05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 01 آبان 1401 ساعت 08:36

برای تامین مالی پروژه‌های مسکن از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده می‌شود

نوشته شده توسط 

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن از امضاء تفاهمنامه‌هایی در مدت زمان برگزاری نمایشگاه کیش‌اینوکس 2022 در حوزه مسکن خبر داد و گفت: این تفاهمنامه‌ها با شرکت تعاونی فرهنگیان و شرکت تعاونی سازمان منطقه آزاد کیش امضاء شد که به زودی اجرا می‌شود.

به گزارش بورس و بانک  به نقل از اقتصاد ملت؛ سعید شیرزادی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس 2022 برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص وظایف این گروه مالی گفت: یکی از شعارهای دولت سیزدهم تحقق نهضت ملی مسکن است که با توجه به این امر وظایف و مسئولیت‌های ما چند برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه در همین خصوص توانستیم پروژه‌های خوبی را آغاز کنیم، گفت: بخشی از  پروژه‌های نهضت ملی مسکن بر عهده گروه مالی مسکن است؛ در همین راستا برای تامین مالی پروژه‌های مسکن از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده می‌شود.

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن در ادامه به پروژه‌های استانی نهضت ملی مسکن توسط شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی مسکن اشاره کرد و گفت: شرکت زاینده‌‌رود دارای پروژه نهضت ملی مسکن است و شرکت سرمایه‌گذاری سه غرب (مسکن شمالغرب) نیز بخشی از پروژه نهضت ملی مسکن را برعهده دارد. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه این گروه مالی است که در منطقه اندیشه ایفای وظیفه می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه سرمایه‌گذاری مالی مسکن ۲۰ هزار واحد مسکونی را در ۲ میلیون متر مربع برای اجرای پروژه در دست اقدام دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت بیشتری برای این گروه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن وجود دارد؛ بنابراین در حال انعقاد قراردادهای جدید هستیم.

شیرزادی با اشاره به اینکه تامین مالی ساخت از طرف بانک مسکن صورت می‌گیرد، گفت: مطابق با برنامه تکلیفی دولت از تامین مالی برای ۲۱۰ هزار واحد؛ تاکنون ۱۵۰ هزار واحد را تسهیلات پرداخت کرده است.

به گفته وی شرکت سرمایه‌گذاری تامین مسکن تاکنون ۵۰ هزار واحد مسکونی احداث کرده که این مهم بدون داشتن ابزار مالی و تنها با تامین مالی از طرف منابع خود شرکت به انجام رسیده است. وی همچنین گفت: هدف ما این است که تامین مالی و تامین سرمایه از طریق شرکت سرمایه‌گذاری مسکن باشد که این کار در حال تحقق است و امیدواریم تا پایان سال هزار میلیارد تومان از محل فروش متری مسکن برای آغاز پروژه‌های جدید تامین مالی انجام بشود.

شیرزادی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده این گروه مالی ارائه داد و گفت: گروه مالی بانک مسکن زیرمجموعه بانک مسکن و اصلی‌ترین سهامدار این شرکت؛ بانک مسکن است. شرکت‌های بازار سرمایه، بازار پول و شرکت‌های ساختمانی از جمله ابزارها و شرکت‌های متفاوتی همچون تامین سرمایه بانک مسکن، شرکت صرافی بانک مسکن، شرکت کارگزاری بانک مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری سه مسکن بانک مسکن که خود دارای ۱۷ شرکت ساختمانی استانی است؛ زیرمجموعه این گروه مالی هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ناواکو به عنوان شرکت فناورمحور بانک مسکن نیز از زیرمجموعه‌های این گروه مالی است، به استراتژی کلی گروه مالی مسکن اشاره کرد و گفت: توسعه و افزایش ظرفیت ساخت‌وساز مسکن‌های سکونتی به استثناء تجاری و اداری به همراه تاثیرگذاری در بازار ملک و مستغلات کشور از اهداف تعیین شده این گروه مالی است.

