01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: بهمن 1401

شرکت های تابعه پترول در نهمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که با شعار «دانش‌محوری، سرآمدی، توسعه پایدار» برگزار شد؛ نشان گرفتند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی پترول ؛ شرکت پتروشیمی ایلام و شرکت کود شیمیایی اوره لردگان در نخستین حضور خود در جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی -به عنوان شرکت تولیدی- به ترتیب نشان تعالی 3 ستاره و 4 ستاره را کسب کردند.

این رویداد که با حضور 39 شرکت و رقابت میان آنها بر اساس مدل ارزیابی EFQM ویرایش 2020 برگزار شد؛ یکی از مهمترین جوایز صنعت پتروشیمی محسوب می شود.

منتشرشده در معدن
نشست توسعه فناوری‌های مبتنی بر انرژی هیدروژن با حضور عظیم کلانتری اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، محمدرضا کریمی، مدیرعامل پتروشیمی اروند و رشید قانعی، مدیرعامل پترول برگزار و کارگروهی به‌منظور آینده‌پژوهی انرژی در سطح بین‌المللی برگزار و بر ضرورت توسعه پاک‌ترین سوخت جهان یعنی هیدروژن تأکید شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی پترول، رشید قانعی، مدیرعامل پترول و دستیار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنایع دانش‌بنیان و پایین‌دستی پتروشیمی در نشست توسعه فناوری‌های مبتنی بر انرژی هیدروژن تأکید کرد: بسیاری از کشورهای جهان توسعه انرژی‌های پاک به‌ویژه هیدروژن را در دستور کار قرار داده‌اند و ضرورت دارد ما نیز به این عرصه ورود کنیم و به دانش و توان فنی آن دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز با اشاره به اینکه ویژگی‌های انرژی هیدروژن، آن را به یک گزینه سوخت جذاب برای کاربردهای حمل‌ونقل و تولید برق تبدیل کرده است، گفت: می‌توان از این سوخت در اتومبیل‌ها، خانه‌ها، تولید برق قابل حمل و در بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده کرد.

محمدرضا کریمی، مدیرعامل پتروشیمی اروند نیز بیان کرد: می‌خواهیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زمینه توسعه انرژی هیدروژن در ایران بهره ببریم. به‌طور قطع به‌زودی خبرهای مثبتی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته حاضران نشست، خروجی این کارگروه دستیابی ایران به انرژی هیدروژن خواهد بود. این کارگروه مشخص کرد که طی یک ماه بررسی‌ها، مطالعات و طرح اولیه به‌منظور همکاری‌های آتی انجام شود. در این زمینه مطالعات به پژوهشگاه صنعت نفت سپرده و مقرر شد از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود. افزون‌بر این، طلیعه‌دار اجرای پروژه‌های این عرصه نیز پتروشیمی اروند باشد.

اخبار مرتبط با این نشست در رسانه های متعددی انتشار یافت و جایگاه پررنگی در خبرهای یک اسفند 1401 داشت.

منتشرشده در معدن
یکشنبه, 07 اسفند 1401 ساعت 22:41

تغییرات جدید ارز مسافری اعلام شد

براساس آخرین جزئیات اعلام شده از مصارف ارزی خدماتی ۶۳ گانه اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تغییراتی در نحوه و چگونگی دریافت ارز مسافری توسط مردم اعمال شده است که می‌توان به تعیین ارز برای سفرهای زمینی - ریلی و دریایی و کاهش شرط سنی دریافت ارز مسافرتی اشاره کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ؛در جدیدترین مجموعه مقررات ارزی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی، تعداد سرفصل‌های مصارف ارز خدماتی (غیربازرگانی) از ۳۸ مورد به ۶۳ مورد افزایش پیدا کرده و تغییراتی در این سرفصل‌ها اعمال شده است. یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی ۶۳ گانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارز مسافرتی است که با تغییراتی از سوی بانک مرکزی نسبت به آخرین بروزرسانی قوانین و مقررات که در مرداد ماه امسال انجام شده بود، مواجه شده است.

