08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: مهر 1401
پرداخت حدود 21 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق قرض الحسنه شاهد در 7 ماهه نخست سال 1401 نشان از افزایش 47 درصدی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نسبت به مدت مشابه سال 1400 دارد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی صندوق قرض الحسنه شاهد؛ بر اساس گزارش عملکرد ارائه شده توسط صندوق قرض الحسنه شاهد این مجموعه توانسته در 7 ماهه نخست سال جاری(1401) با پرداخت حدود 21 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به خانواده های معظم و معزز شاهد و ایثارگر عضو، رشد 47 درصدی در پرداخت تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل(1400) را تجربه کند.

بر اساس این گزارش از 1 فروردین لغایت 8 آبان 1400 تعداد 51/107 فقره تسهیلات به مبلغ 14/322/467/000/000 ریال پرداخت شده است در صورتی که آمار سال 1401 در همین بازه زمانی نشان از پرداخت 52/851 فقره تسهیلات به مبلغ 20/944/272/500/000 ریال و رشد 47 درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال جاری نسبت مدت مشابه سال قبل دارد.

افزایش 47 درصدی پرداخت تسهیلات در 7 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در حالی به وقوع پیوسته است که صندوق قرض الحسنه شاهد عملا بر اساس قوانین و مقررات بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و همچنین اساسنامه مصوب اجازه هیچگونه فعالیت اقتصادی را ندارد.

این رشد چشمگیر در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات توسط صندوق قرض الحسنه شاهد به خانواده های معظم و معزز شاهد و ایثارگر در شرایطی حاصل شده که سقف پرداخت تسهیلات از 300 میلیون ریال به 500 میلیون ریال افزایش یافته و برای سومین سال متوالی نیز مابه التفاوت اولین افزایش حقوق اعضاء دریافت نشده است.

در سنوات گذشته برای افزایش بنیه مالی صندوق قرض الحسنه شاهد در راستای ارائه خدمات بیشتر و بهتر مابه التفاوت اولین افزایش حقوق اعضاء دریافت می گردید که در 3 سال اخیر با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور این مهم رخ نداد.

صندوق قرض الحسنه شاهد به عنوان یکی از نهادهای خدمتگزار خانواده عزیز و شریف شهدا و ایثارگران طی سال های اخیر علی رغم کبودها و مشکلات توانسته با برنامه ریزی و تلاش مضاعف مجموعه همواره گام هایی رو به جلو برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به اعضاء بردارد.

منتشرشده در بازار پول

نخستین نشست تخصصی تحلیل و بررسی سهام شرکت پتروشیمی نوری از شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضور فعالان بازار سرمایه و مدیران این شرکت در سالن اجتماعات شرکت تامین سرمایه خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت تامین سرمایه خلیج فارس معاون سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه خلیج فارس هدف از برگزاری این نشست را شفاف‌سازی هر چه بیشتر صورت‌های مالی ناشران عنوان کرد و گفت: این نشست‌ها به صورت ماهانه به میزبانی شرکت تامین سرمایه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

مسعود بهمنی راد با اشاره به این که شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که بعنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی در ایران شناخته می‌شود، گفت: این شرکت یکی از بزرگترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا و از جمله‌ طرح‌های استراتژیک برنامه ۵ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با ظرفیتی بالغ بر ۴.۵ میلیون تن است.

مدیرمالی پتروشیمی نوری در این نشست ضمن ارائه توضیح در خصوص نحوه تهیه مواد اولیه و محصولات نهایی این شرکت اظهار داشت: این شرکت در شهریور و مهر ماه امسال به میزان ۱۱۵ درصد ظرفیت اسمی تولید داشته و این درحالی است که متوسط شش ماهه شرکت ۱۰۶ درصد ظرفیت اسمی و متوسط شرکت‌های پتروشیمی کشور ۸۵ درصد است.

وی با اشاره به خرید پروژه هنگام در دوسال گذشته توسط شرکت پتروشیمی نوری، تصریح کرد: این پروژه هیچ ریسکی نداشته و بدون داشتن مشکل تامین مالی در حال اجرا است. فاز یک این طرح واحد تا کنون ۹۶ درصد و فاز دو بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان زمستان ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

بهنام توانا در پایان ضمن گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تعیین تکلیف صورتحساب خوراک سه ماهه دوم به چه شکل است، گفت: صورتحساب خوراک در سه ماهه اول سال۱۴۰۱ اعلام شده اما برای سه ماهه دوم شرکت، با توجه به پارامترهای موثر بر خوراک آن را برآورد کرده است اما انتظار داریم با توجه به مکاتبات وزیر محترم نفت، تخفیفی را با توجه به کیفیت خوراک داشته باشیم، که به محض نهایی شدن روی صورتحساب‌ها منظور و گزارش نهایی را به سهامداران اعلام می‌کنیم.

