06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 17 فروردين 1401 ساعت 09:58

امضای تفاهم‌نامه ارتقای فناوری در صنعت غذا و دارو گام مهمی برای تحقق شعار امسال

نوشته شده توسط 

مدیرکل دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت صنایع عمومی وزارت صمت با ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری که با هدف ارتقای فناوری در صنعت غذا و داروی کشور برگزار شد، گفت: در پی امضای این تفاهم‌نامه، ۶ موضوع راهبردی و مهم پیگیری خواهد شد.

تأکید وزیر صمت بر موضوعات دانش‌بنیان

به گزارش بورس و بانک و به نقل از شاتا ؛ علیرضا شه‌پرست با بیان این‌که موضوع دانش‌بنیان همواره مورد تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارتخانه بوده است، افزود: پس از نام‌گذاری امسال از سوی مقام‌معظم‌رهبری به نام سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، نگاه ویژه تری به این موضوع شده است.

پیگیری موضوعات مرتبط با دانش‌بنیان در ۳ سطح

وی با یادآوری این‌که نخستین گام در این زمینه برگزاری جلسه وزیر صمت با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بوده است، اضافه کرد: موضوعات مرتبط با دانش‌بنیان در سه سطح ساختار وزارتخانه، گسترش زیست‌بوم‌ها و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، پیگیری می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه ارتقای فناوری در صنعت غذا و دارو گام مهمی برای تحقق شعار امسال

شه‌پرست، امضاء تفاهم‌نامه مشترک با ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را گام مهم دیگری برای تحقق شعار سال دانست و توضیح داد: ۶ موضوع راهبردی درون این تفاهم‌نامه گنجانده شده است که از جمله آن می‌توان به نفوذ فناوری در صنعت، تدوین سند بالادستی در صنعت غذا و دارو و همکاری در راستای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های صنعت غذا و دارو اشاره کرد.

ترویج فرهنگ دانش‌بنیان و ترغیب صنایع برای دانش‌بنیان شدن

وی به دیگر موضوعات راهبردی در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: اشتراک‌گذاری آمار و اطلاعات برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، شناسایی نیازها و فرصت‌های حال و آینده در حیطه فرآورده‌های سلامت‌محور، ترویج فرهنگ دانش‌بنیان و ترغیب صنایع برای دانش‌بنیان شدن به عنوان یک سیاست کلان از دیگر موضوعات راهبردی این تفاهم‌نامه است.

تشکیل کارگروهی مشترک برای اجرا و پیگیری موضوعات تفاهم‌نامه

مدیرکل دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت اضافه کرد: کارگروهی با حضور ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا و پیگیری موضوعات تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه واردات دارو به یک میلیارد دلار کاهش خواهد یافت

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کرد: واردات دارو و فرآورده‌های دارویی اکنون حدود ۲ میلیارد دلار است و با این تفاهم‌نامه همکاری قصد داریم آن را به کمتر از ۱ میلیارد دلار برسانیم.

مصطفی قانعی افزود: هدف‌گذاری اقتصادی برای زیست فناوری داریم و گزارشات خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهیم.

شعار سال به هم‌افزایی برای تحقق اهداف فناورانه کمک می‌کند

وی با بیان این‌که شعار سال به هم‌افزایی برای تحقق اهداف فناورانه کمک می‌کند، گفت: مردم و مسئولان باید طعم دانش‌بنیان شدن را بچشند و شعار سال می‌تواند برای تحقق این امر مؤثر باشد.

ارتقای فناوری در صنعت غذا و دارو در تفاهم‌نامه مشترک با معاونت صنایع عمومی وزارت صمت

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، بیان کرد: این تفاهم‌نامه با هدف ارتقای فناوری در صنعت غذا و دارو است؛ موارد این حوزه به‌طور کامل مشخص شده است و به دنبال رسیدن به خروجی ملموس از آن هستیم.

پایه‌گذاری‌های لازم برای کاهش واردات انسولین و پلاسما

قانعی با بیان این‌که هماهنگی‌های لازم با پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه و همچنین واحدهای تولید بیوتکنولوژی انجام شده است، گفت: پایه‌گذاری‌های لازم برای کاهش واردات انسولین و پلاسما انجام شده که در انسولین به نتایج سریع‌تری رسیده است.