 

مهم‌ترین تغییر در این زمینه، تفکیک ارز مسافرتی هوایی و زمینی - ریلی و دریایی است که در بروزرسانی جدید که در دوم اسفندماه امسال انجام شد، اتفاق افتاده است.

چهل‌وچهارمین سرفصل نیازهای ارز خدماتی مربوط به ارز مسافرتی هوایی است که براساس آن، مسافران هوایی یکبار در سال می‌توانند به میزان ۵۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها، ارز دریافت کنند. همچنین مداری که مورد نیاز در زمان مراجعه به بانک و ارائه درخواست خرید ارز، گذرنامه معتبر، بلیت مسافرت هوایی اعم از یکسره یا دو سره (کاغذی یا الکترونیکی) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است. همچنین مدارک مذکور برای نظارت بازرسان در بانک نگهداری خواهد شد.

یکی دیگر از تغییراتی که در ارز مسافرتی اعمال شده کاهش سن قانونی برای دریافت ارز است که در مقررات ارزی گذشته مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۸ سال نمی‌توانستند این ارز را دریافت کنند، اما در قوانین جدید این سن به پنج سال کاهش پیدا کرده است.

این تغییرات در حالی اتفاق افتاده که در مقررات ارزی گذشته که از مرداد ماه امسال ابلاغ شده بود ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا بود و همه ارزها براساس آنچه اعلام شده و برای مسافران هوایی در نظر گرفته شده بود. همچنین مسافران هوایی می‌توانستند برای کشورهایی که نیازی به ویزا ندارند ۳۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها دریافت کنند.

اما در تغییرات جدید صورت گرفته که هفته گذشته انجام شد مسافران زمینی، ریلی و دریایی می‌توانند تا ۳۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها به صورت اسکناس ارز دریافت کنند مدارک مورد نیاز برای مسافران با مسافران هوایی تفاوتی ندارد و هر دو نوع ارز مسافرتی از هوایی تا زمینی، ریلی و دریایی در صورت امکان قابلیت پرداخت به صورت کارت، حواله و غیره را نیز دارند.

یکی دیگر از تغییرات صورت گرفته در این زمینه این است که در مقررات ارزی ابلاغ شده در مردادماه بانک‌های ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به عنوان تامین کنندگان این نوع ارز معرفی شده بودند اما در ابلاغیه جدید اسمی از بانک‌های عامل نیامده است.

البته یکی دیگر از تغییراتی که بانک مرکزی و مرکز مبادله در این سرفصل ارز خدماتی به آن اشاره کرده بودند، دریافت ارز مسافرتی پس از گیت خروجی در فرودگاه‌های بین المللی مانند فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق خودپردازهای تعبیه شده در آن سالن‌هاست.