توانا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضوع مالیات و عوارض صادراتی اعلام کرد: مالیات دو موضوع است؛ مالیات بر ارزش افزوده و دوم مالیات عملکرد، در بحث مالیات بر ارزش افزوده با توجه به مکاتبه دو هفته پیش وزارت دارایی شرکت دارای معافیت است و ذخایری که در صورت‌های مالی خود در نظر گرفته بود را برگشت داد، اما در بحث مالیات عملکرد چون پتروشیمی نوری معافیت ماده ۱۳۲ را دارد بحث مالیات کالاهای خام و نیمه خام را مشمول نمی‌شود که مطئناً پیگیری می‌کنیم تا رای نهایی را بگیریم، اما شرکت‌هایی که ماده ۱۳۲ را ندارند بحث معافیت صادراتی ملغی می‌شود و باید ذخایر لازم را در این خصوص در نظر بگیرند.

منتشرشده در معدن

سهم بازار شرکت بیمه تجارت نو از بازار بیمه ایران به ۱.۷درصد رسیده و همچنین سرمایه این شرکت نیز رشد داشته و از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ این شرکت بیمه‌ای یک استراتژی بلندمدت سه ساله در قالب سند تحول دیجیتال دارد و قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ به اهداف آن و راه‌اندازی بیمه دیجیتال دست پیدا کند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بیمه تجارت نو ؛ امروز شرکت بیمه تجارت نو که با نماد بنو در فرابورس ایران حضور دارد؛ در نشستی با حضور مدیران این شرکت و اصحاب رسانه از اپلیکیشن خود رونمایی کرد.

نیما نوراللهی، مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو عنوان کرد: آغاز به کار این شرکت بیمه سال ۱۳۹۵  و با سرمایه ۱۲۵ میلیارد تومانی بود و برنامه این بود که ۲۵۰ میلیارد تومان نیز آورده سهامداران باشد؛ اما سرمایه شرکت پس از یک سال به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید و سپس از محل سود انباشت به ۱۵۷ میلیارد تومان افزایش یافت. در سال ۱۳۹۹ این سرمایه به ۳۰۰ میلیارد تومان و در حال حاضر به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو در مورد رشد ۲۵۰ درصدی سود این شرکت، گفت: در فروش سه ماهه ۷۰ درصد رشد بوده و در ۶ ماهه ۵۴ درصد افزایش سود اتفاق افتاده است. بخش عمده‌ای از سود مربوط به بیمه‌نامه و عملیات بیمه‌گری است و بخشی از سود هم ناشی از سرمایه‌گذاری است و سود نیمه امسال بهتر از مشابه سال گذشته بوده و چون در سال گذشته سود این شرکت پایین بود، امسال نسبت به سال گذشته سود شرکت از ۲۴۹ درصد رشد برخوردار شده است.

نوراللهی همچنین در مورد سهم بازار بیمه تجارت نو بیان کرد:‌ این سهم از ۳ دهم درصد در ابتدای تأسیس، در سال قبل به ۱.۶۷ درصد رسید و سال جاری پیش بینی می‌شود به ۱.۷ تا ۲ درصد برسد. بیش از این هم نمی‌خواهیم، زیرا بحث توانگری مالی مطرح است.

مدیرعامل بیمه تجارت نو اظهار کرد: درحال حاضر صنعت بیمه از صنعت بانکداری در زمینه فناوری اطلاعات پیش‌روتر است و اکنون فرایندهای صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت که بسیار پیچیده‌تر از فرایندهای بانکی است، با استفاده از سامانه‌هایی مانند سنهاپ و اپلیکیشن‌های شرکت‌های بیمه‌ای از جمله اپلیکیشن بنو انجام می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر فروش بیمه نامه الکترونیکی موبایل در ایران انجام می‌شود که این اپلیکیشن حتی در کشورهای همسایه مانند امارات هم وجود ندارد، یا در بحث بیمه تکافل، ادبیات و تحقیقات ایران بیشتر از سایر کشورها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بیمه اربعین گفت: بیمه سامان بیمه‌گر سفر اربعین بود و امسال بیمه تجارت نو هم به عنوان بیمه تکمیلی در این مسئله شرکت کرد و خسارت سنگین قابل‌توجهی نداشتیم. بیمه‌نامه بسیار خوبی بود که ۱۵ هزار فقره بیمه‌نامه از طریق آنلاین به فروش رساندیم و سود خوبی هم به دست آمد.

