06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 26 مهر 1401 ساعت 18:19

نقدشوندگی در بازار سرمایه خوب یا بد؟

نوشته شده توسط 

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:  در بررسی روند معاملات بازار سرمایه طی روزهای گذشته به نوعی وارد رکود شده که متاثر از بازارهای طلا، سکه، مسکن، خودرو و ارز است. 

به گزارش بورس و بانک ؛کریم منصوری، تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این در حالی است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها این رکود سریعتر باشد. هرچند بازار سرمایه نقد شوندگی بالایی دارد و نسبت به سایر بازارها یک مزیت محسوب می‌شود اما در نهایت طی چند سال گذشته این نقد شوندگی بلای جان این بازار شده و موجب خروج سرمایه شده است. نکته قابل توجه دیگر نیز به بحث احساس و هیجان بر می‌گردد که در خروج سرمایه دخیل است. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای فروش کالاهایی مانند خودرو، مسکن و موارد دیگر نیاز به جابه‌جایی فرد و همچنین تسلیم مدارک به مراجع ذی ربط دارد اما در بازار سرمایه اینطور نیست و با هر هیجان ممکن است افراد با چند کلیک می‌توانند سرمایه خود را به بازار دیگر منتقل کنند. 

به گفته وی، به نوعی می‌توان گفت علاوه بر اینکه چه مولفه‌هایی در بازار سرمایه اثر گذار است و اینکه آیا سمت و سوی این بازار به سمت مثبت برود یا خیر باید مواردی مانند تورم را در نظر گرفت. 

منصوری با بیان اینکه باید شرایط به سمتی برود معاملات غیر مستقیم جای معاملات مستقیم را در بورس ایران بگیرد. گفت: اکنون ساختار بازار سرمایه به گونه‌ای است که افراد ناآگاه و کسانی که با زیر و بم این بازار آشنایی ندارند می توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام و یا خروج سرمایه از این بازار کنند که باید زیرساختی فراهم شود که صندوق‌های سرمایه گذاری جای معاملات مستقیم را بگیرد. 

وی با بیان مثالی در این زمینه توضیح داد: نگاهی به بورس‌های جهان در مقایسه با بورس ایران این موضوع را نشان می‌دهد که در بورسهای پیشرفته روش غیر مستقیم برای افراد تازه کار در نظر گرفته می‌شود.