01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 01 بهمن 1401 ساعت 11:50

تعمیر همه نیازمندی‌های کشتیرانی در پرشیاهرمز

نوشته شده توسط 

تعمیر همه نیازمندی‌های کشتیرانی در پرشیاهرمز؛ شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز به لحاظ نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در اختیار، توانایی انجام تعمیر همه نیازمندی‌های کشتی را در ایران دارد.

به گزارش بورس و بانک ؛ مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین مشکل ما، تامین قطعات است و مشکل تخصص نیست.

جمشید حاجی‌زاده افزود: در بخش تعمیرات توانایی تعمیر همه موارد را در داخل کشور داریم مگر قطعه خیلی خاص و محدود متعلق به شرکتی خاص که به‌دلیل تحریم‌ها امکان بهره‌گیری از آن و کارشناس مربوطه نباشد. 

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه بالای 95 درصد آیتم‌های تعمیرات کشتی در ایران قابل انجام است و در برخی موارد نبود برخی تجهیزات مکانیکی مانع می‌شود، اضافه کرد: چه در زمینه ساخت و چه در زمینه تعمیرات، توانایی انجام کامل کارها وجود دارد. در زمینه ورق و رنگ به بومی‌سازی کامل رسیده‌ایم و تنها برای برخی ورق‌ها که باید سفارشی ساخته شود، نیاز به تأمین اعتبار است.

مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز درباره اقدامات انجام شده در بخش تعمیرات کشتی گفت: در 10 ماهه نخست 1401 بالغ‌بر 38 فروند شناور را در ایران تعمیر کردیم که سه فروند بیش از سال 1400 بوده و تا پایان سال 1401 نیز تعداد شناورهای تعمیر شده به بیش از 40 فروند خواهد رسید.

به گفته وی، این میزان تعمیرات انجام شده برابر 6 میلیون ‌دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته که تا پایان سال این رقم به 9 میلیون دلار خواهد رسید.

او با بیان اینکه پرشیاهرمز فنی‌ترین و تخصصی‌ترین شرکت تعمیراتی کشتی در ایران است، یادآور شد: از سال 1387 تاکنون حدود 80 درصد شناورهای کشتیرانی چه در اندازه کوچک و چه متوسط به جز شناورهایی که به‌دلیل مسیر بازرگانی خود در این محدوده تردد ندارند در این شرکت تعمیر شده و هم‌اکنون نیز در حال تعمیر 7 شناور هستیم.

حاجی‌زاده با اشاره به در اختیار داشتن دو بالابر ایزو 8 هزار تنی دلفین و بالابر 11 هزار تنی در پرشیاهرمز، گفت که می‌توانیم تا کشتی‌های اندازه پانامکس را از آب بیرون بکشیم.

وی افزود: حدود 700 نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در پرشیاهرمز به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین‌کنندگان غیرمستقیم بالغ‌بر یکهزار نفر برآورد می‌شوند.

‎ حاجی‌زاده اظهار داشت: در برنامه توسعه 5 ساله که از سال 1402 شروع  و تا سال 1406 تکمیل خواهد شد، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات درراستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی 5 ساله برنامه‌ریزی کرده است.

به‌گفته وی، به‌دلیل جایگاه ویژه صنعت حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد جهانی ازجمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل‌ونقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی85 درصد است.

‎وی افزود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران براساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع 19.3 میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است.

نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به‌دنبال آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز در دو موقعیت قرارگیری در برنامه‌ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور است.

‎حاجی‌زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی، حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی‌ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به‌موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی، جلوگیری از خروج ارز و کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.