منتشرشده در بازار پول

مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای اتکا جزییات برگزاری  جشنواره از فجر تا فطر در این فروشگاه ها و تدابیر تنظیم بازار گوشت قرمز را تشریح کرد.  
 به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی سازمان اتکا، مهندس علی اکبر احمدی لایغرا با اشاره به جشنواره «ازفجر تا فطر » در فروشگاه های اتکا اظهار داشت: ستاد شرکت فروشگاه ها طبق روال هر ساله به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری جشنواره فروش ویژه دهه مبارک فجر در دو گروه کالایی مواد غذایی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن و  شوینده از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند با ۵ تا ۳۰ درصد تخفیف کرده است.
 وی افزود: این جشنواره در اواسط کار همزمان شد با آغاز جشنواره از فجر تا فطر که بنا به تدبیر دولت محترم با هدف تامین کالاهای اساسی و رفاه حال عموم مردم جامعه در شرایط سخت معیشتی ناشی از انتخاب و تورم در بازار برپا شد.  
 مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای اتکا بیان داشت: فروشگاه های زنجیره ای به دلیل برخورداری از زیرساخت های مناسب و ساز و کارهای حرفه ای، یک نقطه اتکا برای دولت در اجرای سیاست های این چنین محسوب می شود و بر همین اساس در جلسه ای که با حضور مدیران عامل فروشگاه های زنجیره ای کشور به میزبانی شرکت بازرگانی دولتی برگزار شد، مقرر گردید ۳۴ قلم کالای اساسی شامل برنج و روغن، ماکارونی، تن ماهی، گوشت، مرغ و مواد پروتئینی، رب گوجه، حبوبات، محصولات لبنیاتی با قیمت مصوب با ۵ تا ۲۵ درصد در فروشگاه های زنجیره ای عرضه شود.  
 احمدی در ادامه بیان داشت: باتوجه به اینکه فروشگاه های زنجیره ای اتکا در میانه برگزاری جشنواره دهه مبارک فجر بودند، دو اقدام برای اجرای طرح دولت انجام شد که اولی تامین کالاهای مصوب دولت و دوم تغییر نام جشنواره بود.  البته به غیر از ۳۴ قلم کالای اساسی مورد نظر دولت فروشگاه های زنجیره ای اتکا بالغ بر ۱۰۰۰ قلم کالای دیگر را برای رفاه حال مشتریان با تخفیف تا ۲۵ درصد عرضه می گردد که شامل گروه های کالایی مواد غذایی و شوینده است.  
 مدیرعامل شرکت فروشگاه ها با اشاره به التهاب بازار گوشت و اقدام اتکا نسبت به آن گفت: غرف قصابی فروشگاه های زنجیره ای اتکا که زیر نظر شرکت مزارع نوین قرار دارند، گوشت گوسفندی و گوشت گوساله را پایین تر از قیمت رقابتی و برابر با نرخ بازار میوه و تره بار به مشتریان عرضه می کنند و در زمان التهاب بازار که تدبیر دولت برای تنظیم بازار گوشت را در پی داشت، تصمیم برآن شد تا افزایش تامین کنندگان، عرضه این ماده غذایی پر مصرف را در فروشگاه ها افزایش دهیم. در همین راستا شاهد  تنوع در عرضه نیز بودیم به طوری که محصولی تحت عنوان گوشت بشقابی توسط تامین کنندگان در فروشگاه های اتکا عرضه شد که با توجه به قیمت آن با استقبال خوبی روبرو شد.
 وی تصریح کرد:  هم اکنون قیمت هر کیلو  گوشت قرمز  در فروشگاه های زنجیره ای  اتکا در تهران بسته به نوع آن از ۱۳۰ هزار تومان تا ۲۹۹ هزار تومان عرضه می‌شود. اما نرخ گوشت تنظیم بازاری مصوب دولت کمتر ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت ران غیر تنظیم بازاری طبق مصوبه اتحادیه بالغ بر ۴۵۰ هزار تومان است که در فروشگاه های اتکا با مبلغ ۲۹۹ هزار تومان عرضه می شود.  
 احمدی علت این تفاوت قیمت را قدرت زنجیره تامین سازمان اتکا دانست و خاطرنشان کرد: سازمان اتکا به دلیل برخورداری از یک سیستم زنجیره تامین قدرتمند توانسته، گوشت را از شرکت مزارع نوین به فروشگاه های زنجیره ای اتکا هدایت کند و با نازل ترین قیمت در اختیار مردم قرار دهد که مورد تقدیر وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته است.  
 مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای اتکا به اشاره به عرضه گوشت قرمز در فروشگاه های اتکا سایر استان ها و شهرستان ها نیز بیان داشت: عرضه گوشت قرمز در غرف قصابی تحت نظر شرکت مزارع نوین طبق روال فروشگاه های تهران تامین می شود، اما گوشت تنظیم بازار با توجه زیرساخت شرکت های عرضه کننده هر استان عرضه می شود. همچنین به فروشگاه های اتکا شهرستان ها ابلاغ شده است برای تأمین گوشت منجمد ازطریق پشتیبانی امور دام استان مربوطه نسبت به تامین و عرضه در فروشگاه ها اقدام کنند.  
وی در پایان از شرکت های تامین کننده که همواره یار و یاور اتکا در مأموریت خطیر تنظیم بازار بوده اند تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد : در شرایط فعلی و با توجه نوسانات نرخ ارز، شرکت های تامین کننده با مشکلات خاصی مواجه هستند و حا‌شیه سود اقلام  تنظیم بازار نزدیک به صفر و در برخی کالاها صفر در نظر گرفته شده است تا رفاه حال عموم جامعه تامین شود.

