28 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: اسفند 1400

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: نخستین اقدامی که می‌توان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام داد، موضوع مربوط به گواهی صرفه جویی انرژی است که به عنوان ابزاری جدید با همکاری سازمان مدیریت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده و در بورس انرژی ایران عملیاتی می‌ شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از ایرنا ؛ علی نقوی در گفت و گویی به کمک بازار سرمایه در تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اشاره کرد و افزود: در بازار سرمایه می توان چند اقدام انجام داد تا از طریق آنها هر چه زودتر شاهد تحقق این شعار در اقتصاد کشور باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع نخست، مساله مربوط به پذیرش شرکت های دانش بنیان است که از قبل نیز انجام می شده است، اظهار داشت: تابلویی در بازار فرابورس برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد که می توانند اختراعات و حقوق مالکیت دارایی فکری خود را در آن بازار عرضه و تامین مالی کنند و در این میان سهام شرکت های خود را در بازار سهام مورد پذیرش قرار می دهند.

نقوی معتقد است از جمله کمک هایی که بازار سرمایه در این زمینه می تواند داشته باشد، تسهیل در مسیر پذیرش شرکت ها است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران اظهار داشت: گام دیگر مربوط به صندوق های جسورانه است که در چند سال گذشته توانستند جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص دهند و فعالیت خوبی را در بازار سرمایه داشته باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: صدور مجوز صندوق های جسورانه در سال ۱۴۰۱ می تواند توسعه پیدا کنند، به نحوی که صندوق ها در چارچوب تامین مالی پروژه های دانش بنیان کمک کننده خواهند بود. همچنین پلت‌فرم‌های تامین مالی جمعی که از بازار سرمایه مجوز فعالیت می‌گیرند، می توانند ابزار خوبی برای تامین مالی ‌پروژه های دانش بنیان باشند که تاکنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. 

نقوی تاکید کرد: بحث مربوط به تامین مالی پروژه شرکت های دانش بنیان را می توان از طریق سایر روش های تامین مالی حاضر در بازار سرمایه پیگیری کرد تا فعالیت شرکت های دانش بنیان شفاف شود و زمینه بهبود وضعیت آنها را فراهم کند.

کمک بورس های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

وی به کمک بورس های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: درخصوص بورس های کالایی کاری که می توان انجام داد، عرضه کالاها و محصولات شرکت های دانش بنیان در آنها است.

نقوی ادامه‌داد: در صورتی که محصولات آنها در چارچوب معیارهای پذیرش بورس‌های کالایی از جمله بورس انرژی ‌و بورس کالا باشد، این کالاها قادر به عرضه در رینگ های داخلی و صادراتی بورس‌های یاد شده خواهد بود و فعالیت آنها از طریق این کانال شفاف می شود.

به گفته مدیر عامل بورس انرژی ایران، پس از عرضه کالاهای مربوط به شرکت های دانش بنیان در بورس های کالایی می توان به سمت تامین مالی این شرکت ها حرکت کرد.

راه‌های کمک بورس انرژی به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با تاکید بر اینکه بورس انرژی به صورت خاص می تواند از طریق چند اقدام کمک کننده به شرکت های دانش بنیان باشد، افزود: نخستین اقدامی را که می توان در این زمینه انجام داد، موضوع مربوط به گواهی صرفه جویی انرژی است که این ابزار به عنوان ابزاری جدید با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده است.

نقوی خاطرنشان‌کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان قادر به طراحی و پیاده سازی فناوری‌هایی باشند که مصرف انرژی را در بخش های مختلف کشور کم کنند، می‌توانند براساس آیین نامه بازار بهینه سازی مصرف انرژی، میزان انرژی صرفه جویی شده را در چارچوب گواهی صرفه جویی انرژی در بازار به فروش برسانند.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: یکی از معضلات کشور، مصرف بسیار بالای انرژی بالاتر از الگوهای استاندارد است که در این زمینه شرکت های دانش بنیان می توانند کمک موثری را در حوزه بازار برق، مصرف سوخت کشور و حامل های انرژی داشته باشند.

وی ادامه داد: در آینده کمک شرکت های دانش بنیان می تواند در حوزه آب هم اتفاق بیفتد، در بورس انرژی از این موضوع استقبال می کنیم و آمادگی همکاری را با شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت.

