31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 26 تیر 1401 ساعت 14:47

رشد جهشی عملیات ترانزیت کشتیرانی دریای خزر در سال ۱۴۰۰

نوشته شده توسط 

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: ۳۳ درصد از سهم بازار حمل و نقل بنادر شمال کشور را در اختیار داریم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی کشتیرانی دریای خزر ؛  کاپیتان داوود آبدار تفتی که طی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ کشتیرانی دریای خزر در مجمع عمومی عادی سالیانه این کشتیرانی در روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه جاری، سخن می‌گفت با بیان اینکه دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر در افق ۱۴۰۵ از این دریا فراتر رفته و به دریا‌های آزوف، سیاه و کشور‌های هند و پاکستان خواهد رسید تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، ۱۶۳ درصد رشد را در بخش ترانزیت کانتینر به ثبت رساندیم که در تاریخ این کشتیرانی بی سابقه است.

 
وی با تأکید بر اینکه حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دست یافتن به این توفیق بسیار مؤثر بوده است، افزود: گروه کشتیرانی علی‌رغم برخی محدودیتها برای تأمین کانتینر با مدیریت مؤثر، سه هزار TEU کانتینر را برای توسعه حمل کانتینری در اختیار کشتیرانی دریای خزر گذاشت که حاصل آن ثبت رکورد در بخش ترانزیت است.
 
کاپیتان تفتی توسعه فعالیت کشتیرانی دریای خزر در کریدور‌های شمال-جنوب و شرق به غرب را از جمله اهداف میان مدت این کشتیرانی اعلام و خاطر نشان کرد: در همین راستا خط کانتینری چین-قزاقستان-ایران فعال‌تر از قبل شده است.
 
وی از جمله بازار‌های تازه‌ای که کشتیرانی دریای خزر در حوزه ترانزیت به دست آورده است به ترانزیت خودرو به کشور‌های اوراسیا اشاره کرد و گفت: در این بخش با حمل ۳۲۱۳ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ رشد جهشی ۳۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۹ را تجربه کردیم. در همین راستا نیز در حال تجهیز ناوگان به کانتینر‌های خودروبر هستیم که هر کدام سه دستگاه خودرو ظرفیت دارند و توان ما را برای حمل خودرو افزایش چشمگیری می‌دهد و در عین حال ایمنی و امنیت بار را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
 
مدیر‌عامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر پیشگام حمل و نقل کانتینری در دریای خزر و بنادر شمالی است، تصریح کرد: با حمل ۹۳۸۹ TEU کانتینر در سال ۱۴۰۰ در این بخش نیز نسبت به سال قبل ۶۲ درصد رشد را در عملکرد شاهد بودیم که این رشد در بخش ترانزیت کانتینری به میزان ۱۶۳ درصد افزایش در همان مدت بوده است، همچنین در مدت یاد شده، در بخش کالاهای فله و عمومی نیز با حمل یک میلیون و ۴۱۶ هزار و۷۵۰ تن کالا ۲۱ درصد رشد داشتیم.
 
وی نتیجه دست یابی به این رکورد‌ها را در سال ۱۴۰۰ رشد ۷ درصدی سهم از بازار این کشتیرانی از بازار حمل دریای خزر اعلام کرد و گفت: هم اکنون 33 درصد از بازار حمل دریای خزر در اختیار کشتیرانی دریای خزر است و درآمد عملیاتی آن نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تا ۵۳ درصد افزایش داشته است.
 
کاپیتان تفتی در زمینه توسعه حمل کانتینری در این کشتیرانی نیز افزود: به تازگی تفاهم نامه همکاری کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت را به روز رسانی کردیم که طی آن مقرر شد تعداد سفر بیشتری در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه برای شناور‌ها برنامه ریزی شود ضمناً حمل کانتینری نیز به این تفاهم نامه افزوده شد.
 
وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در هیمن راستا ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تنی جنرال کارگو با قابلیت حمل کانتینر را به تولیدکننده داخلی سفارش داده است که به فنّاوری‌های به روز و فوق پیشرفته از جمله مصرف سوخت پایین و سرعت بالا مجهز خواهند بود که مرحله اصلی ساخت آنها از نیمه اول شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد.
 
شایان ذکر است؛ در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریایی خزر منتهی به سال مالی اسفند ۱۴۰۰ که با حضور ۸۹ درصد از صاحبان سهام رسمیت یافته بود به ازای هر سهم ۱۳۶۸ ریال سود تقسیم شد.