منتشرشده در روابط عمومی ها

پتروشیمی پارس با ظرفیت آموزشی 4هزار دانش آموز در استان بوشهر پیشگام آهنگ توسعه مسایل زیست محیطی در بین شرکت های پتروشیمی است.
 به گزارش بورس و بانک و به نقل ازروابط عمومی شرکت پتروشیمی پارس؛  مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، وظیفه پوشش پیامدهای زیست محیطی فعالیت ها، محصولات و امکانات یک شرکت خاص را بر عهده دارد. اجزای اصلی مسئولیت اجتماعی زیست  محیطی، حذف زباله و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، به حداکثر رساندن بهره وری و مصرف بهینه انرژی و به حداقل رساندن شیوه هایی است که ممکن است بر استفاده از منابع طبیعی در نسلهای آینده تأثیر منفی بگذارد.

 با توجه به اهمیت صیانت از محیط زیست که جزء اهداف کلان شرکت پتروشیمی پارس می باشد و موثر بودن فاز اول طرح؛ در سال 1400 و فاز دوم طرح تعداد 30 مدرسه جهت جامعه هدف 4000 نفری انتخاب و مقرر گردید تعداد 400 محیط یار جدید در سراسر استان بوشهر انتخاب گردند. در ابتدا و پس از هماهنگی ها صورت گرفته با اداره کل محیط زیست استان بوشهر و اداره کل آموزش و پرورش استان و معرفی مربیان طرح، آموزش مربیان آغاز گردید و پس از آن مربیان آموزش دیده به آموزش محتوای تدارک دیده شده در مدارس پرداختند.

در نتیجه تعداد 400 نفر از دانش آموزان منتخب و آموزشهای تخصصی را دریافت نمودند. مفتخریم در شرکت پتروشیمی پارس که در طی دو سال و به جهت صیانت از محیط زیست کشور تعداد 9125 دانش آموز آینده ساز این مرز بوم را با حفاظت از محیط زیست آشنا نمودیم و همچنین 900 محیط یار در استان بوشهر داریم که بازوهای محیط زیست می باشند. همچنین از برکات انجام طرح محیط یار آشنایی خانواده های دانش آموزان با مباحث مهم محیط زیستی و آموزش ایشان نیز می باشد.

 **طرح آموزشی محیط یار*

طرح آموزشی محیط یار با هدف اشاعه فرهنگ زیست محیطی در دانش آموزان مقاطع ابتدایی استان بوشهر توسط شرکت پتروشیمی پارس و با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان بوشهر در دو فاز انجام شده است.

در سال 1399 فاز اول طرح مذکور با انجام آموزش ها جهت جامعه هدف 5000 نفری از 35 مدرسه ابتدایی استان بوشهر انجام گردید و تعداد 500 نفر به عنوان محیط یار انتخاب و آموزش های تخصصی متناسب با سن ایشان به آنها داده شد. همچنین بعد از آموزش محیط یاران منتخب؛ پکیج آموزشی شامل لباس مخصوص، کتابهای آموزشی، دفترچه یاداشت و برگ جریمه و تشویق به 500 محیط یار برگزیده اهدا شد.