نقوی به دیگر کمک بازار سرمایه به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: نکته دیگر که می تواند در بازار سرمایه و در حوزه شرکت های دانش بنیان رخ دهد و بحث آن اکنون در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، توسعه زیرساخت های بازار سرمایه مبتنی بر فناوری اطلاعات است که شرکت های دانش بنیان در این زمینه می توانند کمک زیادی را به بازار سرمایه داشته باشند.

منتشرشده در بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اقدامات دولت برای بهبود روند بازار سهام، گفت: اقدام موفق دولت سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از برخی صنایع مانند سیمان و فولاد و عرضه گسترده محصولات در بورس کالا باعث افزایش سودآوری این صنایع، ایجاد تعادل قیمتی در بازار و حذف رانت‌ها شد. میثم فدایی افزود: قیمت‌گذاری دستوری بزرگترین معضل در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، در هر حوزه‌ای که ردپایی از قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد با مشکلاتی مواجهیم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از ایرنا ؛ مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اقدامات دولت برای بهبود روند بازار سهام، گفت: اقدام موفق دولت سیزدهم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از برخی صنایع مانند سیمان و فولاد باعث افزایش سودآوری این صنایع، ایجاد تعادل قیمتی در بازار و حذف رانت‌ها شد.

میثم فدایی به عملکرد دولت سیزدهم در حمایت از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: اقدامات صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه همسو با لایحه بودجه ١۴٠١ است.

وی به پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و تصریح کرد: تصویب آن پیش‌نویس زمینه ساز ایجاد مشکل در بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، فولاد و سیمان بود و در همین راستا طی تعاملات صورت گرفته ارکان اقتصادی دولت، آثار این تصمیم‌ها در بازار سرمایه بررسی شد و سرانجام طی نامه‌ای تغییرات بودجه‌ای در راستای حمایت از بازار سرمایه توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی اعلام و در بودجه آورده شد.

فدایی این اقدام دولت سیزدهم را حمایت غیرمستقیم از بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: اصلاح نرخ گاز صنایع، یکی از ریسک‌های مهم بازار سرمایه را از بین برد، همچنین کاهش فروش اوراق دولتی نسبت به ماه های گذشته نیز دیگر تصمیم حمایتی دولت برای بازار سرمایه بود.

مدیرعامل فرابورس ایران لزوم انضباط مالی دولت و انتشار اوراق منطبق با شرایط بازار در سال آینده را موضوع مهمی دانست و ادامه داد: دولت باید تلاش کند در زمان سررسید اوراق، اقدام به انتشار اوراق جدید کند تا بازار سرمایه دچار مشکلاتی که در گذشته شاهد آن بودیم، نشود.

اقدام موفق دولت سیزدهم در حذف قیمت گذاری دستوری

وی در ادامه به تلاش دولت سیزدهم در حذف قیمت گذاری دستوری و عرضه گسترده محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری بزرگترین معضل در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، در هر حوزه‌ای که ردپایی از قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد با مشکلاتی مواجهیم.

فدایی با اشاره به اینکه عرضه انواع محصولات در بورس کالا و بورس انرژی افزایش شفافیت در قیمت‌ها، حذف دلالان و واسطه‌ها را به دنبال دارد، گفت: قطعی برق صنایع، برق مصرفی مردم و مشکلات این بخش نیز ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است، چراکه باعث عدم سودآوری تولید برق، توقف سرمایه‌گذاری و مستهلک شدن نیروگاه‌ها می‌شود که در نهایت بحران در صنعت برق را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران تداوم قیمت‌گذاری دستوری در صنایع را سدی در برابر توسعه اقتصادی دانست و افزود: رانت صنعت خودرو نیز ناشی از همین مشکل است، سیاست‌های دولت نیز در حوزه خودرو، حمایت از تولید داخل و حذف رانت دلالان  است.

مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد

وی به مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد و گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری از برخی صنایع مانند سیمان و فولاد ضمن افزایش سودآوری این صنایع، منجر به ایجاد تعادل در فرآیند کشف قیمت و حذف رانت از این حوزه‌ها شده است.

