06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 26 دی 1401 ساعت 20:31

ایجاد اشتغال 200 نفر برای بومیان منطقه آق قلا

نوشته شده توسط 

کشتارگاه تمام اتوماتیک طیور شرکت مزرعه نمونه وابسته به وزارت دفاع در شهرستان آق قلا از توابع استان گلستان واقع شده و برای دویست نفر از بومیان این منطقه ایجاد اشتغال کرده است.
به گزارش بورس و بانک ؛ محصولات کشتارگاه مزرعه نمونه علاوه بر تامین نیاز داخل استان و صدور بخشی از آن به تهران؛ به کشورهای عراق، عمان، دبی، پاکستان، افغانستان، ترکیه و حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود. این مجموعه کشاورزی در موارد متعددی با تولید محصولات و کالاهای اساسی موردنیاز مردم باعث ایجاد تنظیم بازار این قبیل کالاها شده است.
دکتر عباس فراهی مدیر کشتارگاه صنعتی طیور شرکت مزرعه نمونه طی گفت وگویی در خصوص چگونگی فرآیند تولید در این مجموعه توضیحاتی را ارائه داد.
دکتر فراهی در این خصوص می گوید: به منظور حمایت از مرغداران استان گلستان حدود ۳۰ درصد مرغ های این کشتارگاه از فارم های مشارکتی استان خریداری می شود.
وی با اشاره به روند تولید مرغ گرم و منجمد در این کشتارگاه اظهارکرد: روزانه حدود ۵۰ تن گوشت مرغ در این کشتارگاه تولید می شود که با برنامه ریزی های انجام شده این میزان تا ۷۰ تن در روز افزایش خواهد یافت.
دکتر فراهی با تاکید بر اینکه ظرفیت کشتارگاه صنعتی طیور مزرعه نمونه ۴ هزار قطعه در ساعت است، گفت:  در هر شیفت حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن مرغ زنده به این کشتارگاه وارد می شود که بر اساس درصد استحصال حدود ۵۰ تا ۶۰ تن گوشت تولیدی کشتارگاه به عنوان محصول نهایی است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد کشتار انجام شده در این کشتارگاه از زنجیره شرکت مزرعه نمونه است و ۳۰ درصد مابقی از طریق خرید مرغ‌های پرورش یافته در سطح استان تامین می شود، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد مربوط به مرغ تازه و ۷۰ درصد مرغ قطعه‌بندی بوده است که مرغ‌های تازه در فروشگاه‌های اتکاء استان گلستان، سمنان، مازندران و تهران توزیع می شود. بخشی هم بر اساس قراردادهای مختلف منعقد شده در طول سال برای تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی تحویل داده می‌شود.
مدیر کشتارگاه صنعتی طیور شرکت مزرعه نمونه با بیان اینکه در استان گلستان ۱۳ کشتارگاه وجود دارد که کشتارگاه صنعتی طیور مزرعه نمونه از برترین کشتارگاه‌های استان است، بیان کرد: ما برای دومین سال به عنوان کشتارگاه برتر انتخاب شده ایم و از نظر سازمان دامپزشکی و استاندارد دارای گرید A هستیم.
دکتر فراهی در خصوص چشم‌انداز برنامه توسعه این مرکز گفت: برنامه افزودن یک تونل انجماد دیگر برای افزایش ظرفیت از ۵۰ تن به ۷۰ تن به همراه بهره‌برداری از انبار نگهداری تا پایان سال که ظرفیت را از ۴۰۰ تن تا ۱۵۰۰ تن افزایش می‌دهد؛ در دستور کار داریم.
وی در ادامه افزود: قطع به موقع دان و دارو قبل از کشتار از جمله مزیت‌های تامین فارم های پرورشی این شرکت است که بر روی سلامت و کیفیت محصول تاثیر به سزایی دارد.  
دکتر فراهی درباره نحوه مدیریت رفع مشکلات مربوط به تامین نهاده‌های دامی بیان کرد: اوایل سالجاری پس از اجرای آزادسازی ارز؛ قیمت نهاده‌های دامی هم آزاد شد و با ارز دولتی دیگر وارد نمی‌شد که علاوه بر برنامه استراتژیک این شرکت؛ عمده خوراک مصرفی در این شرکت که ذرت و سویا بود؛ تامین شد.
مدیر کشتارگاه صنعتی طیور شرکت مزرعه نمونه در ادامه گفت: سویا از روغن‌کشی خرمشهر و ذرت از طریق شرکت گارمنت تامین شد و ما چالشی در این خصوص نداشتیم. علاوه بر این در ازاء قراردادهایی که با شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین گوشت مرغ منجمد منعقد می‌کردیم؛ نهاده در اختیار شرکت قرار می‌گرفت. همچنین کارخانه خوراک در زنجیره تولیدی شرکت مزرعه یکی از منابع تامین خوراک مرغ بر اساس استانداردها است که وظیفه انجام آزمایشات بر روی نهاده‌های وارداتی را نیز برعهده دارد.
دکتر فراهی در پایان به صادرات محصولات این مجموعه اشاره کرد و گفت: محصولات کشتارگاه مزرعه نمونه علاوه بر تامین نیاز داخل و صدور بخشی از آن به تهران؛ به کشورهای عراق، عمان، دبی، پاکستان، افغانستان، ترکیه و کشورهای خلیج فارس نیز صادر می شود.