق وبسایت فستیوال به آدرس https://stoneassociation.ir/StoneDesignFestival/ ارسال کرده و پس از انتخاب آثار برگزیده؛ در مرحله دوم ساخت آثار با استفاده از سنگ‌‌های منتخب از معادن سنگ کشور که در اختیار طراحان و هنرمندان قرار خواهد گرفت؛ آغاز شود. سپس آثار ساخته شده توسط هیات‌داوران فستیوال مورد داوری قرار گرفته و در نهایت در تیر ماه 1400 علاوه بر انتشار در کتاب فستیوال؛ در قالب «نمایشگاه فستیوال ملی سنگ ایران» به نمایش عموم گذاشته خواهند شد.
همچنین مقرر است در سال 2021 میلادی و در قالب چند نمایشگاه بین‌المللی گزیده‌ای از این آثار در دو کشور ایتالیا و اسپانیا که خود از کشورهای شاخص در حوزه تولید و طراحی سنگ به شمار می‌روند نیز ارائه خواهند شد.