بررسی متغیرهای اثرگذار بر آینده بازار سرمایه

فدایی در خصوص چشم انداز بازار سرمایه به مولفه های اثرگذار بر این بازار اشاره کرد و گفت: تصویب بودجه، روشن شدن موضوع اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و همچنین تعیین تکلیف مذاکرات برجامی، می‌تواند مهمترین ابهامات بازار سرمایه را برطرف و چشم انداز بازار را مشخص کند تا سهامداران بتوانند تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری در بازار اتخاذ کنند.

مدیر عامل فرابورس ایران ادامه داد: موضوع دیگر مساله مربوط به حمایت سهامداران حقوقی از بازار است که سازمان بورس به طور جدی در حال پیگیری این مساله است.

توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

وی خطاب به سهامداران روش درست سرمایه‌گذاری در بازار سهام را ارزیابی کرد و گفت: سهامداران باید منابع مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری وارد بورس کنند و حتما از سرمایه‌گذاری در بازار سهام از طریق فروش اموال ضروری مانند مسکن و خودرو خودداری کنند.

فدایی تاکید کرد: بهتر است سهامداران اقدام به خرید سهام شرکتی کنند که دارای روند سودآوری مشخص هستند.

فرایند مثبت عرضه شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس

مدیر عامل فرابورس ایران در ادامه به آخرین وضعیت عرضه شرکت‌های دانش بنیان در فرابورس اشاره کرد و افزود: درخصوص عرضه شرکت‌های دانش فرآیندها به خوبی در حال طی شدن است و نماد شرکت تپسی هم به عنوان اولین شرکت دانش بنیان درج شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود شرکت‌های دانش بنیان به دلیل ماهیت خاص آنها در تابلو هدف درج شوند، گفت: در تصمیم بعدی با هدف حمایت از این شرکت‌ها مقرر شد تا استارتاپ‌ها نیز مانند سایر شرکت‌ها در بازار اصلی پذیرش شوند.

فدایی به تعیین شرایط پذیرش استارتاپ‌ها در فرابورس توسط سازمان بورس اشاره کرد و گفت: با احراز این شرایط و ارائه استعلام‌های تعیین شده توسط سازمان بورس، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند وارد بازار شوند.

مدیر عامل فرابورس ایران اظهار داشت: در حال حاضر نیز بخش زیادی از فرآیند عرضه اولیه تپسی در فرابورس انجام شده، اما تعدادی استعلام باقی مانده که به محض ارائه پاسخ آنها، عرضه تپسی در فرابورس انجام خواهد شد.

منتشرشده در بازار سرمایه
چهارشنبه, 10 فروردين 1401 ساعت 12:03

زمان واریز اولین یارانه سال ۱۴۰۱ اعلام شد

امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت: «بیست و نهمین» مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

به گزارش بورس و بانک وبه نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور؛ امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها از پرداخت «بیست و نهمین»مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: به مانند دوره های پیشین، واریزی ها یارانه معیشتی به حساب خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان می باشد.

وی یادآورشد: «شانزدهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده هایی که این وام را دریافت نموده اند، کسر خواهد شد.

منتشرشده در بازار پول
چهارشنبه, 10 فروردين 1401 ساعت 12:03

شعبه بانک ملت در استان هرمزگان افتتاح شد

شعبه نفت ستاره خلیج فارس بانک ملت در استان هرمزگان، با حضور رضا دولت آبادی مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد این بانک به صورت رسمی گشایش یافت.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک ملت ؛ در جریان سفر مدیرعامل بانک ملت و هیات همراه به استان هرمزگان و دیدار با مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، شعبه این بانک با نام “نفت ستاره خلیج فارس” به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

دولت آبادی در این مراسم، افتتاح این شعبه را حرکتی بزرگ در جهت افزایش روابط و تعاملات بین دو مجموعه خواند و اظهار امیدواری کرد که با آغاز به کار این شعبه، تمامی امور بانکی و مالی شرکت در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

منتشرشده در بازار پول

وجیه اله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو روز ۱۴ فروردین، دیدار نوروزی با فعالان معدن و صنایع معدنی خواهد داشت.

به گزارش برس و بانک و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو ؛ این برنامه از ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۸ روز یکشنبه هفته آتی با حضور مدیران و کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی و در محل شرکت ملی فولاد ایران برگزار می شود.

