01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 12 مهر 1401 ساعت 09:41

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طلایه‌دار بانک‌های کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی

نوشته شده توسط 

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب و کار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران گفت: در این بانک، وجه التزام عیناً در بحث مسئولیت‏‌های اجتماعی برای طبقات نیازمند هزینه شده است. به ‏عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی در سال‏‌های گذشته، حدود ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی تهیه شد که در سراسر کشور توزیع شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «علی مجیدی» رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در برنامه «گفت‌‏و‏گوی اقتصادی» رادیو گفت‌‏و‏گو اظهار کر: قرض‌الحسنه یکی از عقود مهم در بانکداری اسلامی و از عقود مبارکی است که کل شبکه بانکی این عقد را به اجرا در آورده‏‌اند. در قرآن و در روایات در خصوص این عقد بسیار تأکید شده و با توجه به اهمیتی که در اقتصاد اسلامی داشته، ۲ بانک به‌صورت تخصصی بر این موضوع تمرکز کرده‌‏اند و خدماتی را که مبتنی بر عقد قرض‌‏الحسنه باشد به مشتریان و آحاد جامعه ارائه داده‌‏اند.

وی افزود: یکی از اهداف مهم بانک‌‏های قرض‏‌‏الحسنه، گسترش شمولیت مالی و فراگیری مالی است تا قرض‌الحسنه را در متن زندگی مردم جاری کنند. رویکرد بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه رویکرد بانکداری خرد است؛ بنابراین سعی می‌کنند نیازهای فرد، خانواده و کسب‌وکارهای خرد را شناسایی کرده و از طریق تأمین مالی ارزان‌قیمت و وام قرض‌‏الحسنه، آن‌ها را مرتفع سازند.

مجیدی تصریح کرد: در بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰هزار فقره وام قرض‌الحسنه پرداخت شده که در شبکه بانکی عدد ممتاز و خاصی است. بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون مشتری دارند که نشان‌‏دهنده حضور مطلوب آن‌ها در زندگی آحاد جامعه است. البته هنوز تا رسیدن به اهداف و رسالت آن‌‏ها کمی فاصله وجود دارد و برنامه‌‏ریزی این بانک‌‏ها در راستای وسیع‌‏تر شدن این شمولیت مالی است.

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران گفت: بانک‌‏‏های قرض‌‏الحسنه به‌صورت واقعی واسطه وجوه مردم بوده و به هیچ عنوان بنگاه‏داری نمی‌‏کنند. هر آنچه که از طریق تجهیز منابع و افتتاح سپرده‏‌های قرض‌‏الحسنه به‌‏عنوان منابع وارد بانک می‌‏شود، پس از کسر سپرده قانونی و سایر کسورات قانونی، به‌صورت کامل تحت عنوان وام قرض‌‏الحسنه در اختیار متقاضیان قرار می‌‏گیرد. بنابراین برای ادامه‏‌دار بودن این چرخه و پاسخگو بودن به نیازهای آحاد مردم، باید جریان ورودی که همان سپرده‌‏های مردم است، فعال باشد تا بانک به همان نسبت بتواند خدمات بانکی از جمله وام‌‏های قرض‌الحسنه را به‌راحتی و با سهولت در اختیار مردم قرار دهد.

ضرورت آموزش مفاهیم اقتصاد اسلامی به دانش‌آموزان
وی با اشاره به اینکه بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در حال حاضر هیچ کدام دولتی نیستند و بودجه دولتی به آن‌‏ها اختصاص داده نمی‌‏شود، در خصوص حمایت از این بانک‌‏ها گفت: بخشی از حمایت‌‏ها از بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه، مربوط به ترویج فرهنگ قرض‏‌الحسنه است که نقش بی‏‌بدیل صداوسیما در این بخش کاملاً محرز است. پس از آن آموزش و پرورش را در این بخش بسیار پیشرو می‌‏دانیم که می‌‏تواند از طریق متون کتاب‌های درسی کمک کرده تا بچه‌ها از سنین پایین با مفاهیم مالی و اقتصاد اسلامی همانند پس‌انداز، قرض‌الحسنه، وقف، هبه و… که مفاهیمی متعالی هستند، آشنا شوند.