اوهمچنین با رونمایی از اپلیکیشن بیمه نو و داشبورد مدیریتی این شرکت، بیان کرد: این داشبورد می‌تواند تمام موارد شرکت را تا سطح نماینده فروش و حتی بیمه‌نامه به صورت آنلاین رصد کند و به راحتی ریسک‌های هریک از نمایندگان و هریک از رشته‌های بیمه‌ای توسط این اپلیکیشن قابل رصد است.

وی حق بیمه دریافتی در سال جاری را ۱۷۱۱ میلیارد تومان عنوان کرد و نسبت خسارت را ۴۴ درصد  دانست و میزان پرداخت خسارت در سال جاری را ۷۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و از نظر شاخص کلی ۸۴ درصد تحقق صورت گرفته. از نظر تحقق بودجه ۱۲۰ درصد و نسبت به وصول به پرداخت خسارت ۷۴ درصد می‌رسد. همچنین نسبت خسارت به ۴۲ درصد و نسبت تحقق ترکیب پرتفوی ۷۸ درصد محقق شده است.

نوراللهی همچنین یکی دیگر از خدمات این شرکت را از طریق اپلیکیشن‌های امداد خودروی بنو و خدمات تخصصی مکانیکی مانند رفع مشکل پنچرگیری یا تأمین بنزین برای خودروها عنوان کرد که از طریق اپلیکیشن به راحتی قابل دریافت است.

به گفته نوراللهی، اپلیکیشن رسانه اجتماعی بیمه نو برای ارتباط مشتریان و مدیران نیز راه‌اندازی شده و علاوه بر آن، افراد بیرون هم می‌توانند در این اپلیکیشن حضور پیدا کنند.

به گفته مدیرعامل بیمه تجارت نو، امسال طبق برنامه قرار است ۲۵۰۰ میلیارد تومان بیمه‌نامه فروخته شود که تاکنون ۱۱۱۷ میلیارد تومان فروخته شده است. همچنین این شرکت با ۷ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد است و یک استراتژی بلندمدت سه ساله در قالب سند استراتژی تحول دیجیتال تا افق ۱۴۰۴ تهیه و به تصویب هیأت مدیره رسیده است.

وی همچنین گفت: اکوسیستم تحول دیجیتال در صنعت بیمه را دنبال می‌کنیم و به زودی اسنپ دکتر را هم راه‌اندازی می‌کنیم که خدمات پزشکی به افراد ارائه می‌کند. همچنین درصدد طراحی یک رمزارز ریالی برای مبادلات هستیم که امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به آن برسیم.

به گفته وی، در مذاکراتی در بانک تجارت به عنوان سهامدار عمده بنو انجام شده است، بیمه دیجیتال راه‌اندازی می‌شود که طبق سند تحول در افق سه ساله به آن خواهند رسید.

این مدیرعامل در مورد اقدام برخی شرکت‌ها به شکستن نرخ بیمه‌های درمانی گفت:  بیمه مرکزی بر ضریب خسارت شرکت‌ها نظارت می‌کند تا شرکت‌ها نرخ‌شکنی نداشته باشند، اما گاهی در کنار بیمه درمان، موارد دیگری وجود دارد که می‌تواند سودآور باشد و جبران بیمه درمان را انجام دهد.

به گفته نوراللهی، سامانه پشتیبانی هوشمند برای تجارت نو طراحی شده است که از اول تا پالایش نماینده فروش و فنون مذاکره و همه موارد بر پایه تحول دیجیتال طراحی و اداره می‌شود و فرهنگ بیمه را بین نمایندگان فروش توسعه می‌دهیم که فقط به فروش بیمه‌نامه اکتفا نکنند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد سامانه بنوشاپ گفت: بازاریاب‌های صنعت بیمه که زیرمجموعه نمایندگان بیمه فعالیت می‌کنند، کارمزد آنها به صورت الکترونیک توزیع می‌شود. در حال حاضر ۲ هزار بازاریاب حرفه‌ای در بنوشاپ مشغول فعالیت هستند. در این شبکه نمایندگان بیمه‌ای به صورت پیش‌رو و بازاریاب‌ها در زیرمجموعه آنها فعالیت می‌کنند.

وی یکی دیگر از ابتکارات این شرکت را اینگونه عنوان کرد که فردی که بیمه‌نامه خریداری می‌کند کد تخفیف می گیرد که می‌تواند این کد تخفیف را به افراد دیگر از جمله اعضای خانواده خود منتقل کند و به این وسیله بیمه‌گران به عنوان بازاریاب عمل می‌کنند، اما در کنار آنها ۲ هزار بازاریاب حرفه‌ای هم مشغول فعالیت هستند.