منتشرشده در معدن

مدیر طرح و توسعه بانک کارآفرین گفت: بانک کارآفرین به‌عنوان بانکی خوش‌نام و معتبر در اذهان عموم، بانکی قدرتمند از حیث نسبت‌های مالی، سرمایه و کاهش مطالبات معوق (NPL)، دارای ویژگی‌هایی ازجمله سرمایه انسانی حرفه‌ای، تعداد شعب اندک، فرایندهای چابک، مزیت خلق ارزش متعددی است. بعلاوه گروه مالی بانک کارآفرین با سبد کاملی از محصولات و خدمات طیف وسیعی از نیازهای مشتریان را مرتفع می‌سازد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین ؛ دکتر مسلم بمان پور مدیر طرح و توسعه با اشاره مزیت های بانک کارآفرین در صنعت بانکداری ایران به نکاتی که در خصوص ورود به حوزه‌های جدید کسب‌وکار باید به آن‌ها توجه شود، در پاسخ به اینکه چرا و چگونه باید وارد حوزه کسب‌وکاری جدید شویم و اینکه چرا تنها ۱۰ درصد برنامه‌های ورود به حوزه‌های کسب‌وکاری جدید موفقیت‌آمیز است، خاطرنشان کرد: گزارش‌های مهم مراکز مشاوره مدیریت بین‌المللی نشان می‌دهد شرکت‌هایی توانسته‌اند ارزشی بیش از هزینه سرمایه خلق کنند و به یک رشد سودآور و پایدار برسند که توجه خود را معطوف به حوزه‌های کسب‌وکار خود کرده‌اند.

وی ادامه داد : این گزارشها نشان می دهد این شرکتها در میان رقبا وضعیت رهبری در حوزه‌های کسب‌وکار را برای خود ایجاد کرده‌اند. به بیانی دیگر متوسط سودآوری رهبران و حوزه کسب‌وکار همواره بیش از هزینه سرمایه در آن حوزه است. بنابراین فرصت تبدیل‌شدن به لیدر بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر طرح و توسعه بانک کارآفرین  چند سوال در این خصوص مطرح کرد که پاسخ گویی به این سوالات را از ضروریات ورود به کسب و کارهای جدید عنوان کرد. وی در این خصوص با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص ورود به حوزه‌های کسب‌وکار جدید بر چند اصل استوار است پرسید :  این که پتانسیل ساختار صنعت و کسب‌وکار انتخاب‌شده برای سودآوری چقدر است؟ آیا فرصت تبدیل‌شدن به رهبر در بازار جدید مهیاست؟ نسبت ریسک به ریوارد در چه محدوده‌ای قرار دارد؟، در کسب‌وکار جدید چه مزیت‌ها و منابع خلق ارزش معناداری داریم؟ تا چه حد می‌توانیم میان کسب‌وکارهای فعلی با حوزه‌های جدید از طریق اهرم کردن منابع یا یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و هم‌راستا کردن موقعیت‌ها در بازار هم‌افزایی و سینرژی ایجاد بکنیم؟ و درنهایت این‌که آیا دارای مدیرانی بهتر از رقبا برای ورود به کسب‌وکارهای جدید هستیم یا خیر. بسته به اینکه برای این سؤالات چه پاسخ‌هایی داریم استراتژی ما برای ورود و چگونگی آن تعیین می‌شود؟مسلم بمان پور در ادامه افزود: بانک کارآفرین به‌عنوان بانکی خوش‌نام و معتبر در اذهان عموم، بانکی قدرتمند از حیث نسبت‌های مالی، سرمایه و کاهش مطالبات معوق) (NPL)، دارای ویژگی‌هایی ازجمله سرمایه انسانی حرفه‌ای، تعداد شعب اندک، فرایندهای چابک، مزیت خلق ارزش متعددی رادار است. بعلاوه گروه مالی بانک کارآفرین با سبد کاملی از محصولات و خدمات طیف وسیعی از نیازهای مشتریان را مرتفع می‌سازد.

منتشرشده در بازار پول

معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبات و آرای شورای‌عالی معادن لازم‌الاجرا هستند و در صورت وجود مشکل و اعتراض باید مراتب قانونی طی شود تا اگر اصلاحی مدنظر بود، اعمال شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از شاتا ؛ رضا محتشمی‌پور در همایش گردهمایی مدیران ارشد وزارت صمت تأکید کرد: دریافت حقوق دولتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ابزار ارزیابی است و امسال در محاسبه حقوق دولتی به رویکرد سازمان نظام مهندسی معدن، توجه خواهیم داشت.