مجیدی افزود: در کنار این‏‌ها، مساجد، خیرین فعال در حوزه‏‌های مختلف و خانواده‌‏ها نیز می‌‏توانند به ترویج فرهنگ قرض‌‏الحسنه کمک کنند. با عنایت به اینکه وام قرض‌‏الحسنه، تأمین مالی خوبی است و موجب ارتقای وضعیت رفاه و معیشت کارکنان سازمان‏‌ها می‌‎شود، مدیران سازمان‏‌ها با حمایت از بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه و با تمرکز حساب حقوق و دستمزد کارکنانشان یا حساب‌هایی که در حوزه تعاونی اعتبار و صندوق آتیه رفاه دارند و از طریق هم‏‌افزایی این بانک‌‏ها، می‌‏توانند وام قرض‌‏الحسنه در اختیار کارکنانشان گذاشته و آن‌‏ها را در مسائل معیشتی یاری دهند و از سایر خدمات بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد: زمانی که حقوق و دستمزد کارکنان دولت از طریق بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه پرداخت شود، کارت قرض‌‏الحسنه این پرسنل، کارت زندگی آن‌ها شده و همه پس‌اندازها، خریدها و سرمایه‌‏گذاری‌‏ها از طریق همین کارت انجام می‌‏شود و گردش مالی آن‌‏ها به بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه منتقل می‌‏شود. چنانچه بخشی از حساب این کارکنان با توجه به نیت خیرخواهانه‌‏ای که دارند، نزد بانک قرض‌‏الحسنه ماندگاری داشته باشد، تحت عنوان وام قرض‌‏الحسنه در اختیار دیگران قرار گرفته و می‌‏تواند مشکلات دیگران را برطرف کند.

پیشگام بودن بانک‌های قرض‌الحسنه در عرصه بانکداری دیجیتال
رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران با اظهار اینکه بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در کنار وام‏‌های قرض‏‌الحسنه، با هدف فراگیری مالی و شمولیت مالی، در بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک نیز قدم‏‌های خوبی برداشته و سهولت دسترسی به خدمات بانکی را برای کارکنان ایجاد کرده‌‏اند، افزود: یکی از ابزارهای فرهنگ‌‌سازی که سازمان‌‏ها می‏‌توانند از آن بهره گیرند، خدمات مبتنی بر ابزارهای غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه تک‌‌محصولی هستند و فقط روی یک عقد می‌‏توانند کار کنند، خبر داد: برای اینکه تنوع و قدرت انتخاب مشتری بالا باشد، این بانک‌‏ها طرح‏‌های متعددی دارند. بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران حدود ۱۴ طرح مختلف بر اساس عقد قرض‌‏الحسنه طراحی کرده تا مشتریان بتوانند از تمامی خدمات بهره‌‏مند شده و در کنار آن، دیگران نیز از مانده حسابشان منتفع شوند.

مجیدی با اشاره به اینکه نسبت به بانکداری اسلامی و بانکداری مبتنی بر شریعت از سوی مردم مسلمان در جهان اقبال گسترده‌ای وجود دارد، گفت: بانکداری قرض‌‏الحسنه محدود به کشورهای اسلامی نیست و حتی در اروپا، بانک‌هایی هستند که با شریعت اسلام خدمات خود را به مشتریان مسلمان خود ارائه می کنند. البته تمرکز بانک‌‏های اسلامی در کشورهای اسلامی است، در کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی، انواع بانکداری اسلامی را داریم که بر اساس فقه و شریعت مقدس اسلام است. اولین تجربه بانک تخصصی قرض‌الحسنه در ایران بوده و بانک‌‏های اسلامی در کشورهای دیگر، از سایر عقود مانند مرابحه و صکوک قرض‌الحسنه نیز استفاده می‌‏کنند.

مجیدی از افزایش سقف وام‌‏های قرض‌‏الحسنه به ۲۰۰ میلیون تومان و مجوز اعطای وام قرض‌‏الحسنه به اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان در سال جاری سخن گفت و افزود: چنانچه اشخاص حقوقی پس از افتتاح حساب، بخشی از موجودی حساب‌‏های خود را در بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه متمرکز کنند، بر اساس میانگین ایجاد شده می‌‏توانند از وام‏‌های قرض‌‏الحسنه بهره‌‏مند شوند. علاوه بر این، امکان هم‌‏افزایی به همان مبلغ آورده شخص حقوقی وجود دارد تا بانک نقدینگی شخص حقوقی را ۲براه پرسنل و حتی خود آن شرکت، وام قرض‌الحسنه اعطا کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص صندوق‏‌های قرض‌‏الحسنه گفت: از دیرباز صندوق‏‌های قرض‌‏الحسنه در خانواده‏‌ها، مساجد، هیئت‌‏ها، سازمان‏‌ها و … وجود داشتند. با این حال بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه برتری خاص خود را نسبت به این صندوق‏‌ها دارند. تعداد نفرات مراجعه کننده به بانک‌‏ها و تجمیع وجوه آن‏‌ها قابل مقایسه با صندوق‌‏های قرض‏‌الحسنه نیست. در نتیجه به همان نسبت هم بانک‌‏ها می‌‏توانند خدمات گسترده‌‏تری را ارائه دهند.

