08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: اسفند 1402

مدیر عامل بانک توسعه تعاون طی بازدید شعب الیگودرز، ازنا و دورود ضمن دیدار با منتخب مردم الیگودرز اعلام داشت بانک توسعه تعاون به لحاظ پرداخت تسهیلات مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور رتبه دوم شبکه بانکی را در اختیار دارد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون ؛ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون طی بازدید شعب الیگودرز مورد استقبال گودرزی منتخب مردم الیگودرز در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

شیخ حسینی در این بازدید اظهار داشت: بانک توسعه تعاون از بانک های تخصصی و توسعه ای شبکه بانکی است که ماموریت اصلی آن حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط با اولویت بخش تعاون است، این بانک در فضایی فعالیت می کند که تجلی و مصداق مهم شعار ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم است.

وی افزود: بانک توسعه تعاون برنامه های متنوعی برای تحقق شعار ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در نظر دارد، ضمن آن که کارنامه بانک برای تحقق شعار سال پیشین با مضمون مهار تورم، رشد تولید نیز کارنامه ای روشن و درخشان بوده است.

شیخ حسینی در تبیین عملکرد سال گذشته خاطر نشان کرد: سال گذشته به دو دلیل تکالیف سنگین بانکها برای حمایت از تولید و همچنین لزوم تبعیت از سیاست های درست بانک مرکزی برای کننرل نقدینگی و مهار تورم، سال سخت شبکه بانکی بود، که بانک توسعه تعاون با برنامه و تدبیر، و با تلاش همکاران خدوم در شبکه شعب، عملکردی عالی و اثربخش داشت.

این مقام بانکی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون هدفگذاری پرداخت ۵۴۰ هزار میلیارد ریالی را در بالاترین سطح کیفیت و اثربخشی محقق نمود، منابع بانک توسعه تعاون رشد ۴۰ درصدی و تحقق ۱۰۵ درصدی برنامه ، تراز نقدینگی مثبت ، تراز درآمد و هزینه مثبت و سوددهی، تعدیل نسبت مطالبات غیر جاری npl ، همچنین شعب بانک در صدور ابزار تامین مالی ا‌راق بدهی و تامین مالی جمعی از بازار سرمایه ، اعتبار اسنادی و انواع ضمانت نامه حمایت مناسبی از واحدهای تولیدی و تعاونی صورت دادند و رکورد های جدیدی در بانک به ثبت رساندند. بانک از انواع ابزارها و روش های نوین تامین مالی به نفع واحدهای تولیدی بهره گرفت، در سال جدید هدفگذاری ۱۵ همت استفاده از ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و انواع اوراق را داریم، از این طریق هم امکان تامین مالی واحدهای متقاضی فراهم می گردد، هم از ظرفیت بازار سرمایه استفاده می شود و هم فشار کمتری بر ترازنامه بانکها وارد می شود و از خلق نقدینگی نیز جلوگیری می شود.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در ترسیم وضعیت حاکم بر بازار پولی و بانکی گفت: بانکها به واسطه مهمترین کارکردی که دارند امکان خلق پول را در اقتصاد در اختیار دارند، پرداخت تسهیلات توسط بانکها موجب تزریق نقدینگی می شوند که همین مساله افزایش تقاضای بازار را به همراه دارد، چنانچه تسهیلات و تزریق نقدینگی در بخش واقعی و تولیدی اقتصاد نباشد، تعادل میان عرضه و تقاضای کالاها و محصولات را بر هم زده و زمینه تورم فراهم می آید.چنانچه تسهیلات هدفمند و در مسیر تولید باشد، موجبات ارتقای سطح تولید و رشد اقتصادی فراهم می گردد، این گونه تسهیلات تورم زا نیست و در مسیر تقویت جریان تولیدی کشور است.بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و سیاستگزار بازار پولی و بانکی کشور با هدف مهار تورم در صدد بوده است تا این روند خلق پول و نقدینگی توسط شبکه بانکی را کنترل نموده و به گونه ای تنظیم گری نماید تا ورود پول پر قدرت به اقتصاد موجب آثار زیانبار در بازارهای مختلف نشود، لذا کنترل ترازنامه ای را در دستور کار قرار داده است و برای توان تسهیلات دهی هر بانک ، سهمیه ای مشخص و دقیق قرار داده که سهمیه هر بانک بر اساس ارزیابی بانک مطابق شاخص کملز تعیین گردیده است.

شیخ حسینی ادامه داد: چنانچه بانکها رعایت تعادل میان مصارف و منابع را لحاظ ننمایند، اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی صورت می گیرد و پول پرقدرت بدون پشتوانه بانک مرکزی وارد اقتصاد می شود که خود خطرناک و موجب تورم است، لذا بانک توسعه تعاون به ویژه طی دو سال اخیر تراز مصارف و منابع و تراز نقدینگی و همچنین درآمد و هزینه های را به خوبی مدیریت نموده است و ناترازی های نقدینگی و سوددهی دوره های پیشین را رفع نموده و به تراز مثبت رسیده است.

