10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 15 مهر 1397 ساعت 16:38

بازار PET به آرامش رسید

نوشته شده توسط 

PETرییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد تعادل در بازار پت یا پلی اتیلن ترفتالات (PET) پس از آزادسازی سقف رقابت قیمت‌ها در بورس کالای ایران خبر داد.
به گزارش بورس و بانک، روح‌الله وحیدکیانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آنچه بازار پت را ملتهب می‌کرد ناشی از دو عامل اصلی بود؛ اولین موضوع نرخ ارز و دومین عامل تقاضای فصلی این محصول بود.


وی در خصوص عامل نرخ ارز در بروز این التهابات اظهار کرد: وقتی بین نرخ ارز پایه اعلامی مبنای تعیین قیمت‌ها در بورس با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله زیادی وجود داشته باشد، بروز این اتفاقات طبیعی است. این در حالی است که در طرف عرضه این محصولات هیچ اتفاقی نیفتاده بود و ضمن عرضه کل تولید داخلی برای تامین نیاز بازار، واردات این محصول نیز انجام می‌شد تا پریفرم و یا محصولات نهایی صادر می‌شوند.
وحیدکیانی در خصوص عامل تقاضای فصلی نیز گفت: تقاضای فصلی پت عامل دیگر بروز التهابات اخیر در بازار این محصول پتروشیمی بود و به طور کلی هر کدام از محصولات پتروشیمی که دارای تقاضای فصلی باشند، احتمال بروز التهاب در قیمت آن‌ها وجود دارد. اتفاقی که برای محصول پلی اتیلن اکستروژن نیز رخ داد و در خصوص محصول pvc نیز شاهد این التهابات فصلی هستیم.
وی افزود: اما در شرایط فعلی نه این تقاضای فصلی وجود دارد و افزون بر این، سقف رقابت قیمت‌ها نیز باز شده است؛ بنابراین در حال حاضر قیمت کشف شده در بورس با قیمت بازار آزاد اختلاف قیمتی قابل توجهی ندارد و به همین دلیل التهابات اخیر نیز در بازار مرتفع شده است.
وی با اشاره به توقف صادرات پتروشیمی تندگویان به منظور تامین نیاز داخلی گفت: برای بهبود اوضاع بازار پت، میزان صادرات این محصول از ابتدای سال جاری تاکنون به صفر رسیده و حتی واردات نیز داشتیم. چراکه با توجه به ثبت سفارش پت با دلار ۴۲۰۰ تومان و سپس ۸۰۰۰ تومان منطقی بود که تجار نسبت به ورود این محصول به کشور و فروش آن در بازار داخلی اقدام کنند.
وحیدکیانی در خصوص اختلاف قیمت بین بورس و بازار آزاد گفت: در حال حاضر قیمت گریدهای مختلف پت بین بازار آزاد و بورس اختلاف قیمتی ندارند. با وجود اینکه وقتی نرخ ارز پایین می‌آید تمام این التهابات برطرف می‌شود و تقاضاهای کاذب نیز از بین می‌رود.
رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص بروز التهابات مقطعی در بازار محصولات پتروشیمی تاکید کرد: واقعی شدن قیمت‌ها، بهترین راهکار برای ایجاد تعادل در بازارهاست به طوری‌که مشاهده می‌کنیم با تخصیص یارانه به هر بازاری، بعضا تقاضای کاذب ایجاد می‌شود. اما در شرایط فعلی که سقف رقابت قیمتی در بورس آزاد شده، هم بازار به تعادل کامل رسیده و هم ورود دلالان و قاچاقیان در بازار پت جذابیت ندارد. با وجود اینکه انتظار می‌رود اصلاحات قیمتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز انجام شده و بازار دوباره به شرایط سال گذشته و آرامش خود باز گردد.