06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 25 آبان 1401 ساعت 14:15

رشد پالایش یکم برای رسیدن به قیمت‌های واقعی آغاز شد

نوشته شده توسط 

رسیدن قیمت تابلوی صندوق پالایش یکم به NAV آنها بستگی به جو و شرایط کلی بازار دارد اما می‌توان این تخمین را داشت که نسبت قیمت تابلو به ارزش NAV آن از ۷۰ درصد کنونی ظرف ۱۵ روز آینده به ۸۵ درصد برسد.

به گزارش بورس وبانک و به نقل ازروابط عمومی بازار سرمایه، بنابر اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت بورس تهران، از امروز فعالیت بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم آغاز شد و اعلام همین خبر سبب استقبال سهامداران و معامله این صندوق در محدوده مثبت ۶ درصد شد. در حال حاضر قیمت تابلوی این صندوق در محدوده ۷۲ درصدی ارزش ذاتی آن قرار دارد اما به گفته کارشناسان با حمایت بازارگردان رسیدن قیمت به صد در صد ارزش NAV در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

 

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سهام اظهار کرد: صندوق‌های سهامی که در قالب ETF ایجاد می‌شوند نباید فاصله معناداری با ارزش واقعی خود داشته باشد اما در خصوص صندوق دارا یکم و پالایش به علت مدیریت غیرفعال آنها و نبود بازارگردان، این فاصله ایجاد شده بود و قیمت تابلوی این دو صندوق حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد NAV (ارزش خالص دارایی‌ها) معامله‌ می‌شد؛ این معضل باعث اثری منفی بر سایر صندوق‌های سهامی و نمادهای معاملاتی بازار گذاشته بود و همین موضوع توصیه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود از طریق صندوق‌ها را به حاشیه برده بود.

 

وی با اشاره به اینکه معاملات امروز صندوق پالایش با جو مثبتی رو به رو شد، گفت: خوشبختانه با مصوبه شورای عالی بورس و هیات وزیران، این صندوق‌ از مدیریت غیرفعال به فعال تغییر کرده و بازارگردان‌ آن می‌تواند نسبت به صدور و ابطال واحدها (یونیت) اقدام کند که این موضوع علاوه بر افزایش نقدشوندگی، منجر به کاهش فاصله قیمت بازار با NAV صندوق می‌شود؛ سهامداران نیز از این اقدام مثبت و سازنده استقبال کرده و امروز شاهد جو مثبت در معاملات صندوق پالایش‌یکم هستیم.

 

کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اینکه بازارگردان‌ این صندوق‌ هنوز خریدهای چشمگیری را به ثبت نرسانده‌اند، گفت: اطلاعیه سازمان بورس در خصوص اعلام آغاز بازارگردانی صندوق‌ مذکور جو مثبتی را در کلیت بازار و به‌ خصوص نمادهایی که در پرتفوی آنها وجود دارد، ایجاد کرد و آنچه که حائز اهمیت بوده اعتمادسازی و ایجاد اطمینان خاطر از سوی سیاست‌گذاران است.

 

وی تشریح کرد: به طور کلی بازارگردان‌ها در محدوده مشخصی معاملات روزانه دارند و در خصوص صندوق پالایش محدوده منفی الی مثبت ۲ درصد با حداقل معامله ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته با اقبالی که سهامداران نشان دادند، امکان دارد امروز نیازی به خرید بازارگردان نباشد چراکه وظیفه آنها ایجاد نقدشوندگی است؛ اما این تغییرات و پشتیبانی‌ها، موجب دلگرمی سهامداران شده که می‌تواند موتور محرکی در جهت رشد آنها باشد.

 

اشتیاقی با تاکید بر اینکه جدیتی در تصمیم‌گیران نسبت به رفع چالش‌های پیشین به‌ وجود آمده است، گفت: رسیدن قیمت تابلوی این صندوق به NAV آنها بستگی به جو و شرایط کلی بازار دارد اما می‌توان این تخمین را داشت که نسبت قیمت تابلو به ارزش NAV آن از ۷۰ درصد کنونی ظرف ۱۵ روز آینده به ۸۵ درصد برسد و ادامه حرکت رو به رشد آن تا رسیدن به صد در صد NAV بستگی به سنتیمنت بازار، استراتژی مدیر صندوق و دیدگاه سهامداران به پرتفوی صندوق‌ دارد.