برنامه‌ریزی برای کاهش قاچاق معکوس دارو

وی موضوع کاهش قاچاق معکوس دارو را نیز از دیگر موارد این تفاهم‌نامه دانست و ادامه داد: قاچاق معکوس دارو حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است که با اجرای این تفاهم‌نامه می‌خواهیم این رقم را به ۴۰۰ میلیون دلار برسانیم تا تراز مثبت ایجاد شود.

تأکید وزیر صمت بر دانش‌بنیان شدن شهرک‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان این‌که شهرک‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای در این حوزه برخوردار هستند، گفت: تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به این موضوع بوده است که شهرک‌های صنعتی به دانش‌بنیان تبدیل شوند.

ظرفیت دانشگاه‌ها برای کمک به صنعت سوق داده می‌شود

قانعی اضافه کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقشه عملیاتی لازم را طراحی کرده و با معاونت فناوری وزارت علوم نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده، همچنین توانمندی دانشگاه‌ها برای کمک به شرکت‌ها شناسایی شده است و این ظرفیت به سمت صنایع سوق داده می‌شود.

سازوکارهای اجرایی برای اتصال دانشگاه به صنعت را داریم

وی با بیان این‌که سازوکارهای اجرایی برای اتصال دانشگاه به صنعت را داریم، تصریح کرد: فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری منجر به این شد که هر وزارتخانه داشبوردی داشته باشد تا معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت دانش‌بنیان آن وزارتخانه را رصد کند.

قابلیت‌های دانش‌بنیان باید صادراتی شود

وی همچنین در پایان تأکید کرد: قابلیت‌های دانش‌بنیان باید به قابلیت‌های صادراتی تبدیل شود. در این حوزه نیز ظرفیت‌های لازم وجود دارد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت: افزایش یک میلیون دستگاهی تولید لوازم‌خانگی

معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز با بیان این‌که سال گذشته افزایش یک میلیون دستگاهی در تولید لوازم‌خانگی داشته‌ایم، گفت: ارزبری در حوزه لوازم‌خانگی سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

محمدمهدی برادران افزود: رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه لوازم‌خانگی تولید انبوه برای پاسخگویی به نیاز بازار است.

وی در این خصوص اضافه کرد: افزایش برخی از هزینه‌ها در بازار مورد توجه تولیدکنندگان است که در این زمینه جلساتی گذاشته‌ایم و راهکارهای جبرانی را نیز دنبال می‌کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان این‌که از تمامی ظرفیت‌های ممکن در این خصوص استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: ممکن است این فرایند کمی زمان‌بر باشد تا به ایده‌آل‌های خود در این حوزه برسیم.

افزایش یک میلیون دستگاهی در تولید لوازم خانگی

برادران با اعلام این‌که سال گذشته افزایش یک میلیون دستگاهی در تولید لوازم‌خانگی داشته‌ایم، گفت: تولید لوازم‌خانگی از ۱۵.۵ میلیون دستگاه به ۱۶.۵ میلیون دستگاه در سال گذشته افزایش پیدا کرد که این خود نوعی رکورد محسوب می‌شود.

کاهش ۴۰ درصدی ارزبری

وی با بیان این‌که ارزبری در حوزه لوازم‌خانگی سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: ارزبری از ۱.۵ میلیون دلار به ۹۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

رسیدن به عمق ساخت داخل

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان این‌که در این حوزه به عمق تولید داخل دست یافته‌ایم، اضافه کرد: امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این روند ادامه یابد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت صنایع عمومی وزارت صمت با ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

در ادامه این جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت صنایع عمومی وزارت صمت با ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با هدف ارتقاء فناوری در صنعت غذا و داروی کشور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، منعقد شد.

مهدی برادران «معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت» و مصطفی قانعی «دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری» این تفاهم‌نامه را امضا کردند.

:تعهدات درج شده در متن این تفاهم‌نامه به شرح زیر است

همکاری برای کمک به نفوذ فناوری در صنعت غذا و دارو

این تفاهم‌نامه برای مشارکت طرف‌ها در راستای ارتقاء صنعت غذا و دارو از طریق همکاری در راستای نفوذ فناوری در این صنعت، تدوین سند بالادستی تحول صنعت غذا و دارو و همکاری در راستای بازسازی و نوسازی زیرساخت صنعت غذا و دارو است.