این مقام بانکی تصریح نمود: بانک توسعه تعاون پس از حدود یک دهه زیان، از سال ۱۴۰۱ در ریل سوددهی قرار گرفته، با تداوم روند بهینه بانک در شاخص های مالی و عملکردی طی دوره پیش رو زیان انباشته بانک را جبران خواهیم کرد و بانک وارد دوره ای می گردد تا در کنار فعالیت توسعه ای و حمایتی خود در راستای خدمت به بنگاه های اقتصادی ، بخش تعاون و مردم با مدیریت نقدینگی ، درآمد و هزینه ها یک بانک کارآمد، اثربخش و سود ده را در نظام بانکی نهادینه نماید.

شیخ حسینی یادآور شد: بانک توسعه تعاون در مدیریت و کنترل مطالبات غیر جاری به رکوردی بی نظیر در شبکه بانکی دست یافته است و شاخص npl را به سطح ۳.۵ درصد رسانده است.

وی توضیح داد: این انضباط نقدینگی و پولی در حالتی است که بانک توانسته کلیه تکالیف خود در قانون بودجه اعم از وام ازدواج جوانان، فرزندآوری، جهش مسکن، تسهیلات تبصره ۱۸، کمیته امداد، بهزیستی و مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور را در بالاترین سطح محقق نماید، بانک در پرداخت مصوبات سفرهای استانی هیات دولت با تحقق حدود ۶۰ درصد رتبه دوم شبکه بانکی را در اختیار دارد.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: با افزایش سقف اختیار به شعب و تسهیل گری در تصویب تسهیلات شرایطی پدید آمده تا با پرهیز از پیچیدگی و بروکراسی زائد و سرعت بیشتری در پرداخت تسهیلات و ارتقای سطح رضایت مشتربان پدید آید. همچنین با تخصیص بیشتر به استان‌های کمتر برخوردار و در نظر نگرفتن نسبت مصارف به منابع آنها نسبت به استان‌های برخوردار و بزرگ، کمک به رشد و پیشرفت مناطق کمتر برخوردار را در نظر داشته ایم.

گودرزی متتخب مردم شریف الیگودرز در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به مدیر عامل بانک توسعه تعاون و آرزوی موفقیت برای مجموعه بانک گفت: یکی از مهمترین نیازهای منطقه الیگودرز که همان برند سازی است تامین نگردیده است که از مجموعه بانک انتظار می رود با حمایت از تولید کنندگان و تعاونگران این منطقه این معضل رفع گردد، حمایت از بانک مد نظر نمایندگان و منتخبان مجلس هست، باید تلاش کنیم تا با بهره مندی مناسب از ظرفیت سرمایه انسانی در سطوح مدیریتی کشور کمال استفاده در جهت رشد و پیشرفت منطقه پدید آید.بازدید شرکت نوین رول غرب زاگرس

شیخ حسینی طی برنامه بازدید شعبه ازنا، بازدیدی از شرکت نوین رول غرب زاگرس به عمل آورد.

وی در این دیدار گفت: نوین رول غرب زاگرس از مشتریان بسیار خوب شعبه ازنا بوده است که حجم بالایی ضمانت نامه و خدمات اعتباری و بانکی از بانک توسعه تعاون دریافت نموده است، با توجه به نقش مهم شرکت در تولید و اشتغال، همکاران بانک توسعه تعاون تسهیل گری بالایی را برای کمک به تولید شرکت در نظر دارند.

در بازدیدهای شعب الیگودرز، ازنا و دورود؛ صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب، سید مسعود هاشمی نژاد مدیر شعب استان لرستان، معاونین و همکاران استان حضور داشتند. روسای شعب الیگودرز، ازنا و دورود نیز به ارائه توضیحات درباره عملکرد پیشین و برنامه های پیش رو پرداختند.

منتشرشده در بازار پول
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 ساعت 23:51

پزشکان تحت پوشش میهن قرار می‌گیرند

تعرفه حق بیمه رشته های پزشکان و پیراپزشکان در حوزه بیمه های مسئولیت برای سال ١٤٠٣ از طرف بیمه میهن اعلام شد.


