31 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 12 تیر 1401 ساعت 08:11

جزئیات تعهدات سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی

نوشته شده توسط 

رییس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات تعهدات سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ؛ امیر ندرلو گفت: تجهیزات پزشکی همواره یکی از اجزای مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت بوده که با ورود لوازم و تجهیزات نوین پزشکی به حوزه سلامت موجب تسریع در فرایند درمان و بهبود بیماری گردیده و کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی را افزایش داده است . لذا در راستای ارائه خدمات بهینه به بیمه شدگان خود، با تعاملات و همکاری لازم با مراکز درمانی ارائه دهنده خدمت و تامین کنندگان کالاهای سلامت محور، نهایت تلاش خود می نماید که لوازم و تجهیزات پزشکی با کیفیت و با  قیمت مناسب در درمان آنها استفاده شود.
رییس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران افزود: به طور معمول اکثر لوازم و تجهیزات پزشکی و پروتزهای مصرفی، به هنگام بستری در بیمارستان استفاده می شوند، مشمول تعهدات بیمه قرار می گیرند. همچنین در بخش سرپایی چندین قلم از جمله دستگاه  سمعک، محصولات استومی و دستگاه پمپ دسفرال در تعهد بیمه سلامت می باشد و در صورت نیاز بیماران به این لوازم، با مراجعه به مراکز ارایه دهنده این اقلام می توانند از پوشش بیمه ای برخودار شوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۳ هزار قلم  لوازم و تجهیزات پزشکی در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار دارد که فهرست آنها در سایت سازمان به نشانی  ihio.gov.ir  در دسترس می باشد. مردم با مراجعه به سایت فوق، در قسمت تعهدات و تعرفه ها و تجهیزات پزشکی مورد تعهد، می توانند با وارد کردن نام کالا و یا کد کالا، نوع تعهد سازمان (بیمه ای/غیر بیمه ای)، قیمت مصوب مصرف کننده و سقف تعهد بیمه را مشاهد نمایند.
ندرلو اظهار داشت: لوازم وتجهیزات پزشکی که در مراکز درمانی طرف قراردارد با سازمان بیمه سلامت جهت بیمه شدگان مورد استفاده قرار می گیرند و در صور تحساب بیمه ای لحاظ می شود، هزینه آنها براساس تعرفه ها و قیمت های تعیین شده، محاسبه و به مراکز درمانی پرداخت می گردد.
رییس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: بیمارانی که به مراکز درمانی غیر طرف قرار داد با سازمان بیمه سلامت مراجعه نموده و هزینه درمان خود را به بیمارستان پرداخت کرده اند، می توانند با ارائه اسناد و مدارک درمانی و مراجعه به واحد خسارت  متفرقه اداره کل بیمه سلامت استان و یا دفاتر پیشخوان تعیین شده در سطح استان، نسبت به باز پرداخت هزینه درمان خود اقدام نمایند. هزینه لوازم و تجهیزات بر اساس تعرفه ها و قیمت های تعیین شده محاسبه و به  بیمه شده پرداخت می گردد.
وی با اشاره به اینکه  سازمان بیمه سلامت در حوزه بستری در سال ۱۴۰۰  بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است افزود: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به تجهیزات پزشکی بوده که حدود 13 درصد هزینه های بستری را به خود اختصاص می دهد. در مجموع سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی (بخش بستری و سرپایی ) در سال ۱۴۰۰ حدود 2  هزار میلیارد تومان هزینه نموده است.
رییس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در سال 1400 اقدامات خوبی در حوزه تجهیزات پزشکی صورت گرفت که می توان به تحت پوشش قرار دادن حدود 30 قلم  لوازم و تجهیزات پزشکی جدید در خدمات ناباروری، تحت پوشش قرار گرفتن 8 قلم اورتز و پروتز های مصرفی برای افراد دارای معلولیت حرکتی تحت پوشش سازمان بهزیستی، افزایش 40 درصد سقف تعهدی کلیه لوازم و تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه ، افزایش سقف تعهدی محصولات استومی برای بیماران سرطانی و صعب العلاج و افزایش سقف قیمت دستگاه سمعک از یک میلیون و260هزار تومان در سال 1399 به ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اشاره کرد.
ندرلو تصریح کرد: در راستای اجرای قانون بودجه سال 1400و سال 1401 در خصوص پرداخت هزینه لوازم و تجهیزات پزشکی با کد اصالت، فرآیند استعلام کد اصالت 30 قلم کالای پزشکی در بخش بستری وبستری موقت از سامانه TTACسازمان غذاو دارو  پیاده سازی شده و اجباری می باشد، همچنین در بخش سرپایی هزینه دستگاه سمعک با  استعلام کد اصالت پرداخت می شود.