نوراللهی در مورد بیمه صندوق‌های امانات که با همکاری بانک شهر راه‌اندازی کرده است گفت:‌ این بیمه‌نامه حوادث اغتشاشات را تحت پوشش قرار می‌دهد و هر صندوق را تا سقف ۵ میلیارد تومان بیمه می‌کند. البته صندوق‌های امانات در طول ۵۰ سال گذشته حوادثی نداشتند جز یک مورد که در بانک ملی اتفاق افتاد. بنابراین هر صندوق را تا سقف ۵ میلیارد تومان براساس خوداظهاری دارنده صندوق بیمه می‌کنیم.

وی در مورد انتخاب مدیران بیمه‌ای گفت: ما مطابق ماده ۱۷ بیمه‌نامه در مورد مدیران بیمه‌ای اقدام می‌کنیم و قانونگذار مزایا و معایب در این ماده قانونی را در نظر گرفته شده است و دور زدن این ماده کار درستی نیست. همچنین آئین‌نامه ۹۰ سند بیمه سدی شده است که افراد غیرمتخصص وارد صنعت بیمه نشوند گرچه در این آئین‌نامه حداقل شرایط درنظر گرفته شده است، اما باید به هرحال قانون را رعایت کنیم.

وی سهامداران عمده بیمه تجارت نو را بانک تجارت و پست‌بانک دانست و گفت: به هر حال دولت در این دو بانک سهامدار عمده است، بنابراین می‌تواند در مورد مدیران شرکت نظر بدهد.

مدیرعامل بیمه تجارت نو با بیان اینکه آئین‌نامه‌های فروش کامل است گفت: براساس این آئین‌نامه، کارمزد بین بازاریابان، نمایندگان و شرکت به صورت دیجیتال توزیع می‌شوند.

وی در مورد بنگاهداری بیمه تجارت نو گفت: برای اینکه در بخش سرمایه‌گذاری درگیر بنگاهداری نشویم، یک هلدینگ مالی سرمایه‌گذاری تأسیس کردیم که وظیفه سرمایه‌گذاری دارد و تاکنون وارد بنگاهداری نشدیم اما در بورس فعال هستیم. پرتفوی بورسی ما از ۵ میلیارد تا ۸۰۰ میلیارد هم رسیده است.

همچنین سوری؛ معاون بیمه اشخاص راجع‌به بیمه‌های زندگی در این شرکت بیان کرد: درخصوص بیمه زندگی هر چه بیمه‌نامه ارائه می‌کنیم، مبالغ آن سرمایه‌گذاری می‌شود، البته تورم باعث می‌شود که ارزش آن کاهش پیدا کند. اما از روش‌های یونیت‌داری در صندوق ها استفاده می‌کنیم تا کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در تورم را حفظ کند. ترکیب پرتفو و حجم فروش و سهم بازار ما تعیین‌کننده است و مجوز فروش بیمه‌های زندگی را از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم.

علی سالارکیا؛ معاون فناوری اطلاعات بیمه تجارت نو در این نشست با معرفی اپلیکیشن بنو و سامانه داشبورد مدیریتی این شرکت، اظهار داشت: در این شرکت همه اطلاعات آنلاین و به سامانه مرکزی شرکت وصل است و مدیران به راحتی می‌توانند تا سطح نمایندگی‌های فروش و حتی تا سطح بیمه‌نامه را به صورت آنلاین نظارت کنند.

وی همچنین گفت: از طریق اپلیکیشن‌های بنو به راحتی می‌توانیم از زمان باقیمانده بیمه‌نامه و همچنین اعتبار باقیمانده برای پرداخت خسارت و نیز پرداخت خسارت‌های کمتر از ۲۰ میلیون تومان به صورت آنلاین ۷۰ تا ۸۰ درصد خسارت‌ها را شامل می‌شود اقدام کنیم و همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته و در سراسر کشور آماده پاسخگویی به مشتریان از طریق اپلیکیشن بنو هستند.

به گفته وی در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر اپلیکیشن بنو را نصب کرده و از آن استفاده می‌کنند.

سالارکیا همچنین بیان کرد: در زمینه بیمه‌های شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو، تمدید بیمه‌نامه‌ها به صورت آنلاین و با یک دکمه انجام می‌شود و با رعایت حقوق نمایندگان، فروش آنلاین در این اپلیکیشن نداریم تا رقیب شرکت فروش نباشد، اما مشاور آنلاین داریم.