وی تاکید کرد: هدف نهایی گروه مالی مسکن این است که بتوانیم از نظر تامین مالی و تامین ظرفیت،  کسب‌وکار مسکن را توسعه و ساختمان‌های مسکونی را افزایش بدهیم.

مدیرعامل گروه مالی مسکن با بیان اینکه منتظر تامین زمین از طرف شرکت زمین و مسکن برای شروع کار ساخت هستیم، اضافه کرد: بر اساس ثبت‌نام افراد اگر جایی احساس شود که نیاز به خرید زمین و یا در اختیار گرفتن زمین باشد و زمین تامین بشود؛ کار اجرایی آغاز خواهد شد. در شهرهایی که اعلام شد؛ کار پروژه مطابق زمانبندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه دیگری با ارتش منعقد شده است که به زودی اعلام خواهد شد، بیان داشت: تفاهمنامه خوبی برای تامین زمین با مجموعه عمران مسکن بسته شده که زمین‌هایی برای ساخت در اطراف تهران و در شهرهای پردیس و اندیشه در اختیار ما قرار داده شده است.

به گفته وی تامین مالی از طرف بانک مسکن مطابق با سقف تعیین ‌شده برای این شرکت مانند دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه است که به سهولت و سرعت این کار انجام می‌گیرد. در بازار سرمایه نرخ تامین مالی بالا و گران است و در طرح نهضت ملی مسکن تطابق با نرخ صندوق‌ها بسیار سخت است. در حال حاضر تامین مالی از طرف بانک مسکن انجام پذیرفته و خوشبختانه بانک مسکن ظرفیت خود را در حوزه قرارداد تامین مالی نهضت ملی مسکن به صورت کامل انجام داده است.

 شیرزادی ضمن انتقاد از اینکه در ایران هنوز ابزار جذابی برای تامین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه طراحی نشده است، افزود: از صندوق‌های زمین و ساختمان هم استقبال خوبی به عمل نیامده است و دلیل آن هم مشکلات ثبتی و سندی است که املاک دارند. ابزار طراحی شده توسط ما با عنوان «سلف موازی» یا «فروش متری زمین» است که بر مبنای آن خریداران یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند متراژی از یک آپارتمان را به عنوان یک سند داشته باشند.

به عقیده وی اگر این مسیر هموار شود؛ سرمایه‌های کوچک مردم تبدیل به درصدی از یک آپارتمان خواهد شد. با تلاش‌های شرکت تامین سرمایه این کار در حال پیگیری است که امیدوارم تا پایان سال بتوانیم پس از مصوب شدن ساخت تعدادی از این مسکن‌ها را آغاز کنیم.

مدیرعامل گروه مالی مسکن با اشاره به قراردادهای منعقد شده با تامین سرمایه خلیج‌فارس و بانک ملت تشریح کرد: هدف ما از انعقاد قراردادها این است که یک کنسرسیوم برای جذب فعالیت سرمایه‌گذاران حوزه مسکن توسط این شرکت تشکیل شود تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

دکتر شیرزادی افزود: واقعیت این است که در هیچ جای دنیا ورود بانک‌های تجاری در حوزه مسکن مرسوم نیست و عملا بازدهی لازم را شاید برای بانک‌ها نداشته باشد؛ بنابراین دولت‌ها در این حوزه سوبسیدهایی را اختصاص می‌دهند. توسط دولت سیزدهم اساسنامه «صندوق ملی مسکن» مطرح شد که در مجلس هم به تصویب رسیده و تقریبا یک‌ماه می‌شود که کارهای عملیاتی و اجرایی آن شروع شده و حتی شنیده شده که مقدار زیادی منابع مالی وارد این صندوق شده است.

هدف تشکیل این صندوق کمک مالی به ساختمان‌سازی و پروژه‌هایی است که شاید از نظر اقتصادی توجیه بالایی برای بانک‌ها نداشته باشند. یعنی عملا حمایت یارانه‌ای به بانک‌هاست و قرار شده سالی ۳۸ هزار میلیارد تومان پول وارد این صندوق‌ها شود. در جاهایی که بانک‌ها برای حمایت مالی نمی‌توانند وارد شوند؛ از طریق این صندوق‌ها تامین می‌شود.