به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بیمه میهن این خدمت بیمه ای مسئولیت قصور و خطای پزشک و پیراپزشک، جبران خسارت های فوت و نقص عضو بیمار و سایر هزینه ها و زیان های وارد شده به بیمار را تحت پوشش قرار می‌دهد.
دکتر رضا احمدی مدیر بیمه‌های مسئولیت بیمه میهن، ضمن تأکید بر سطح توانگری یک این مجموعه بیمه‌ای ، خدمت رسانی شایسته به تمامی هم میهنان به خصوص خدمت به جامعه گرانقدر پزشکی و متخصصین زحمتکش این حوزه را از الویت اصلی برنامه های خود عنوان نمود .
احمدی یاد آور شد در این بیمه نامه پوشش خسارت های اعلامی زمان بیمه نامه بعد از انقضاء آن تا ۴ سال افزایش و قابل پرداخت می باشد .
همچنین تخفیفات ۱۰ تا ۳۰ درصدی برای حق بیمه سال بعد قابل ارائه می باشد ‌ .
احمدی ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت اخذ این بیمه نامه با توجه مخاطرات حرفه ای شاغلان بخش های مختلف سلامت کشور خاطر نشان کرد:«این بیمه نامه برای دانشجویان دوره تخصص (رزیدنت ها) هم صادر می گردد.»
بر اساس تعرفه‌های اعلامی بیمه میهن، حداکثر تعرفه بیمه مسئولیت پزشکان، سالیانه ۱۳ میلیون ریال و برای پیراپزشکان ۸ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی بیمه میهن، امکان تهیه این بیمه نامه از طریق نمایندگی‌های بیمه میهن در سراسر کشور و به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن «آساتو» وجود دارد. ضمن اینکه سازمان‌ها و مجموعه‌های پزشکی در صورت انعقاد تفاهم نامه گروهی این بیمه، میتوانند از مزایای بیشتری استفاده کنند.
تعرفه‌های ۹گانه بیمه مسئولیت پزشکی و پیراپزشکی که توسط بیمه میهن ارائه میشود، در جداول ذیل آمده است.


 

منتشرشده در بیمه
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 ساعت 00:13

«برنامه تحول» نقشه راه حرکت بانک دی است

سرپرست بانک دی در دیدار با جمعی از معاونان و مدیران ارشد این بانک بر ضرورت حرکت در مسیر تحقق برنامه تحول تاکید کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط‌عمومی بانک دی؛ علیرضا قیطاسی، سرپرست بانک، در این دیدار با اشاره به اهمیت اجرا و پیاده‌سازی کامل برنامه تحول بانک گفت: تمرکز اصلی برنامه‌های عملیاتی واحدهای ستادی و شعب بانک در سال جاری باید در راستای پیاده‌سازی برنامه تحول باشد تا بتوانیم در پایان سال جاری شاهد تحقق اهداف کلان و استراتژیک بانک باشیم.

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته فرایندهای رصد هفتگی، ماهیانه و فصلی اقدامات واحدها در اجرای برنامه تحول طرح‌ریزی شده است تا انسجام و یکپارچگی لازم برای حرکت بانک بر مدار تحول صورت پذیرد.

قیطاسی با اشاره به اهمیت تلاش شعب در رشد شاخص‌های عملیاتی بانک گفت: با همت همکاران شعب موفق شدیم در سال گذشته از حیث جذب منابع رشد مطلوبی را تجربه کنیم و در سال جاری نیز بایستی با تلاش مضاعف و تکیه بر تجربیات گذشته شعب بتوانند اهداف سال خود را محقق کنند.

وی ادامه داد: شعب می‌بایست با تمرکز بر خدمات کارمزدی و رعایت بخشنامه‌های ابلاغی بانک مرکزی در مسیر سوددهی و کسب درآمدهای کارمزدی غیرمشاع گام بردارند.

سرپرست بانک دی خروج بانک از بنگاهداری را از مهمترین رویکردها در برنامه تحول دانست و گفت: فروش و واگذاری املاک مازاد و تملیکی همچنان در برنامه‌های بانک قرار دارد و امیدواریم در سال جاری نیز با ارائه راهکارهای مؤثر بتوانیم بانک را در واگذاری یا تهاتر و مولدسازی املاک به درآمدزایی برسانیم.

منتشرشده در بازار پول

مدیران ارشد بانک ایران زمین به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ و به منظور قدردانی از زحمات کارکنان، با همکاران ادارات مرکزی دیدار کردند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل  از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ عبدالمجید پورسعید در این دیدار ضمن تبریک سال نو به تمامی همکاران، از زحمات یکایک کارکنان، قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در سال جدید با هماهنگی، همدلی و وفاق بیشتر بتوانیم مسیری که برای موفقیت بانک ترسیم شده است، پیموده و شرایط متناسب و مطلوبی را برای مشتریان و همکاران در بانک ایران زمین رقم بزنیم.

رییس هیأت سرپرستی بانک ایران زمین پیشرفت امروز بانک را نتیجه زحمات بی وقفه همه همکاران و مشارکت مستمر آنان بیان کرد و افزود: همکاران در سال ۱۴۰۳ همانند سال های گذشته با درایت، تمام توان خود را به کار گیرند و جایگاه بانک ایران زمین را به آن شکل که در شأن همکاران و مشتریان این بانک است، حفظ نمایند.