همچنین در متن تقدیر و تکریم از مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس که توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر صورت گرفت؛ آمده است:

جناب آقای مهندس حسنی
مدیرعامل محترم شرکت پتروشیمی پارس

بی تردید یکی از اثرگذارترین روش‌ها برای حفاظت و صیانت از محیط زیست، بالا بردن سطح آگاهی عمومی و اشاعه ی فرهنگ محیط زیستی در بین آحاد جامعه از طریق آموزش می‌باشد.
اکنون که شرکت پتروشیمی پارس در چهارمین سال پیاپی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به انجام طرح آموزشی محیط یار نموده است، بر خود فرض می‌دانیم که از حمایت های بی دریغ حضرتعالی و همکاران محترم برای اجرای طرح بسیار تاثیرگذار آموزش محیط زیستی مدارس استان بوشهر تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

باور داریم که این دانش آموزان در آینده‌ی ایران اسلامی، تحقق گر اهداف عالیه محیط زیستی کشور خواهند بود.

منتشرشده در معدن
جمعه, 05 اسفند 1401 ساعت 23:31

دکتر صلاحی‌نژاد سرپرست بیمه دی شد

با توجه به استعفای محمدرضا کشاورز از مدیرعاملی شرکت بیمه دی، دکتر صلاحی نژاد، قائم مقام مدیرعامل، به عنوان سرپرست‌ این شرکت منصوب شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بیمه دی، طی جلسه‌ی امروز هیئت مدیره این شرکت در اول اسفندماه سال ۱۴۰۱، با استعفای آقای مهندس محمدرضا کشاورز موافقت شده و مطابق با بند ۴۴ اساسنامه‌ی بیمه دی، قائم مقام این شرکت آقای دکتر صلاحی‌نژاد به عنوان سرپرست منصوب و هدایت این شرکت را عهده‌دار شد.

منتشرشده در بیمه

ایرانسل، بسته تخفیفی خود به مناسبت اعیاد شعبانیه را اعلام کرد. این بسته، شامل پنج ساعت مکالمه ایرانسلی با تخفیف ویژه است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازروابط عمومی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به مناسبت گرامی‌داشت اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت امام سجاد (ع) و نیمه شعبان، سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)، بسته مکالمه ایرانسلی را با قیمت تخفیفی، به مشترکان خود ارائه کرده است.

همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه، تمامی مشترکان دائمی و اعتباری ایرانسل می‌توانند یک بسته مکالمه درون شبکه، شامل پنج ساعت مکالمه ایرانسلی را تنها با پرداخت ۵۰۰۰ تومان دریافت کنند.

این بسته تخفیفی، از روز ۵ اسفند ۱۴۰۱ تا روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ در دسترس است و اعتبار آن از زمان فعال‌سازی، تا پایان روز ۱۷ اسفند خواهد بود. فعال‌سازی این بسته تخفیفی، با شماره‌گیری کد دستوری #۵* و یا مراجعه به سوپراپلیکیشن ایرانسل من، امکان‌پذیر است.

