01 خرداد 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 05 تیر 1401 ساعت 15:53

نگاه عدالت محوری سازمان بیمه سلامت در ارایه خدمات به اتباع خارجی و پناهندگان

نوشته شده توسط 

سازمان بیمه سلامت ایران، طی سالیان گذشته در کنار ارایه خدمات به سایر بیمه شدگان، خدمات مورد نیاز را در اختیار اتباع بیگانه نیز قرار داده است.

 

به گزارش بورس وبانک وبه نقل ازروابط عمومی  بیمه سلامت ایران ؛در قوانین سازمان های بیمه گر و حوزه سلامت نسبت به خدمات دهی به تمامی آحاد جامعه تاکید شده است، در این میان اتباع بیگانه مجاز نیز در کشورمان از حمایت های بیمه ای برخوردار هستند، خوشبختانه سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از سازمان های بیمه گر پایه با تعامل وزارت کشور و کمیساریای عالی پناهندگان اتباع بسیاری را از کشورهای مختلف تحت پوشش قرار داده و سالانه با همکاری سازمان های ذی ربط به تعداد افراد تحت پوشش این سازمان افزوده می شود.

طرح بیمه سلامت برای اتباع خارجی، یک طرح بیمه درمانی ملی ا‎ست که طی یک قرارداد سه جانبه میان سازمان بیمه سلامت، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیساریای عالی پناهندگان مستقر در جمهوری اسلامی منعقد شده است.   

 در این توافق نامه سازمان بیمه سلامت ایران، اتباع خارجی را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه سلامت اتباع خارجی، یک طرح بیمه خانوادگی‎ است و تمامی اعضای افراد خانواده می توانند در آن ثبت نام کنند. در همین رابطه مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تاکید می کند، اتباع خارجی مجاز می‌توانند طبق قانون با پرداخت حق بیمه سرانه ای که دولت هر سال تعیین می‌کند، بیمه شوند.

خدمات تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران برای اتباع بیگانه گسترده بوده و شامل خدماتی مشابه با ایرانیان همچون بستری در بیمارستان و هزینه‌های خدمات پاراکلینیکی یا سرپایی مانند هزینه ویزیت، دارو، آزمایش و رادیولوژی در بیمارستان‌های طرف قرارداد با این سازمان است.

در این چارچوب، تمامی پناهندگان مبتلا به بیماری خاص از قبیل هموفیلی، تالاسمی، بیماران دیالیزی (همودیالیز‏- صفاقی)، پیوند کلیه و MS نیز مانند بیماران خاص ایرانی از تمامی پروتکلهای درمانی و دارویی برخوردار بوده و از پرداخت فرانشیز نیز معاف می باشند.

طبق گفته معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، اتباع خارجی برای استفاده از خدمات بیمه سلامت به چند گروه تقسیم می شوند، دسته نخست اتباع خارجی آسیب‌پذیری هستند که این افراد بر اساس ارزیابی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی رده‎بندی می‎شوند. در واقع آنان در هنگام ثبت‌نام سالانه کارت آمایش، به عنوان آسیب‌پذیر ثبت شده‌اند. افراد دارای بیماری خاص و خانواده‎شان نیز در این دسته قرار می‎گیرند. برای اتباع آسیب‌پذیر، حق بیمه جهت ثبت‌نام در این طرح به طور کامل توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه دسته دوم اتباع آسیب پذیر نیستند تصریح می کند؛ این افراد برای ثبت‌نام در طرح بیمه سلامت باید حق بیمه را پرداخت نمایند. یعنی با پرداخت سرانه حق بیمه توسط خودشان به صورت خویش فرما می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند. هرچند که تکلیف افراد غیر مجاز مشخص نشده است. البته دولت اعلام کرده که مقرر شده تا کد شناسایی و هویت برای این افراد اعلام شود تا وضعیت آنان نیز مشخص شود؛ این اطمینان وجود دارد که با اجرای قانون در سال جاری بخش بسیاری از این افراد هم تحت پوشش قرار گیرند.