علیرضا کریمی عضو هیأت سرپرستی بانک ایران زمین مصادف شدن ایام ماه رمضان و عید نوروز را مبارک بیان کرد و گفت: امیدوارم به برکت این ایام مبارک، خداوند متعال سال پیش رو را سالی پربرکت برای همه هموطنان، سرزمین مان و همکاران در بانک ایران زمین قرار دهد و همکاران ما با توان و وسعت دید بیشتر در جهت اعطلای نام ایران زمین و افزایش رضایت مشتریان گام بردارند. 

وی همبستگی و تعهد میان همکاران بانک ایران زمین را ستودنی دانست و افزود: تک تک همکاران بانک ایران زمین بهترین هستند و دست در دست هم به تمامی اهداف خواهند رسید. 

قدرت اله عبداللهی عضو هیأت سرپرستی بانک ایران زمین در این دیدار ضمن قدردانی از زحمات یکایک کارکنان بانک در سال ۱۴۰۲، از تمامی همکاران خواست تا با اهتمام و جدیت بیشتر برای رشد و ارتقا جایگاه بانک در نظام بانکی کشور تلاش کنند.

عبداللهی مسئولیت کارکنان در شعب و ستاد را در سال جدید بسیار پر اهمیت بیان کرد و گفت: همکاران باید تلاش مضاعف و دقیق تری برای حفظ منافع بانک و پیشرفت عملیاتی در حوزه بانکداری داشته باشیم.

وی از تمامی همکاران خواست تا با همت و کوشش بیشتر این امکان را در اختیار مدیریت ارشد بانک قرار دهند تا بتوانند گام های موثرتری از جمله ایجاد امکانات رفاهی و معیشتی بیشتر در اختیار همکاران قرار دهند. 

عبداللهی حرکت به سمت تحول دیجیتال در بانک ایران زمین را از اولویت های اصلی این بانک طی سال های اخیر بیان کرد و افزود: امروز با توجه به زیرساخت های ایجاد شده از سوی بخش فناوری اطلاعات، زمان بهره برداری و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان بانک رسیده است.

عبداللهی بیشترین پتانسیل این بانک را سرمایه انسانی دانست و خاطر نشان کرد: امیدوارم در کنار یکدیگر با همدلی و مشارکت در سال جدید بتوانیم در قبال دستاوردهای بدست آمده، رضایت مشتریان را جلب کنیم.

وحید علیزاده مدیر امور شعب بانک ایران زمین در این دیدار از زحمات مدیران ارشد بانک قدردانی کرد و گفت: مدیران عالی بانک همیشه همراهی و همکاری مطلوبی با کارکنان شعب و امور شعب داشته اند و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با عملکردی بهتر، پاسخگوی زحمات آنان باشیم.

 

منتشرشده در بازار پول
سه شنبه, 07 فروردين 1403 ساعت 22:47

رشد 55 درصدی تأمین مالی در فرابورس

فرابورس ایران سال 1402 را در حوزه رونمایی از بازارها و ابزارهای جدید و نیز تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد، پربار و پرثمر پشت سر گذاشت به نحوی که طی این سال دو بازار جدید نوآفرین و توافقی رونمایی شد و تامین مالی در فرابورس رشد 55 درصدی را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازمدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در سالی که گذشت حدود 375 هزار میلیارد تومان تأمین مالی به 4 روش‌ «عرضه اولیه»، «انتشار اسناد خزانه اسلامی»، «پذیره‌نویسی» و «افزایش سرمایه شرکت‌ها» در فرابورس رقم خورد که افزایش 55 درصدی را در مقایسه با 1401 نشان می‌داد.

بررسی هر یک از روش‌های تامین مالی در فرابورس حاکی از آن است، عرضه اولیه با رشد 168 درصدی و پذیره‌نویسی با افزایش 58 درصدی در مقایسه با سال 1401 روبه‌رو شده‌اند.

جزییات معاملات سال گذشته؛ خریداران زیاد شدند

این گزارش حاکی است در 1402 حدود 1.8 میلیون میلیارد برگه انواع دارایی مالی، شامل سهام و اوراق ، به ارزش قریب به 17 هزار میلیارد تومان دادوستد شده که این ارقام به ترتیب رشد 44 و 61 درصدی را در مقایسه با 1401 نشان می‌دهد.

طی 241 روز کاری سال گذشته بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر خریدار (سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی) در بازارهای فرابورس حضور داشتند که نسبت به سال ماقبل 21 درصد رشد را ثبت کرد.

همچنین در این مدت 755 نماد اصلی در بازارهای فرابورس پذیرش یا درج شدند که افزایشی 14 درصدی را ثبت کرد.