منتشرشده در روابط عمومی ها

​دبیر کمیسیون اقتصادی دولت با حضور در غرفه بانک صادرات ایران در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، در خصوص  کاربرد چکنو در روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی گفت: دیجیتالی و هوشمند کردن فعالیت اقتصادی جزء اولویت‌های دولت سیزدهم و مورد تاکید ویژه بوده و در برنامه‌های این دولت قرار دارد. چک الکترونیک از جمله برنامه‌های مهم در این حوزه است.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ؛ حسن چنارانی با قدردانی از اقدامات انجام شده در بانک صادرات ایران در پیشگامی راه‌اندازی چک دیجیتال، افزود: این ابزار به عنوان یک ابزار پیشرو نقش اساسی در افزایش سهولت نقل و انتقال مالی مردم دارد و نسبت به ابزارهای قبلی، مزایای فراوانی دارد.
وی با بیان این که سهولت فعالیت اقتصادی موجب رشد این فعالیت‌ها می‌شود، تاکید کرد: اطمینان و اصالت موجود در حوزه دیجیتال با توجه به بسترهای نوین بانکی پشتوانه‌ای برای اعتماد مردم به وجود می‌آورد که نگاه به جلو بانک صادرات ایران در توسعه استفاده از ابزارهای نوین پرداخت و بهره‌مندی آحاد مردم از این خدمت، رضایت مردم را در پی خواهد داشت و دولت نیز از آن حمایت خواهد کرد.
دبیر کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از اقتصاد دیجیتال نیز گفت: بانک مرکزی زیرساخت‌های لازم برای عبور از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال را مهیا می‌کند. همچنان در جریان تهیه لوایح دولت، دستگاه‌ها مکلف به ایجاد زیرساخت‌های هوشمند هستند. در واقع در زمان ارائه هر گونه خدمت به مردم اولویت با ارائه خدمت غیر حضوری است. در خصوص خدمات بانک‌ها نیز اصراری بر حضور فیزیکی مردم در شعب برای دریافت خدمات نیست.
چنارانی نوآوری‌هایی در خصوص تامین مالی زنجیره تامین در شرکت‌ها با استفاده از محصولاتی همچون طرح طراوت و اوراق گام توسط بانک صادرات ایران را مطلوب ارزیابی کرد و  افزود: راه تکامل و توسعه استفاده از ابزارهای تامین زنجیره مالی تامین، ایجاد بسترهای لازم از نظر حقوقی و سایر زیرساخت‌ها توسط دولت است.
وی افزایش سرمایه بانک‌ها و تعیین تکلیف دیون و بدهی‌ها، راهکار مناسب برای بهبود نقدینگی بانک‌ها است که برای استفاده بهینه از این ظرفیت لازم است تا مدل‌های کسب و کار بهینه در این زمینه طراحی شود.

منتشرشده در روابط عمومی ها

تنها در طول دو ماه پس از استعفای صالح‌آبادی، دلار یک جهش ۱۰هزار تومانی را تجربه کرد.علی صالح‌آبادی، به سمت مدیریت عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری امید منصوب شد.

به گزارشبورس و بانک و به نقل از سرمایه ملی، او پس از سکان‌داری بانک مرکزی در یکی از توفانی‌ترین بازه‌های زمانی (۱۴ مهر ۱۴۰۰ تا ۸ دی ۱۴۰۱) و با سابقه هشت‌ساله قرارگیری در رأس سازمان بورس و اوراق بهادار (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳) و پیشینه هفت‌ساله مدیرعاملی (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰) در بانک توسعه صادرات ایران، حالا مسئولیت یک هلدینگ بزرگ بورسی را عهده‌دار شده است.

گرچه منتقدان عملکرد او در بانک مرکزی بر این موضوع تاکید دارند که صالح‌آبادی نرخ دلار آمریکا را از محدوده ۳۰هزار تومان تحویل گرفت و در نهایت با دلار ۴۲ و ۴۳ هزار تومانی، از این پست استعفا داد. اما همین استعفا نشان داد که مهار تاخت‌وتاز افسارگسیخته دلار در آن بازه زمانی ۱۵ماهه به‌ویژه در ماه پایانی تا چه اندازه دشوار و با توجه به عوامل فراتر از سیاست‌گذاری، نظارت و کنترل بانک مرکزی، چه‌بسا ناممکن بوده است. زیرا تنها در طول دو ماه پس از استعفای صالح‌آبادی، دلار یک جهش ۱۰هزار تومانی را تجربه کرد.