سالارکیا در این جلسه به صورت عملی خرید بیمه‌نامه تلفن همراه از طریق اپلیکیشن بنو و مواردی از جمله احراز هویت مشتری و احراز هویت دستگاه و سلامت دستگاه موبایل از قبیل دوربین‌های موبایل و سالم بودن صفحه نمایش و موارد دیگر را که از طریق هوش مصنوعی و با ضریب خطای بسیار پایین انجام می‌شود را انجام داد و با مبلغ ۴۰ هزار تومان گوشی تلفن همراه خود را تحت پوشش بیمه سرقت و خسارت قرار داد.

منتشرشده در بیمه

تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، اعطایی از سوی بانک تجارت تا پایان هفتمین ماه سال‌جاری از ۸۹ هزار فقره فراتر رفت.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک تجارت ؛ شعب این بانک تنها در مهر ماه امسال به ۱۱ هزار و ۴۷۲ زوج جوان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرده‌اند. در این ماه همچنین ۲۵ هزار و ۳۲۰ زوج برای دریافت تسهیلات از این بانک تشکیل پرونده داده‌اند که پس از تکمیل مدارک و معرفی ضامنین بر اساس قوانین، تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر بانک تجارت با هدف اجرای قانون حمایت از فرزندآوری تعداد ۲۸۹ فقره تسهیلات در بازه زمانی مهرماه به افراد مشمول این طرح پرداخت کرده و ۵۴۶۹ متقاضی نیز در نوبت دریافت این تسهیلات قرار دارند.

با احتساب تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداختی از سوی بانک تجارت در مهرماه، مجموع تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده به ۸۹۲۰۱ فقره و در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ۵۷۰۱۳ فقره رسیده است.

منتشرشده در بازار پول

استیضاح کنندگان در حالی عملکرد وزارت صمت در حوزه معادن و صنایع معدنی را بهانه‌ای برای استیضاح قرار داده‌اند که از قضا فاطمی امین در این حوزه دستاوردهای چشمگیری داشته است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از ایرنا، عملکرد وزارت صمت در بخش معدن در حالی یکی از محورهای چهارگانه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تعریف شده که فاطمی امین طی ۱۴ ماه گذشته، دستاوردهای زیادی در این حوزه داشته است. اینفوگرافی‌های زیر برخی از مهمترین دستاوردهای وزارت صمت در حوزه معادن را نشان می‌دهد.

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

اقدامات فاطمی امین برای تحول در حوزه معادن و صنایع معدنی + اینفو

منتشرشده در ویژه ها

بیش از ۶۰ اتحادیه، انجمن و تشکل صنفی، تولیدی و توزیعی کشور طی نامه‌های جداگانه به رئیس و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اشتباه است و این امر در تضاد با سیاست‌های اصلاحی و توسعه‌ای در بخش صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از ایرنا، در نامه‌های مخالفت با استیضاح وزیر صمت که به‌صورت جداگانه به بهارستان رفته، از عملکرد فاطمی امین طی یک سال اخیر تقدیر شده است. فعالان اقتصادی اظهار داشتند که وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از ۸ سال افول به روزهای اوج برگشته است و می‌تواند فضای مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کند. در نامه‌های ارسالی به اقدامات مهم این وزارتخانه اشاره شده است که مهم‌ترین آن حذف برخی از قوانین زائد و ضد تولید است که در دولت گذشته به تصویب رسیده بود.

وزیر چه اقداماتی انجام داد؟

تسهیل قوانین کسب‌وکار، حمایت از صنایع کوچک، دیده شدن بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی، تأمین مواد اولیه، اهتمام ویژه به حل مشکلات صنایع، احیای صنایعی که به سمت کاهش تولید و تعطیلی رفتند، رواج پاکدستی در بدنه وزارت صمت، تخصص‌گرایی، جلوگیری از اقدامات نسنجیده که در دولت گذشته پرشمار تکرار شد، توجه به داخلی‌سازی، جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل تولید دارد، برگشت رونق به واحدهای صنعتی، سمت و سوی تسهیلات بانکی به سمت تولید، تلاش برای افزایش صادرات کشور، حمایت همه‌جانبه از صادرکنندگان، تلاش برای ثبات قیمت کالاها در بازار، جلوگیری از نوسان قیمت مواد اولیه، سیاست‌های جدید جلوگیری از قاچاق کالا و کالاهای تقلبی به بازار، توجه به تمام بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین تشویق فعالان اقتصادی به حضور در نمایشگاه‌های خارجی، بخشی از موضوعاتی بود که فعالان اقتصادی در نامه‌های خود خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کردند.

