10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 05 مرداد 1401 ساعت 09:04

جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند است

نوشته شده توسط 

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت گفت: جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند به شمار می رود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی وزارت صمت ؛ حسین زاده قشمیدر نهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، اظهار داشت: مفتخرم که در نهمین کنفرانس روابط عمومی صنعت در خدمت شما هستم وامیدوارم بتوانیم یک تجربه نگاری از چالش‌ها و فرصت های روابط عمومی در حوزه صنعت معدن وتجارت روایت کنیم .

وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم یک خروجی عملیاتی را برای مدیران حوزه موضوعات صنعتی معدنی و تجارتی کشور صنعت تعریف کنیم، ادامه داد: مسئله خیلی مهمی که امروز همه بزرگوران در مدیریت روابط عمومی سازمان ها و شرکت ها ومجموعه های تجاری و صنعتی مواجه هستید بحث بیگ دیتاهاست.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت با اشاره به سرفصل مهم نقش بیگ دیتا ها در طراحی راهبردها، استراتژی و عملیات‌های رسانه ای در رویدادها، افزود: با ورود اینترنت و فضای سایبری به لایه‌های زندگی مردمی شاهد اتفاقات و تغییرات مهمی در بطن زندگی بشر هستیم این رخداد که شامل نزدیکی اکوسیستم پلتفرمی به تصمیم گیری و انتخاب های روزمره می باشد علاوه بر راحتی دسترسی برای کاربران معضلات این نیز به همراه داشته است.

وی ادامه داد: کلان داده (Big data) اصطلاحی برای تعریف داده های در حجم انبوه است. حجم بزرگ و پیچیده ای از داده ها که ابزار های متداول پردازش برای تحلیل و کاوش آن ناتوان باشند. متداول شدن استفاده از اینترنت و تسلط فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر امکان تولید اشتراک گذاری و به تبع آن جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات را در حجم شگفت‌آوری فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: آنچه اکنون اهمیت یافته این موضوع می باشد که داده درست، در زمان درست در اختیار افراد مناسب قرار گیرد. بدین ترتیب دانش کلان داده یک الگوی عمل گرایانه از مطالعات ترکیبی در فضای سیاست کسب و کار اقتصاد و مباحث اجتماعی است که به ویژه از ابزار های فناورانه استفاده می کنند در نهایت این هدف را دنبال می‌کند که چه اطلاعاتی را در زمان مناسب در اختیار چه کسی قرار دهیم تا درست ترین تصمیم را بگیرد.

وی در مورد تجربه های کاری در روابط عمومی ها، گفت: حتما امروزه بیگ دیتاها در دنیا یک بیزینس تخصصی به شمارمی روند که صاحبان شرکت ها، مخاطبان و حتی لایه های حاکمیت از آنها استفاده می کنند.

زاده قشمی با بیان اینکه در موضوع حکمرانی، با پدیده حکمرانی نرم مواجه هستیم، اظهار کرد: امروز پلتفرم ها با بهره مندی از همین بیگ دیتاها به سیاست مداران، حکمرانان و مدیران این اجازه را می دهند که چطور بر افکار عمومی در لایه های مختلف مخاطب و تیپولوژی های مختلف طراحی های استراتژی رسانه ای انجام دهند تا با استفاده از این سخت افزارها بتوانند پاسخ به مسائل مخاطب را طراحی کنند.