افت شدید ارزش پول ملی که به گفته کارشناسان، به‌واسطه بالا بردن ارزش ریالی درآمدهای ارزی دولت، تا حدودی کسری بودجه سالانه را جبران می‌کند، در عین حال خسارات بسیاری اقتصاد کشور ازجمله بخش‌های تولیدی و به‌ویژه تولیدات غیرصادراتی یا کمتر صادراتی وارد می‌کند. از سوی دیگر، باید در نظر داشت؛ حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور که در زمره وظایف بانک مرکزی ذکر شده، تنها متأثر از سیاست‌های اعتباری و پولی این نهاد ناظر نیست، بلکه تابعی از سیاست‌های کلی اقتصادی و ناشی از شاخص‌های متعددی مانند کسری تجاری (عقب‌ماندگی درآمد صادرات غیرنفتی از واردات)، ناترازی‌های ارزی، جا ماندن درآمدهای ارزی از ارقام بودجه، تفاوت نرخ تورم در داخل با خارج از کشور، واردات غیررسمی (قاچاق)، ارزبری بالای تولید، امنیت پایین سرمایه‌گذاری، مشقت کسب‌وکار و… است.

اما فارغ از نوسانات نرخ ارز در ماه پایانی ریاست صالح‌آبادی بر بانک مرکزی، نگاهی به کارنامه او در مدت ۱۵ ماه تصدی مسئولیت این بانک نشان می‌دهد که در این مدت، اقدامات قابل توجهی را در زمینه کنترل رشد نقدینگی، انضباط بخشی به عملکرد بانک‌ها ازطریق اقداماتی مانند کنترل رشد ترازنامه، فناوری‌های نوین، حکمرانی ریال، اجرای کامل قوانین کلیدی ازجمله قانون چک، ارتقای شمولیت مالی، افزایش و بهبود تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، تقویت وصولی های ارزی و… انجام داده است.

همان‌طور که اشاره شد صالح‌آبادی علاوه بر ریاست ۱۵ماهه بر بانک مرکزی به مدت ۷ سال نیز مدیرعامل بانک توسعه صادرات بوده، اما سابقه حضور و تاثیرگذاری او در بازار سرمایه کشور به‌مراتب بیشتر از بازار پولی و بانکی کشور است. صالح‌آبادی پیش از ریاست هشت‌ساله بر سازمان بورس و اوراق بهادار که از سال ۸۵ به‌عنوان اولین رئیس این سازمان با ساختار جدید شروع شد، ۲ سال سابقه فعالیت به‌عنوان دبیر کل سازمان کارگزاران بورس (مطابق قانون قبلی) و ریاست تالار منطقه‌ای کرج را در کارنامه خود داشت. او در دوران گذار از سازمان قدیم بورس به ساختار جدید آن و اجرای قانون بازار اوراق بهادار با شاکله و ارکان متفاوت از قبل در سال ۸۴ ، نقش اصلی را ایفا کرد.

ایفای نقش در تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس‌های چهارگانه، تأسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تأسیس کانون‌ها، خروج بازار از تک‌محصولی و ظهور انواع اوراق بهادار و ابزارهای مالی جدید، زمینه‌سازی برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی و مشمول اصل ۴۴ مانند فولاد مبارکه، ملی مس، مخابرات، بانک‌های ملت، صادرات و تجارت، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها و…، راه‌اندازی معاملات آنلاین، افزایش حجم معاملات و بازشدن درهای بازار سهام، انتشار اطلاعات مهم شرکت‌ها در زمانی سریع و ساختاری استاندارد از طریق کدال، رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری و راه‌اندازی انواع صندوق‌ها و صکوک، ایجاد شرکت‌های مشاوره و سبدگردان، رشد قابل توجه تامین مالی و افزایش سرمایه ها، راه انداز کمیته فقهی سازمان بورس، ورود محصولات جدید به بورس کالا و تاسیس فرابورس و بورس انرژی، رشد درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها، تاسیس انجمن مالی اسلامی و… از جمله اقدامات صالح‌آبادی در این دوران بود.