هدف از تأسیس بانک‌های قرض‌الحسنه، تمرکز و هم‌افزایی منابع قرض‌الحسنه بود
مجیدی افزود: زیرساخت بانکی، بنیه مالی قوی‌‏تر و نظارت قوی بانک مرکزی بر فعالیت بانک‌‏ها، نقطه مثبتی است که موجب می‌‏شود مردم با اعتماد بیشتری به بانک‌‏ها مراجعه کنند. در واقع یکی از اهداف تأسیس بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه، متمرکز شدن منابع و وجوه صندوق‏‌ها در بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه به منظور هم‌‏افزایی و انجام مدیریت متمرکز روی این صندوق‏‌ها بوده است.

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران در ادامه سخنان خود، با اشاره به طرح کالاکارت تصریح کرد: رویکرد بانکداری قرض‌‏الحسنه، بانکداری خرد است. نیازهای افراد شناسایی شده و محصولاتی که بتواند این نیازها را برطرف کند، طراحی و تقدیم مردم می‌‏شود. هدف از طرح کالاکارت، حمایت از تولید داخل، تقویت تقاضا و توانمند نمودن مردم جهت خرید اقساطی کالاهای ضروری است.

وی خاطرنشان ساخت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ۷۰۰۰ پذیرنده در حوزه‌‏های مختلف لوازم خانگی، فرش، خدمات آموزشی، خدمات بهداشتی و … در سراسر کشور قرارداد دارد. مردم با انتخاب خدمات مد نظر خود، وام کالاکارت را از بانک دریافت کرده و سپس کالا را خریداری و اقساط وام را به بانک پرداخت می‌‏کنند. در این چرخه هم مصرف‏‌کننده و هم تولیدکننده منتفع می‌‏شوند، از طرفی بانک هم به وظیفه‌‌اش که تأمین مالی است، عمل می‏‌کند.

کارشناس مسائل بانکی اظهار کرد: شرکت‌‏های دانش‏‌بنیان با توجه به تعاملاتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه فناوری نوین وجود دارد، امکان بهره‏‌مندی از محصولات و وام‌‏های قرض‏‌الحسنه را دارند.

مجیدی بخش بعدی سخنان خود را به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داد و گفت: بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در حوزه مسئولیت اجتماعی، در هم‌‏افزایی با نهادهای حمایتی بنیاد برکت، کمیته امداد، بهزیستی و … در بخش تبصره ۱۶ قانون بودجه و همچنین در بخش وام‌های تکلیفی ازدواج و فرزندآوری نیز سرآمد هستند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه اشتغال‏زایی، ۷۵۰ هزار فقره وام به مبلغ ۸۰هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

وی افزود: در بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران، وجه التزام عیناً در بحث مسئولیت‏‌های اجتماعی برای طبقات نیازمند هزینه شده است. به‌‏عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی در سال‏‌های گذشته، حدود ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی تهیه شد که در سراسر کشور توزیع شد. بیمه حوادث ۵۰۰هزار خانه روستایی در استان‌‏های محروم انجام شد و جهت احداث مدرسه و تهیه وسایل آموزشی و لوازم‌التحریر مناطق محروم اقدامات مناسبی توسط بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران صورت گرفته است.

حرکت به سمت حذف تدریجی کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه
رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران با بیان اینکه هدف این بانک کسب سود نیست، گفت: هدف این است که به‌‏تدریج کارمزد ثابت حذف شده و بانک به سمت دریافت مزد خدمت بر اساس خدمت و محصولی که به مشتری ارائه می‏‌کند، حرکت نماید. با کاهش هزینه‏‌ها، افزایش بهره‏‌وری و افزایش منابع، امکان صفر شدن کارمزد وجود دارد.

مجیدی در بخش پایانی گفت‏‌وگوی خود با رادیو گفت‌‏و‏گو اظهار کرد: رضایت بسیار بالای دریافت‏‌کنندگان وام‏‌های قرض‏‌الحسنه روی رفتار بازپرداخت اقساط آن‏‌ها تاثیر مستقیم داشته است؛ به‌‏گونه‌‏ای که سال گذشته بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران نرخ نکول و نسبت مطالبات به مصارف نیم درصدی داشته که فاصله بسیار زیادی با عرف شبکه بانکی و حتی بانکداری جهانی دارد. این موضوع نشان می‌‏دهد مشتریان بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه خوش‌حساب بوده و به بازپرداخت پایبند هستند و رفتار اقتصادی منطقی دارند. ضمن اینکه شفافیت بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه نیز به این امر کمک می‌‏کند.

وی با اشاره به اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه عدد بسیار مناسبی است، اما فرمول محاسبه یکسانی با سایر بانک‌‏ها دارد، پیشنهاد کرد: نگاه حمایتی دولت با توجه به مقادیر شاخص‏‌هایی همچون کفایت سرمایه و نرخ نکول، سبب تجدید نظر و بازنگری برای بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه شود.