28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 25 شهریور 1399 ساعت 09:36

جو هیجانی به وجود آمده در بازار سرمایه به ضرر سهامداران ‌واقعی است

نوشته شده توسط 

002689اعضای هیات‌مدیره شرکت صنعتی‌ومعدنی زرین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص هیجانات اخیر بازار سرمایه و تاثیر آن بر مجموعه‌های معدنی‌وصنعتی حاضر در بورس و برنامه‌های پیش‌رو این هلدینگ در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است؛ پاسخگوی خبرنگاران بوده و مطالبی را مطرح کردند.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از روابط عمومي، ابراهیم جمیلی رئیس هیات‌‌مدیره شرکت صنعتی‌ومعدنی زرین در این نشست با تاکید بر اینکه جو هیجانی به وجود آمده طی روزهای اخیر در بازار سرمایه به ضرر سهامداران ‌واقعی است، گفت: البته در این خصوص کارنامه شرکت زرین از ابتدای ورود به بورس تا امروز قابل مشاهده است و سهامداران می‌‌توانند به آن‌ رجوع کنند.

وی با بیان اینکه اکنون شاهد ریزش سهام هستیم که البته این اصلاح قیمت‌ها باید صورت می‌گرفت؛ تاکید کرد: در سال ۸۵ این اصلاح قیمت‌ها نیز اتفاق افتاد و قیمت سهم‌ها بیش از ۷۰ درصد پایین آمد، اما بعد از این اتفاق کسانی که سهام خود را فروختند ضرر کردند.

جمیلی گفت: افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی کیمیا به صورت جایزه‌ای است و برای زرین معدن نیز ۵۵ میلیارد تومان افزایش سرمایه به عنوان جایزه به آنها داده می‌‌شود که روی سهام آن تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی افتتاح فاز دوم مهدی‌آباد را به سود شرکت کیمیاگستران زنجان و زرین معدن آسیا دانست و گفت: این اتفاقات به دلیل رشد سودآوری بوده که در گروه اتفاق افتاده است.

جمیلی با اشاره به اینکه اکنون در گروه سیستم پیغامگیر سهامداران را راه‌اندازی کرده‌ایم، افزود: سرمایه اصلی ما سهامداران ما هستند. عملیات معدن زغالسنگ این مجموعه تا پایان سال شروع می‌شود که می‌تواند در سود‌آوری شرکت‌های بورسی تاثیرگذار باشد.

جمیلی گفت: در دوران کرونا همه تصور می‌کردند قیمت‌ها پایین می‌آید، اما شاهد رشد قیمت فلزات در بازار جهانی هستیم و از طرف دیگر افزایش نرخ دلار سوددهی را افزایش می‌دهد که طی۶ ماه مشخص می‌شود.

وی افزود: مجموعه زرین از روش نوین در اکتشاف برای تامین مواداولیه استفاده می‌کند. در واقع نوع عملیاتی که ما برای تامین مواداولیه داریم؛ تامین قسمت عمده‌ای از مواداولیه مورد نیاز صنعت سرب‌وروی کشور را بر عهده ما می‌گذارد. همچنین در پژوهشکده ۲ ثبت اختراع داشتیم که یکی از آنها به نتیجه رسیده است.

وی گفت: سهامداران نگران نباشند؛ زیرا باید جو هیجانی کنترل شود. در نتیجه سهامداران نباید سهام خود را رها کنند و منتظر باشند تا در یک جو تولید و صادراتی قرار گیرند.

افرایش سرمایه زرین معدن آسیا از ۶۵ میلیارد تومان به ۱۲۰ میلیارد تومان

مهندس سلیمی رئیس هیات‌مدیره زرین معدن آسیا نیز در این نشست گفت: بازار سرمایه طی یک ماه اخیر در راستای اصلاح قیمت‌ها که ناشی از عرضه و تقاضا و سیاست سهامداران‌حقیقی بود؛ دستخوش تغییراتی شد و این گروه نیز با اصلاح قیمتی سهام شرکت‌های خود مواجه شدند.