وی تصریح کرد: امروزه نکته مهم و اساسی برای مدیران روابط عمومی ها تفکیک حوزه موضوعی روابط عمومی از عملیات روانی است.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت افزود: جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند به شمار می رود.
زاده قشمی بابیان اینکه درگیری روزمرگی آفت روابط عمومی هاست، عنوان کرد: درگیر شدن با رویدادها از آسیب های بزرگ در روابط عمومی ها به شمار می رود که البته ناچار به این روزمرگی ها هستیم.
وی با بیان اینکه چالش بزرگی که مدیران روابط عمومی ها را از اکوسیستم رسانه ای کشور حذف کرده درگیری مستمر با رویداد است، تصریح کرد: اینکه رویدادمحوری و پرسونال برندینگ سازمان اصل امور تمام راهبردهای ما در رسانه باشد، آسیبی است که ما را حذف خواهد کرد.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت با بیان اینکه امروز پرداخت به رویکردها با استفاده از بیگ دیتاها یک اصل برای روابط عمومی است، گفت: هیچ مدیر روابط عمومی نمی تواند ادعا کند که با تجربه شخصی خود می تواند طراحی عملیات رسانه ای انجام دهد.
وی با اشاره به رصد و پایش رسانه ای، افزود: در ساختارهای روابط عمومی حتما باید واحد یا مرکزی را به رصد و پایش و تحلیل اختصاص دهیم.

زاده قشمی یادآور شد: عدم وجود سبک رهبری رسانه ای و نداشتن مدل رسانه ای برای مدیران روابط عمومی بزرگترین چالش است که این مهم نیز به دلیل عدم تسلط بر دیتاها و محتواها و اتاق فکرهای مستمر در سازمان هاست.
رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت با اشاره به موضوع مسئولیت اجتماعی، گفت : مسئولیت اجتماعی برای تغییر تصویر سازمانی یک اصلی است که تمام دنیا نسبت به آن توجه دارند.

وی با اشاره به وجود نهادهای اختصاصی جهت اجرای مسئولیت اجتماعی در کشور؛ ادامه داد: علاوه بر اینکه نهادهای حاکمیتی که اصل موضوع آنها خدمت رسانی به مناطق محروم است، در حوزه روابط عمومی جز بهره برداری مدیران هیچ اتفاق دیگری برای تغییر چهره سازمانی با استفاده از مسئولیت اجتماعی رقم نمی خورد لذا حتما یک بخشی از آن متوجه لایه حکمرانی و سیاستگذاری است.

وی با بیان اینکه بعنوان مثال در لایه حکمرانی صنعت معدن و تجارت مدل مسئولیت اجتماعی نداریم، عنوان کرد: بنده معتقدم که در نهادهای حاکمیتی در زمینه مسئولیت اجتماعی در کشور مدل ثابتی نداریم به خاطر همین است که موضوع مسئولیت اجتماعی در کشور حل نمی شود.

رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت اظهار کرد: اگر هر شرکتی مسئولیت اجتماعی خود را بر اساس ذائقه مدیر خود عملیاتی کند هیچ خروجی مفیدی در پایان سال برای کشور وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد : یک اتفاق مهمی که دو هفته گذشته در مصوبه هیئت دولت رخ داد بحث ۱۵ درصد حقوق دولتی شرکت های بزرگ اقتصادی است که این مهم همان مسئولیت اجتماعی است که قرار است به جای واریز به حساب دولت به حساب استانداری ها واریز شود و استانداری ها بهان موضوع ورود پیدا کنند لذا حتماً اگر نهاد های دانشگاهی و جمع های نخبگانی در این برهه زمانی به مدل درست مسئولیت اجتماعی در اینباره نرسند این ۱۵ درصد حقوق حتما در استانداری ها خرج شده هزینه های عمرانی و جاری خواهد.

وی تصریح کرد: نقش نخبگان دانشگاهی و اساتید حوزه رسانه در لایه سیاستگذاری برای رسیدن مدل مسئولیت اجتماعی امروز کاملا مشخص است.

زاده قشمی گفت: اگر مجموعه های تخصصی روابط عمومی به این موضوع ورود نکنند حتماً مسئولیت اجتماعی حول محورهای تصمیمات شخصی مسئولان اتفاق خواهد افتاد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت صمت در لایه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی و طراحی های استراتژی رسانه‌ای دست یاری به سوی همه دوستان در حوزه های دانشگاهی و رسانه ای دراز می کنیم.