نویسندگان نامه به رئیس مجلس اعلام کردند که موضوع استیضاح وزیر صمت بشدت آنها را نگران کرده است چراکه بیم آن را دارند که اتفاقی که در دولت گذشته برای وزارت صمت رخ داد، در این دولت هم تکرار شود. این وزارتخانه در دولت گذشته یکی از پرچالش‌ترین وزارتخانه‌ها بود. در دولت گذشته این وزارتخانه در مدت ۸ سال بیش از ۷ وزیر و سرپرست به خود دید و همین امر سبب شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار تضعیف شد و برنامه‌های توسعه‌ای متوقف شود. از طرفی سیاست‌های غلط دولت گذشته خسارت مالی سنگینی به بخش خصوصی وارد کرد چراکه در ماه‌های مختلف به جهت تغییرات گسترده در وزارت صمت (به جهت تغییر وزیر و حضور سرپرست) تصمیم‌ها و بخشنامه‌های جدید ابلاغ می‌شد و هر بخشنامه، بخشنامه وزیر قبلی را باطل و یا بی‌اثر می‌کرد. همین امر سبب شد که بخش خصوصی نتواند شاهد ثبات در سیاست‌های این وزارتخانه باشد و درنهایت دیدیم که تعدد و تکرر تصمیمات منجر به کاهش تولید، افت شدید کیفیت کالاها، گرانی محصولات، کمبود مواد اولیه، تنزل صادرات و بیکاری شد.

فعالان اقتصادی در نامه‌هایی که به رئیس مجلس ارسال کردند خواستار توقف استیضاح وزیر صمت شدند و اذعان داشتند که حرکت به این سمت موجب چالش‌های جدی در حوزه صنعت، بازرگانی و معدن خواهد شد و کارهای بزرگی که از سال گذشته آغاز شده، متوقف می‌شود.

لیست انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های حامی فاطمی امین:

  1. اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران
  2. اتحادیه تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی
  3. اتحادیه تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران
  4. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم استان آذربایجان شرقی
  5. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ایران
  6. اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران
  7. اتحادیه صباغان و گل‌زنان
  8. اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران
  9. اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف
  10. اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران
  11. اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران
  12. اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران
  13. اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  14. اتحادیه صنف کفاشان دستدوز تهران
  15. اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران
  16. اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته
  17. اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  18. اتحادیه کشوری فروشندگان، تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی
  19. اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی
  20. انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران
  21. انجمن تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و تجهیزات جانبی کشور
  22. انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران
  23. انجمن تولیدکنندگان باتری ایران
  24. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران
  25. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی
  26. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن
  27. انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم
  28. انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
  29. انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز
  30. انجمن صنعت ورزش، کالا و خدمات وابسته
  31. انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی
  32. انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری
  33. انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران
  34. انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران
  35. انجمن صنفی صنعت افتا
  36. انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی
  37. انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور
  38. انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تراکتور و کمباین
  39. انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان واگن، لکوموتیو، تجهیزات و خدمات ریلی
  40. انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی
  41. انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان گیلان
  42. انجمن صنفی کافرمایان صنایع نساجی استان اصفهان
  43. انجمن طراحان لباس و پارچه ایران
  44. انجمن کارفرمایان صنعت سیمان
  45. انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق
  46. انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران
  47. انجمن ملی صنایع پلیمر ایران
  48. تشکل‌های صنعت چاپ کشور
  49. جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران
  50. خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران
  51. سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه ایران
  52. سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران
  53. سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی
  54. سندیکای صنعت برق ایران
  55. سندیکای صنعت مخابرات ایران
  56. صنایع نساجی استان گیلان
  57. فدراسیون واردات ایران
  58. کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران
  59. مجمع کارآفرینان ایران
  60. هیات امناء بازار تهران
  61. انجمن صنایع نساجی ایران
  62. سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران
منتشرشده در ویژه ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابطال ۳۲۰ مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل بعضاً متناقض حوزه معدن خبر داد و گفت: برخی از این مصوبات و بخشنامه‌ها می‌توانستند منشا رانت و فساد باشند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از شاتا، «سید رضا فاطمی امین» امروز در مراسم رونمایی از طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی در محل وزارت صمت افزود: بحث شناسایی ظرفیت ها به دلیل مخاطره آمیز بودن و انجام کار زیر ساختی متوجه حاکمیت است که این امر در این پروژه به خوبی انجام شده و قابل تقدیر است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: همه این مصوبات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها اکنون به یک دستورالعمل ۸۰ صفحه‌ای تبدیل شده است.