بررسی نمادهای حاضر در بازارهای فرابورس طی آخرین روز معاملاتی سال 1402 نشان می‌دهد در سال گذشته 99 شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرش‌شده و درج‌شده بازار اول، 92 شرکت در بازار دوم و 5 شرکت در بازار نوآفرین قرار دارند.

همچنین طی این مدت تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در فرابورس ایران به 105 صندوق رسید که نسبت به سال ماقبل 38 درصد بیشتر شده است.

جذاب‌ترین صندوق‌های سال 1402

تعداد 105 صندوق حاضر در بازارهای فرابورس شامل «صندوق‌های قابل معامله»، «صندوق در صندوق»، «جسورانه»، «املاک و مستغلات»، «بخشی» و «خصوصی» هستند. سال گذشته در میان انواع صندوق‌های حاضر در فرابورس، بیشترین رشد ارزش معاملات متعلق به صندوق املاک و مستغلات بود که با 3 نماد معاملاتی، رشد 239 درصدی ارزش معاملات را نسبت به سال 1401 تجربه کرد.

همچنین طی سال گذشته فرابورس ایران شاهد ورود 9 صندوق بخشی به گردونه معاملات صندوق‌ها بود که ارزش معاملات این صندوق‌ها به 5 هزار و 472 میلیارد تومان رسید. شایان ذکر است دو صندوق بخشی صنعت دارو و بیمه برای نخستین‌بار از درگاه فرابورس راهی بازار سرمایه شدند.

همچنین 80 صندوق قابل معامله در فرابورس سال گذشته معاملاتی به ارزش 734 هزار میلیارد تومان را ثبت کردند که رشد 104 درصدی را نسبت به 1401 نشان می‌دهد.

تعداد 6 صندوق خصوصی فعال در فرابورس نیز پارسال رشد 68 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

رشد 249 درصدی ارزش معاملات در بازار ابزارهای مشتقه

نگاهی به ارقام ارزش معاملات به تفکیک بازارها طی سال قبل نشان می‌دهد در میان هشت بازار فعال در فرابورس، بیشترین رشد ارزش معاملات متعلق به بازار ابزارهای مشتقه بوده است. ارزش معاملات این بازار با افزایش 249 درصدی در سال 1402 به عدد 2 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین در این مدت بیشترین رشد ارزش معاملات در میان بازارهای سهامی متعلق به بازار دوم با افزایش 80 درصدی بوده است. در این بازار طی سال 1402 بیش از 200 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌ها دادوستد ثبت شده است.

ارزش معاملات در بازار اول نیز طی این مدت 58 درصد بالا رفته است. سال گذشته در این بازار 231 هزار میلیارد تومان معاملات ثبت شد.

نگاهی به ارزش معاملات انواع ابزارهای تامین مالی

جزییات مربوط به معاملات ابزارهای مالی فرابورس نشان می‌دهد، سال گذشته ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به رقم بیش از 742 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد 106 درصدی را تجربه کرده است.

ارزش معاملات برگه‌های سهام طی این مدت 610 هزار میلیارد تومان بوده که افزایش 53 درصدی را رقم زده است. در این میان ارزش معاملات اوراق بدهی نیز رشد 59 درصدی را تجربه کرده و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز 40 درصد رشد در این رقم را به ثبت رسانده است.

ETF ها برنده بودند

گفتنی است در مدت مورد بررسی ارزش بازار فرابورس 9 درصد بالا رفت و تعداد سهام و اوراق مشمول بازار نیز رشدی 28 درصدی داشت. طی این مدت بیشترین رشد ارزش بازار متعلق به ETFها بوده است به این ترتیب که ارزش بازار آن‌ها نزدیک به دو برابر شده و تعداد اوراق آن‌ها نیز 150 درصد زیاد شده است.

همچنین تعداد کل سهام نیز طی این مدت رشدی 27 درصدی داشت.

65درصد معاملات خرد در اختیار 10 صنعت

طی سال گذشته در حالی ارزش معاملات خرد سهام بیش از 2.3 میلیون میلیارد تومان بود که گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «فلزات اساسی»، «بانک‌ها»، «انبوه‌سازی»، «محصولات غذایی»، «بیمه»، «خودرو»، «عرضه برق، گاز و بخار» و «زراعت و خدمات وابسته»، حدود 65 درصد از ارزش معاملات خرد سهام را در اختیار گرفتند.

جزییات عرضه‌های اولیه

در سالی که گذشت 26 عرضه اولیه در فرابورس ایران انجام شد که 12 عرضه اولیه به روش ترکیبی، 10 عرضه اولیه به روش گشایش نماد و 4 عرضه اولیه به روش حراج بود.

در مجموع ارزش بازار کل عرضه‌های اولیه 1402 فرابورس در روز عرضه، رقم 163 هزار میلیارد تومان بود.