ترغیب صنایع عمومی برای دانش‌بنیان شدن

ترویج فرهنگ دانش‌بنیانی و ترغیب صنایع عمومی برای دانش‌بنیان شدن با تعریف مشوق، اشتراک‌گذاری اطلاعات و آمار برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در صنعت غذا و دارو، شناسایی نیازها و فرصت‌های حال و آینده کشور در حیطه فرآورده‌های سلامت‌محور و محصولات غذایی و برنامه‌ریزی برای بهبود تراز تجاری آن‌ها از دیگر محورهای همکاری تفاهم‌نامه است.

رصد دوره‌ای فعالیت‌ها و پیشرفت‌های تفاهم‌نامه

اعتبار این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا به مدت ۴ سال است و طرف‌ها توافق می‌کنند به‌صورت دوره‌ای فعالیت‌های انجام شده و پیشرفت‌های صورت گرفته را بررسی و در خصوص اصلاح، تمدید یا فسخ تفاهم‌نامه به مشورت بپردازند.

برنامه‌ریزی برای بهبود تراز تجاری کشور در حوزه‌های غذا و دارو

معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در راستای این تفاهم‌نامه متعهد است که برنامه‌ریزی به‌منظور بهبود تراز تجاری کشور در حوزه‌های غذا و دارو با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته و با همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری را در دستور کار خود قرار دهد

رفع نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان

سیاست‌گذاری برای تسهیل، تسریع و ارتقاء کیفی تولید فرآورده‌های سلامت‌محور اولویت‌دار، ایجاد زمینه حمایت از پروژه‌های فناورانه اولویت‌دار در قالب مدل‌های تأمین مالی در دسترس وزارت صنعت، معدن و تجارت، رفع نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص اعطای مجوزهای لازم و بررسی پرونده‌های دریافتی، تسهیل فرآیندهای صادراتی و توسعه بازار محصولات غذایی و دارویی با پیش‌بینی مشوق‌ها و به‌کارگیری ظرفیت‌های بین‌المللی از دیگر تعهدات معاونت صنایع عمومی وزارت صمت است.

حمایت از شکل‌گیری برنامه‌های بالادستی جهت استفاده از حکم‌رانی هوشمند

از دیگر تعهدات معاونت صنایع عمومی وزارت صمت به ترغیب صنایع عمومی جهت دانش‌بنیان شدن از طریق تعریف مشوق‌ها در زمینه تعیین قیمت نهایی محصولات، سهمیه نهاده‌ها، تخفیف در حامل‌های انرژی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، تأمین مالی زنجیره‌ای، اعتبار دریافت تسهیلات بانکی و … با مشارکت ستاد، ارائه اطلاعات و آمار مرتبط با صنایع غذایی و دارویی جهت برنامه‌ریزی تحولی و حمایت از شکل‌گیری برنامه‌های بالادستی جهت استفاده از حکم‌رانی هوشمند برای ارتقاء کیفی و کمی تولیدات غذا و دارو می‌توان اشاره کرد.

تهیه برنامه پروژه‌های فناورانه پیشران با قابلیت بهبود جدی در تراز تجاری

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری متعهد می‌شود که در راستای این تفاهم‌نامه، حمایت از همکاری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع عمومی فعال در صنعت غذا و دارو، اعلام ظرفیت‌های شرکت‌های فعال دانش‌بنیان در صنعت غذا و دارو، تهیه برنامه پروژه‌های فناورانه پیشران با قابلیت بهبود جدی در تراز تجاری، همکاری در بررسی توانمندی صنایع موجود به لحاظ فنی و مالی و برنامه‌ریزی اجرایی برای ارتقاء فنی و مالی زنجیره‌ها با همکاری معاونت صنایع عمومی را در دستور کار خود قرار دهد.

مشارکت با معاونت صنایع عمومی (وزارت صمت) در ترغیب صنایع عمومی جهت دانش‌بنیان شدن از طریق تعریف مشوق‌ها در زمینه تعیین قیمت نهایی محصولات، سهمیه نهاده‌های تخفیف در حامل‌های انرژی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، تأمین مالی زنجیره‌ای، اعتبار دریافت تسهیلات بانکی از دیگر تعهدات این ستاد است.

تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات

از دیگر تعهدات ستاد توسعه زیست‌فناوری (معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری) می‌توان به مشارکت با معاونت صنایع عمومی (وزارت صمت) در تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات محور کردن محصولات تولیدی در حوزه غذا و دارو و اشتراک‌گذاری اطلاعات و سوابق مربوط به زنجیره ارزش فرآورده‌های واحد اولویت و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال اشاره کرد.