وی با اشاره به طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: مرحله شناسایی و پی‌جویی معدنی، مرحله بسیار پرمخاطره‌ای است که بخش خصوصی توان ورود و سرمایه‌گذاری در آن را ندارد.

فاطمی امین بیان داشت: به همین دلیل حاکمیت به این موضوع وارد می‌شود و علاوه بر آن زمانی که این محدوده‌ها به مزایده گذاشته می‌شود، اگر ندانیم چه در اختیار داریم قیمت‌هایی که ارائه می‌شوند نیز واقعی نیستند.

وزیر صمت ادامه داد: در طرح تحول زمین‌شناسی که از استان خراسان جنوبی آغاز شده، ذخایر بسیار ارزشمندی از سنگ‌آهن، مس، کروم و غیره کشف شده و به‌ویژه در زمینه سنگ‌آهن دغدغه‌های موجود بر کمبود آنها رفع خواهد شد؛ در حالی که پیش از این عنوان می‌شد در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط برای ۱۵ سال دیگر سنگ‌آهن در کشور موجود است.

منتشرشده در ویژه ها

مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از شاتا، مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت صمت در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم همچنین مصطفی نخعی نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی اقدام صورت گرفته را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: امیدواریم این طرح مقدمه ای برای ایجاد تحول در استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی باشد.

نخعی گفت: یکی از مواردی که همیشه در استان خراسان جنوبی از آن یاد می شد استفاده از ظرفیت های معدنی است اما به دلیل اطلاعات کم و ناقص از وجود ظرفیت ها می توان گفت اقدام صورت گرفته اطلاعات ما را در مورد ذخایر منطقه تکمیل می کند که می تواند ما را به تولید ثروت نزدیک کند.

وی ضمن تاکید بر تسریع در پروژه انتقال آب به منطقه گفت: اگر بناست ظرفیت های معدنی به ثروت تبدیل شود بدون ایجاد زیر ساخت های لازم مثل تامین آب و برق مقدر نخواهد شد و ما از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت می خواهیم بر توسعه و تکمیل زیر ساخت ها تاکید کنند.

شاهد تحول جدی در حوزه اکتشافات هستیم

در ادامه این مراسم همچنین محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد تحول جدی در بحث اکتشاف معادن هستیم و باید اساس اقتصاد کشور بر روی معادن قرار گیرد تا اقتصاد فعال و پویا شود.

وی افزود: بحث اکتشاف مهم و اساسی بوده که وزیر محترم صمت بر آن تاکید دارد و امیدواریم با این اکتشاف ها زمینه برای بهره برداری بهتر از معادن صورت گیرد، خصوصا در استان هایی مثل خراسان جنوبی که به تولید ثروت احتیاج دارند.گفتنی است.

انجام اکتشافات سیستماتیک برای اولین بار در یک طرح زمین شناسی مورد توجه قرار گرفت

در این مراسم علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر وجود 7 درصد از ذخایر معدنی دنیا در کشور ما و رتبه نخست ایران در این خصوص در جهان به ارائه مشخصات این طرح پرداخت و گفت: اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی از مهر ماه سال 1400 آغاز شد و در طول یک سال به سرانجام رسید که این زمان در سال های گذشته تا 4 سال نیز به طول می انجامید.

وی با اشاره به ویژگی های این پروژه گفت: تغییر پارادایم های اکتشاف، انجام اکتشافات سیستماتیک، آموزش درون و بیرون سازمانی، ارتقا فعالیت های آزمایشگاهی، انجام برخی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی سیستمتیک نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که برای اولین بار در یک طرح زمین شناسی مورد توجه قرار می گرفت.

لازم به ذکر است که مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهر ماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌های منتشر شده است.

این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مولفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تامین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد.شناسایی ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل برای نخستین بار در شرق کشور، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، همچنین شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌ پنجاه‌ هزارم برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای این پروژه است.

منتشرشده در معدن

ایرانسل، در ادامه حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی، فهرست اولویت‌های پژوهشی خود را منتشر کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازروابط عمومی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران که پیش از این، در سال ۱۳۹۹، طرح همکاری پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر و حمایت از تولیدات دانشجویی را آغاز کرده بود، در توسعه این فعالیت‌ها، فهرست اولویت‌های پژوهشی خود را منتشر کرد.