بازار اول 36 درصد بزرگ‌تر شد

پرونده سال 1402 برای بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که شاخص کل فرابورس با رشد 4 درصدی در سطح 25 هزار و 367 واحد قرار گرفت. همچنین ارزش کل بازار نیز با افزایشی 9 درصدی به عدد 2.4 میلیون میلیارد تومان رسید.

بررسی ارقام ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نشان می‌دهد که بازار دوم با سهم 41 درصدی، بیشترین ارزش بازار را در میان سایر بازارها در اختیار دارد. پس از آن بازار ابزارهای نوین مالی با در اختیار داشتن 27 درصد از ارزش کل بازار فرابورس، رتبه دوم را از آن خود کرده است.

گفتنی است طی سال گذشته بازار اول فرابورس، 36 درصد بزرگ‌تر شد و با ارزش 391 هزار میلیارد تومانی، 16 درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داد.


 

منتشرشده در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ظرفیت، توان بالا و آمادگی بازار سرمایه کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های نهفته بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از کالاخبر، مجید عشقی ، به انتخاب هوشمندانه شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر حکیم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: شعار امسال هم راستا با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و شعارهای سال‌های گذشته ولی با تاکید و تکیه مضاعف بر توان مردمی کشور تعیین شد.

وی، با تاکید بر ظرفیت، توان بالا و آمادگی بازار سرمایه کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه و راهکارهای عملی برای جلب مشارکت و جذب سرمایه مردم که توجه ویژه به آن‌ها چه از سوی سیاستگذاران و چه از سوی عموم مردم، راهگشای بسیاری از مشکلات صنایع بوده و منجر به جهش تولید و رشد اقتصادی نیز خواهد شد را تشریح کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ظرفیت تامین منابع مالی و تشکیل سرمایه مورد نیاز صنایع برای پیشبرد و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از ابزارهای تامین مالی موجود در بازار سرمایه از قبیل انتشار صکوک، افزایش سرمایه، تامین مالی جمعی و یا تشکیل شرکت سهامی عام پروژه (در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۷۰ همت بوده است) را از جمله ظرفیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و توضیح داد: عرضه اولیه شرکت‌های سودآور و کم ریسک با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از فرصت‌های این بازار است. به عنوان مثال؛ در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ شرکت جدید وارد بازار سرمایه شد.

عشقی، همچنین افزایش میزان سهام شناور بنگاه‌های اقتصادی موفق پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در جذب منابع غیرمولد و خرد مردم با ذائقه و توان ریسک‌پذیری مختلف (از صندوق‌های تضمین اصل و درآمد ثابت تا صندوق‌های سهامی و اهرمی که عمدتا در سال‌های گذشته با ابتکار عمل سازمان بورس و نهادهای مالی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند) را از دیگر ظرفیت‌های بازار سرمایه برشمرد.

وی در ادامه به الزامات و پیش‌نیازهایی که رعایت آن‌ها از سوی سیاستگذاران و متولیان منجر به توفیق در تحقق شعار سال چه در بخش جلب «مشارکت مردم» و چه در بخش «جهش تولید» می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل موثر بر صنایع به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، افزایش اعتماد عمومی به نظام سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه به سمت پروژه‌های تولیدی، خروج از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد کشور و اتخاذ تصمیمات به‌صورت هماهنگ و فرابخشی به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض تصمیمات یک بخش بر سایر بخش‌ها، معرفی فرصت‌ها و ارتقاء مشوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی به‌خصوص در پروژه‌های پیشران و دانش‌بنیان دارای صرفه اقتصادی، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به منافع بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی و تأثیر مثبت آن بر توسعه و رشد اقتصادی کشور و افزایش نظارت بر کسب‌وکارهای غیررسمی و فرار مالیاتی در بازارهای خارج از بورس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

منتشرشده در ویژه ها

به گزارش بورس و بانک و به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان با بیان اینکه از ۲۵ اسفند لغایت ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ فاز تجارت و گردشگری منطقه شاهد حضور ۷۹۰ هزار مسافر بود، اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۷۰۰ هزار نفر بود که بیانگر رشد ۱۲ درصدی ورود مسافران به نخستین منطقه آزاد شمال کشور است.

وی با بیان اینکه مجموع گردشگران ورودی به روستاهای پنج گانه، بوستان ها و مراکز اقامتی-تفریحی، و فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی در این دوره زمانی از ۱ میلیون ۲۵۰ هزار نفر عبور کرد، در خصوص دلایل افزایش استقبال گردشگران ورودی و حاضر در این منطقه علی رغم برودت هوا، چنین توضیح داد: با دستور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان جلسات کاری ستاد از ابتدای زمستان سال گذشته با حضور نهادهای درون و برون سازمانی آغاز شد و این مهم زمینه هماهنگی بیش از پیش خدمات رسانی بهینه به گردشگران ورودی نخستین منطقه آزاد شمال کشور را مهیا کرده و برهمین اساس ده ها برنامه کاری سخت افزاری و تمهیدات نرم افزاری طی حدود دوماه گذشته برای ارتقای کمی و کیفی امکانات و خدمات قابل ارائه به مسافرین در دستور کار قرار گرفته است.