وی ادامه داد: روند فعلی بورس در گذشته نیز وجود داشته و تکرار آن در آینده طبیعی است که بخشی از آن ناشی از هیجانات بازار است. در واقع این تغییر قیمت‌ها و اصلاحات آن ناشی از خرید سهام توسط افراد ناآشنا بوده است.

سلیمی ادامه داد: در این مجموعه در حال حاضر شاهدیم که توسعه فعالیت‌ها، قیمت مناسب LME و قیمت ارز همگی در راستای بهبود این صنعت حرکت کرده‌‌اند.

به گفته وی رشد قیمت سهام در تیرماه رخ دادف اما اکنون هیجان به وجود آمده منفی بوده و نرمال نیست. البته سهام شرکت رو به به بهبود بوده و شرایط مانند قبل از کروناست.

وی با اشاره به اینکه تولید در این صنعت از خاک تا تولید بر اساس وابسته به LMEاست، درباره پروژه افزایش سرمایه نیز گفت: اقدامات برای انجام افزایش سرمایه در جریان است و طی دو هفته بازرس نظر خواهد داد و سرمایه شرکت از ۶۵ میلیاردتومان به ۱۲۰میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: پذیرش سهام گسترش روی ایرانانیان در بورس انجام شده و ۱۵درصد آن باید در بورس عرضه شود. از این لحاظ فعالیت زرین معدن در مقایسه با دیگر شرکت‌های گروه توسعه خواهد یافت.

سلیمی گفت: مجموعه زرین معدن صندوق بازارگردانی را برای ۴ شرکت خود تاسیس خواهد کرد. همچنین زرین معدن درخواست مجوز خرید سهام خزانه را داده که بعد از آن خرید سهام زرین معدن در خزانه در بورس قرار خواهد گرفت.

افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته

عضو هیات‌‌مدیره کیمیا گستران زنجان هم در ادامه گفت: در این شرکت وضعیت خوبی برقرار است و افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه پیش روست.

مهندس تاج الدین با بیان این مطلب در ادامه افزود: پیش بینی می‌شود این افزایش سرمایه تا اوایل دی ماه امسال از محل سود انباشته اتفاق بیافتد. این افزایش سرمایه به سمت خرید کامیون برای کاهش قیمت تمام شده مواداولیه می‌‌رود.

به گفته وی سیاست‌های این گروه صنعتی‌ومعدنی در تامین مواداولیه است. در این زمینه شرکت‌های استانی را ایجاد کرده‌ ایم که با توسعه آنها تامین مواداولیه برای شرکت‌های فرآوری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در زنجان شرکت سیمین معدن ایجاد شده که چند معدن را دارد و امید می‌رود در پایان سال همه آنها به بهره‌برداری برسند و بخش عمده‌ای از نیاز واحدها از این معادن تامین می‌شود.

تاج‌‌الدین به دیگر طرح‌های توسعه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: در توسعه معادن مهدی‌‌آباد شریک هستیم و در فاز اول آن۵۰ هزار تن بوده، در فاز دوم به ۱۵۰هزار تن و در فاز سوم به ۳۰۰ هزار تن می‌‌‌رسد.

وی افزود: با جدیت کارهای اکتشافی انجام شده است. همچنین درخواست مجوز خرید سهام خزانه برای کیمیا نیز انجام شده است.

وی گفت: وضعیت شرکت کیمیاگستران زنجان بسیار مناسب است و پیش‌بینی می‌‌شود در پایان سال ۹۹ رشد ۲۶درصدی فروش نسبت به ۹۸ داشته باشیم. همچنین درآمد عملیاتی نیز طی ۳ ماهه امسال ۲۸ درصد بوده و سود خالص طی ۳ ماه ۹۹ حدود ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته سود داشته است.