ایرانسل این طرح را با هدف گسترش ارتباط با جامعه دانشگاهی و جذب نخبگان علمی، افزایش آگاهی‌بخشی از برند ایرانسل نزد دانشگاهیان و نیز انجام پژوهش‌های دانشگاهی با هدف استفاده از یافته‌های پژوهشی در کسب‌وکار اجرا کرده است.

در این طرح، مجموعه «ایرانسل لبز (Irancell Labs)»، بازوی تحقیق و توسعه ایرانسل، با اعلام اولویت‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف، از دانشجویان علاقه‌مند دعوت کرده است تا با مراجعه به وب‌سایت ایرانسل و مشاهده فهرست این اولویت‌ها، موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند از میان موضوع‌های اعلام‌شده در وب‌سایت ایرانسل به نشانی irancell.ir/p/15711/p، موضوع مورد علاقه‌شان را انتخاب و پروپوزال پژوهشی خود را برای ارزیابی، به ایرانسل ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید کمیته ارزیابی و تکمیل فرم پژوهشی، برای دانشجو «راهبر پژوهش» تعیین می‌شود و در طول مدت انجام پژوهش، به او کمک کرده و این پژوهش، از حمایت مادی و معنوی ایرانسل برخوردار می‌شود.

اولویت‌های پژوهشی ایرانسل، در حوزه‌های مختلفی، از جمله توسعه نرم‌افزار، هوش مصنوعی، علم داده، طراحی آنتن‌های ارتباطی و تجهیزات شبکه، هوش تجاری، امنیت شبکه، تجربه مشتری، مالی، بازاریابی، کسب‌وکار دیجیتال و… هستند.

مجموعۀ ایرانسل لبز، از سال ۱۳۹۸، با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با جامعۀ دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و با مأموریت انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاری‌سازی در زمینۀ شبکۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای پیرامونی با کمک مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور، با هدف تأمین نیازمندی‌های بازار ICT تأسیس شده است.

چشم‌انداز این مجموعه، پیشگام بودن در توسعۀ منابع انسانی و زیرساخت‌های تحقیقاتی اقتصاد دانش‌بنیان در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینۀ خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخش‌های اصلی آن هستند.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ 5G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، با راه‌اندازی این مجموعه، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعۀ سبک زندگی دیجیتال و خلق آینده‌ای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های برتر در حوزه‌های مختلف، خلق ارزش کند.

منتشرشده در روابط عمومی ها

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن اعلام کرد که هم اکنون زنجیره ارزش گروه تمدن  یک زنجیره کامل شده است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازمدیریت ارتباطات و رسانه تامین سرمایه تمدن ، بهنام محسنی در گفت و گو با پایگاه خبری نقدینه در حاشیه نمایشگاه اینوکس 2022 با اشاره به عرضه دو محصول جدید این گروه، افزود: در این نمایشگاه دو محصول جدید رونمایی شد که محصول نخست پلتفرم معاملات آنلاین است که نسخه جدید IBtrader محسوب می شود.

وی ادامه داد: در واقع شرکت تامین سرمایه تمدن وارد حوزه  صنعت کارگزاری شده و نسخه معاملات آنلاین را برای کاربران در نظر گرفته است و بدین ترتیب حضور تمدن را در صنعت کارگزاری به صورت رسمی و حرفه ای اعلام می کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، محصول دیگر را در زمینه پرداخت الکترونیک عنوان کرد ودر ادامه اظهار داشت: صندوق های تحت مدیریت این شرکت، هم از نظر حجم صندوق و هم از نظر تعداد سرمایه گذاران فعال در صندوق بزرگ ترین صندوق های سرمایه گذاری کشور هستند و محصول جدید بستری امن برای ارتباط میان بازار پول و سرمایه از منظر پرداخت و صدور و ابطال واحدهای صندوق و هم از منظر تقسیم سود به صورت کاملا الکترونیک بین بانک و صندوق فراهم می کند و از زمانی که پرداخت قرار است انجام شود این فرآیند تحت بررسی های لازم انجام و به بانک ابلاغ می شود.

وی این نسخه پرداخت را نسخه برند «آی بی پی »خواند و افزود: در حوزه  پلتفرم معاملات آنلاین «آی بی تریدر»برنامه ریزی مهم گروه تمدن در توسعه بر محور کارگزاری تامین سرمایه تمدن حرکت می کند و معتقدیم که بر اساس عملکرد خوبی که گروه تمدن در گذشته از خود به نمایش گذاشته و اعتماد خوبی که جلب کرده است، این فضا فراهم شده که در حوزه های جدید نیز موفق باشیم.

به گفته وی، هر دو محصول جدید عملیاتی شده و تحت استفاده است.

منتشرشده در بازار سرمایه