منتشرشده در روابط عمومی ها

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس از رشد بیش از ۴۰ درصدی تولید بریکت گرم در این کارخانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

 

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت صبا فولاد خلیج فارس، دکتر احسان دشتیانه ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید بیش از یک میلیون و ۲۳۲ هزار تن بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) شد.

وی ادامه داد: با این میزان از تولید در این سال، این شرکت توانست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۴۰ درصدی در تولید بریکت گرم را به ثبت برساند و گام بلندیرا در راستای تحقق رشد تولید بردارد.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس از کوشش همه کارکنان و کارگران پرتلاش شرکت صبا فولاد خلیج فارس در راه رسیدن به این دستاوردها تشکر و قدردانی کرد و بیانداشت: امیدواریم این روند مطلوب را با تلاش جمعی تمامیپرسنل این شرکت تداوم ببخشیم.

گفتنی است؛ صبا فولاد خلیج فارس نخستین تولیدکنندهبریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) در ایران است که با سرمایهگذاری هلدینگ صبا انرژی صندوق بازنشستگی کشوری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندرعباس قرار دارد.

 

منتشرشده در روابط عمومی ها

مدیرعامل فرابورس با اشاره به آغاز معاملات ثانویه بازار نوآفرین در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: در حوزه تأمین مالی طرح‌های کوچک و متوسط مقیاس، تامین مالی ۲۶۲ طرح در بستر کرادفاندینگ انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با بیش از ۳۲۵ درصد رشد همراه بود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگوی نوروزی با سنا، به بررسی مهم‌ترین عناوین عملکردی فرابورس در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های سال آینده این بورس پرداخت.

وی با بیان این که افتتاح بازار توافقی و بازار نوآفرین ویژه پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و متوسط مقیاس در سال ۱۴۰۲ رقم خورد، گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵ شرکت در تابلو دانش‌بنیان و ۲ شرکت در تابلو رشد بازار نوآفرین پذیرش شدند و آغاز معاملات ثانویه این بازار یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرابورس در سال پیش رو خواهد بود.

شیرازی با تاکید بر این که «توسعه بازار اختیار معامله» یکی از برنامه‌های اصلی فرابورس برای سال ۱۴۰۳ است، بیان کرد: با توجه به توسعه تامین مالی جمعی و اعطای مجوز به سکوهای جدید، عملیاتی کردن رویه‌های اجرایی نظارت و بازرسی از سکوها نیز در دستور کار فرابورس قرار دارد.

مدیرعامل فرابورس از راه‌اندازی «تأمین مالی جمعی ارزی» به ‌عنوان یک ابزار جدید در فرابورس طی سال آتی خبر داد و گفت: همچنین «توسعه بازار آتی اوراق بدهی» به ‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک اوراق مالی اسلامی و بازطراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری FOF (صندوق در صندوق)، از دیگر برنامه‌های مورد نظر فرابورس در سال پیش رو خواهد بود.

وی با بیان این که فرابورس در سال گذشته دستاوردهای مهمی به ارمغان آورد، به پذیرش ۳۵ شرکت و سه شرکت پروژه اشاره کرد و افزود: همچنین از اولین صندوق بخشی صنعت دارو و نخستین صندوق بخشی صنعت بیمه در فرابورس رونمایی شد.

به گفته شیرازی، در سالی که گذشت ۲۶ عرضه شامل ۱۶ عرضه اولیه و ۱۰ گشایش نماد در بازارهای فرابورس انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل فرابورس در ادامه از ثبت ۲۹ درج نماد در بازارهای اول و دوم فرابورس در سال ۱۴۰۲ نیز خبر داد و به سنا گفت: بدین ترتیب شاهد رشد ۸۰ درصدی درج نماد در این دو بازار نسبت به سال ماقبل هستیم.

به گفته وی، همچنین ۷ کارگزاری جدید در سال ۱۴۰۲ به عضویت دومین بورس رسمی کشور درآمدند.

شیرازی در ادامه از صدور مجوز ۸ سکوی تأمین مالی جمعی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و به سنا، اعلام کرد: از دیگر دستاوردهای مهم فرابورس در حوزه تأمین مالی طرح‌های کوچک و متوسط مقیاس، تامین مالی ۲۶۲ طرح در بستر کرادفاندینگ به ارزش ۲۹۰۵ میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۲۵ درصد رشد را ثبت کرده است.

