01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 12 مرداد 1401 ساعت 11:18

سال آینده خرید تضمینی گندم را به حدود 9 میلیون تن می رسانیم

نوشته شده توسط 

 وزیر جهاد کشاورزی در «آیین رونمایی از نقشه راه تامین مالی زنجیره ای در بخش کشاورزی با تاکید بر اجرای کشاورزی قراردادی» گفت: امروز اتفاق مهمی برای بخش کشاورزی است و این نقشه راه امری حیاتی برای بخش کشاورزی محسوب می شود. چراکه یکی از مهم‌ترین دغدغه های حوزه کشاورزی،‌ تأمین مالی است و برای تحقق این مهم نیازمند حکمرانی خوب کشاورزی هستیم. 

 

به گزارش بورس و بانک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تأکید کرد: همانطور که ایشان در ابتدای سال بر اهمیت بخش کشاوزری تأکید داشتند باید محصولات آب بر به کشور وارد شوند و کالاهای استراتژیک در کشور خودمان تولید شود.  

 

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: لذا برای اینکه بتوانیم الگوی کشت مناسب را اجرایی کنیم، باید سازوکارهای لازم را در نظر گیریم. در این باره یکی از این ابزارها حوزه قیمت گذاری بود و مجلس سازوکاری را در نظر گرفت تا به این واسطه مرغوبیت محصول را افزایش دهیم. موضوع دیگر حمایت از کشاورز است و کشاورزی قراردادی عملاٌ به دنبال آن است که این چالش برطرف شود و حکمرانی خوب در کشاورزی محقق شود که نقطه محوری این امر نیز شبکه بانکی است. 

 

وزیر جهاد کشاورزی این اقدام ملی را موجب امنیت غذایی و خودکفایی دانست و گفت: این امنیت غذایی نگاهی امیدوارکننده است که از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی به آیندگان و مردم کشور ارائه می شود و نقش شبکه بانکی در آن بی بدیل است و تقاضای من از مدیران شبکه بانکی آن است که برای امری مهم که به صلاح نسل آینده کشور است حداکثر تلاش خود را به کار گیرند تا کشاورزی ما به سمت هرچه اقتصادی‌تر شدن حرکت کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی گام اصلی و مهم را برداشته است، تصریح کرد: این بانک نقشه راه لازم را تدوین کرده است و در حال حاضر این طرح در اختیار شبکه بانکی است که پای کار باشد. 

 

وزیر کشاورزی با تأکید بر اینکه هم اکنون تنها یک درصد از کشاورزی ما قراردادی است و این نکته قابل قیاس با سطح جهانی نیست، گفت: حدود 30 درصد یا یک سوم جمعیت کشور ما درگیر بخش کشاورزی هستند، با این رویکرد در سال جاری به دنبال توسعه کشاورزی قراردادی هستیم. 

عالی ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص برنامه این وزارتخانه یادآور شد: در زمینه تولید گندم برای دو میلیون هکتار از ۱۵ شهریور ماه سال جاری حدود 40 همت لازم است تا نهاده ها را بخریم و در اختیار کشاورز قرار دهیم و زمان برداشت نیز با آنها تسویه کنیم؛ بنابراین در این خصوص به همکاری شبکه بانکی و تأمین مالی از طریق آن احتیاج داریم.

 

وی افزود: شعار ما در این طرح آن است که «ما بذری را در زمین نمی کاریم مگر آنکه مشخص باشد مشتری آن کیست، تا به این واسطه امنیت و معیشت کشاورز نیز تأمین و سلامت محصولات نیز تأمین و استانداردهای لازم برای صادرات در نظر گرفته شود. 

 

ساداتی نژاد با اینکه با جنگ اوکراین امنیت غذایی را به موضوعی مهم در سطح جهان بدل کرده عنوان کرد: در حال حاضر همه کشورها دچار چالش امنیت غذایی هستند، امروز نیز دنیا نقش غذا و امنیت آن را متوجه شده و غذا از اسلحه و ادوات نظامی با اهمیت تر است. چراکه اقتدار غذایی از اقتدار نظامی مهم‌تر است.  

 

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به به اتفاق مهمی که بانک مرکزی آغاز کرده است امیدواریم با سهمی که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود و مدلی که در نظر می گیرد، در سال جاری به مرز خرید تضمینی 7 میلیون تن گندم برسیم و در قالب طرح کنونی ‎بانک مرکزی در اجرای روش تأمین مالی زنجیره‌ای ‎کشاورزی قراردادی که حتما امیدوارکننده است سال آینده می‌توانیم این میزان را به ۹ میلیون تن برسانیم.