از این رو، حضور صالح‌آبادی در رأس شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید که دارای چندین شرکت بورسی وغیربورسی در حوزه صنعت، معدن، بازرگانی، بازار سرمایه و خدمات مالی برتر، نفت‌وگاز و انرژی بوده و نقش بسیار با اهمیتی در ارزش‌آفرینی، رشد اقتصادی و اشتغال کشور به‌ویژه در استان‌های مرزی به عهده دارد، می‌تواند به افزایش کیفیت استانداردهای بورس، ارتقا و اصلاح قوانین و مقررات، افزایش تعامل دو بازار پول و سرمایه، تقویت بدنه بورس و رشد ضریب نفوذ بازار سرمایه در دولت و حاکمیت بینجامد.

بر این اساس، انتظار می‌رود؛ رشد و توسعه شرکت امید که با نماد «وامید» در بورس شناخته می‌شود، با بهره‌گیری از تجارب و توانمندی‌های صالح‌آبادی، تسریع و تسهیل شود و شاهد بهینه‌سازی پرتفوی این شرکت در دوره مدیریت صالح‌آبادی باشیم.

منتشرشده در ویژه ها

مراسم معارفه دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل جدید شرکت گروه سرمایه گذاری امید برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک سپه ؛مراسم تکریم دکتر سیدبابک ابراهیمی سرپرست پیشین و معارفه دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل جدید شرکت گروه سرمایه گذاری امید با حضور دکتر آیت اله ابراهیمی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک سپه، اعضای هیئت مدیره شرکت امید و مدیران شرکت های زیرمجموعه هلدینگ امید در ساختمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی بانک سپه برگزار شد.

دکتر آیت اله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به اعضای حاضر در مراسم با تقدیر از دکتر سیدبابک ابراهیمی سرپرست پیشین شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، ابراز داشت: ایشان از مدیران توانمند و متخصصی هستند که با تعامل و همکاری مناسب با همکاران خود توانستند طی دوران حضور در این شرکت منشا اقدامات مفید و سازنده ای باشند.

دکتر ابراهیمی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر صالح آبادی در شرکت امید، اظهار داشت: دکتر صالح آبادی دارای سوابق و تجارب بسیار ارزشمندی در حوزه مالی و اقتصادی کشور هستند و عهده دار مسئولیت های بزرگی در بازار پول و سرمایه بوده اند که مطمئنا شرکت امید با توجه به قابلیت ها و توانمندی های ایشان مسیر رشد و ترقی را به سرعت طی خواهد کرد.

 

در ادامه، دکتر سیدبابک ابراهیمی سرپرست پیشین شرکت امید ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دوران تصدی در این شرکت و با تقدیر و تشکر از همه همکاران خود، گفت: تمامی دستاوردهای بزرگ شرکت امید با تلاش و همراهی یکایک همکاران میسر شد و امیدواریم روند موفقیت ها با حضور مدیر توانمند و با تجربه ای چون دکتر صالح آبادی شتاب بیشتری گیرد.

دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری امید نیز با تجلیل از تلاش های سرپرست پیشین این شرکت، گفت: مجموعه مدیران و کارکنان بانک سپه و شرکت امید جزو بهترین های نظام بانکی و اقتصادی کشور هستند. از اینرو امیدواریم با همکاری و هم افزایی تمامی همکاران بتوانیم موضوع بهینه سازی پرتفوی شرکت امید را محقق کنیم و آینده درخشان تری برای آن رقم بزنیمدر پایان این مراسم، دکتر ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه حکم انتصاب دکتر صالح آبادی را به سمت مدیرعاملی شرکت گروه سرمایه گذاری امید به وی اهدا کرد و با اهدای لوح تقدیر از تلاش های دکتر سیدبابک ابراهیمی سرپرست سابق شرکت سرمایه گذاری امید تقدیر کرد.

منتشرشده در بازار پول