مدیرعامل فرابورس در همین زمینه، افزود: همچنین تعداد طرح های تامین مالی شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل ۱۴۲ درصد رشد یافت.


 

منتشرشده در بازار سرمایه

دکتر اسماعیل للـه گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران در پیامی فرا رسیدن سال جدید را تبریک و تهنیت گفت.

 به گزارش بورس و بانک و به نقل از  روابط عمومی بانک رفاه کارگران، متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ             یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ             حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

حلول سال نو و تولد دوباره طبیعت که تقارن آن با ماه مبارک رمضان جلوه و شکوه خاصی به آن بخشیده است را با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما همکاران پرتلاش و افتخار آفرین و ارجمندم در اقصی نقاط کشور در این ماه مبارک صمیمانه تبریک عرض می نمایم.

بحمدالله بانک رفاه کارگران در سال 1402 با همت و تلاش جمعی شما بزرگواران، دستاوردها، خدمات و افتخارات فراوان و شگرفی کسب کرد. نگاهی به این رویدادها می تواند ما را در ورود به سال جدید و افق های پیش رو آماده تر کند و عزم و اراده مان را مصمم تر سازد.  

در سال 1402 که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال" مهار تورم، رشد تولید" نام گذاری شد، بانک رفاه کارگران در جهت همسویی با سیاست های بانک مرکزی برای مهار نقدینگی و کاهش تورم، با تشکیل کمیته نقدینگی در صدد برآمد تا علاوه بر اینکه نقدینگی مورد نیاز بانک مدیریت شود، با حذف هر گونه اضافه برداشت از بانک مرکزی نیز در مسیر کاهش تورم گام بردارد. از سوی دیگر، برای همراهی و کمک به واحدهای تولیدی کشور برنامه استفاده از ابزارهای نوین مالی در دستور کار بانک قرار گرفت.  

در همین راستا، مدل تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها بر مبنای بانکداری اسلامی، برنامه ای بود که بانک رفاه طراحی و پس از تأیید نهادهای ناظر مالی و پولی اجرا شد. انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) نتیجه همین طرح و خدمتی نوین از بانک رفاه کارگران است که پس از اجرا در این بانک، چندی قبل با دستور بانک مرکزی در شبکه بانکی کشور اجرایی شد.

افزایش سرمایه بانک از دیگر اتفاقات فرخنده است که در سال جاری شاهد ثمرات مثبت آن بودیم.

این افزایش نقش مهمی در بهبود شاخص های عملکردی بانک داشت ( شاخص های کملز) و زمینه و بستر تعامل مثبت با هلدینگ های اقتصادی نظیر شستا، پتروشیمی ها و حضور پررنگ بانک در عرصه های مختلف اقتصادی کشور را فراهم کرد.

مشارکت در پروژه های اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و آموزشی مناطق کمتر برخوردار از دیگر اقدامات مهم بانک بوده است که می توان به مواردی نظیر افتتاح بخش جدید بیمارستان کودکان بندرعباس، خوابگاه های دانشجویی در همدان، اهواز و دزفول، آبرسانی به مناطق محروم فارس و ... اشاره کرد.

فراهم کردن زمینه و بستر مناسب فناوری اطلاعات به منظور تحقق «نوآوری در بانکداری دیجیتال» و «سرآمد در بانکداری جامع» به عنوان استراتژی های بانک، کسب رتبه دوم سودآوری در شبکه بانکی، رتبه اول بهره وری در گروه بانک ها و موسسه های مالی و رتبه دهم از نظر شاخص فروش در بین 500 شرکت برتر کشور، تنها بخش کوچکی از موفقیت های بزرگی است که بانک رفاه در سال 1402کسب کرده است.

اکنون تمامی مدیران و همکاران ساعی بانک رفاه کارگران با پشتوانه ای غنی از موفقیت ها و همت والا در حالی به استقبال سال نو می روند که اهداف مهمی همچون بهبود ساختار درآمدی و ارتقای کیفیت سودآوری، توسعه بانکداری دیجیتال با رویکرد بهبود بانکداری باز، افزایش سهم از بازار مشتریان هدف با رویکرد بهبود تجربه مشتریان و ارتقای سطح انگیزش و توانمندسازی کارکنان سرلوحه کارشان است. اهداف بزرگی که از سوی بانک رفاه کارگران در جهت تحقق شعار سال 1403 که از سوی مقام عظمای ولایت(مدظله العالی) به نام"جهش تولید با مشارکت مردم" نام گذاری شده نویدبخش نتایج درخشانی در آینده خواهد بود.

در این آغازین روزهای سال جدید از خداوند سبحان، سلامتی، بهروزی و توفیق خدمت رسانی بهتر و مطلوب تر به هموطنان عزیز را برای همکاران سخت کوش بانک رفاه کارگران آرزومندم.

اسماعیل للـه‌گانی

منتشرشده در بازار پول