وی افزود: مراجعه به دفاتر و صورت‌های مالی واحدهای معدنی و شرکت‌ها جزو شاخص‌های شفافیت است و این واحدها باید فاکتورهای رسمی صادر کرده و به‌طور حتم در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت عنوان کرد: حدود قانونی تفویض اختیارات به استان‌ها باید از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها رعایت شود و خارج از اختیارات موجود، اقدامی صورت نگیرد.

محتشمی‌پور تصریح کرد: در ورود واحد معدنی به بورس، هیچ‌گونه قاعده‌ای خارج از ضوابط قانونی بورس نباید اعمال شود.
وی اضافه کرد: امسال تعیین تکلیف پروانه‌های بهره‌برداری معادن در دستور کار ویژه معاونت معادن و فراوری مواد وزارت صمت قرار دارد و از سازمان‌های استانی درخواست داریم پروانه‌های ابطالی را تمدید نکنند.

منتشرشده در روابط عمومی ها

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در همایش گردهمایی مدیران ارشد وزارت صمت گفت: با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه بخش توزیع که متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌شد، کاهش یافته است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از شاتا ؛ عباس تابش تصریح کرد: اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده مبتنی بر اسناد بالادستی و قوانین موجود در کشور است و هدف اصلی از اجرای آن ایجاد شفافیت است، بنابراین به اجبار باعث کاهش قیمت‌ها نیست.

وی افزود: با اجرای این طرح حدود ۸ هزار و ۴۰۰ قلم انواع کالا، مشمول کاهش قیمت شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مرحله پنجم اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال عملیاتی می‌شود و بالای ۶۰ هزار قلم کالا مشمول این طرح خواهد شد.

تابش تصریح کرد: در چهار مرحله نخست اجرایی طرح درج قیمت تولیدکننده، تلاش بر این بوده تا با اعمال روش‌های ارشادی و در چارچوب برنامه‌های فرهنگ‌سازی این موضوع برای تولیدکنندگان تشریح و رفع ابهام شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: ۵۰ قلم کالا مشمول تعیین قیمت تثبیتی و مستلزم تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور است، بنابراین انتظار می‌رود در سطح استان‌ها اقلام مورد رصد قیمتی قرار گیرند و در صورت تغییرات بدون رعایت ضوابط قانونی به‌طور حتم با متخلفان برخورد می‌شود.

منتشرشده در روابط عمومی ها

وزیر صمت در همایش گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وزارت صمت اهداف کمی سال تولید، دانش‌‌بنیان و اشتغال‌آفرین را تهیه کرده و بر اساس یک نقشه راه، به دنبال تحقق حداکثری آن‌هاست و همه سازمان‌ها و ادارات‌کل زیرمجموعه وزارتخانه، باید اقدامات اجرایی لازم را انجام دهند.

به گزارش برس و بانک و به نقل از شاتا ؛ سیدرضا فاطمی‌امین گفت: جای خوشبختی است که مقام‌معظم‌رهبری در سال‌های اخیر همواره تولید را محور نام‌گذاری قرار داده‌اند؛ این امر وظیفه مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت را سنگین‌تر می‌کند و باید تلاش کنیم گام‌های اساسی و ماندگاری در این حوزه برداریم.

تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و صادرات محصولات دانش‌بنیان دو رویکرد اساسی برای تحقق شعار امسال

وی افزود: تعیین عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی مقام‌معظم‌رهبری برای سال ۱۴۰۱، الزاماتی دارد که در این خصوص وزارت صمت دو رویکرد اساسی را در دستور کار و در برنامه خود قرار داده است.

وزیر صمت تصریح کرد: در شرایط حاضر رویکرد جهانی به سمت تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده بالاتر است و با توجه به رتبه پایین کشورمان در این شاخص جهانی، باید برای بهبود این جایگاه، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

فاطمی‌امین یکی از معیارهای تعریف شده برای این شاخص را نوع محصولات صادراتی کشورها اعلام و اضافه کرد: بنابراین صادرات فولاد خام یا سیمان ارزشی برای کشور ایجاد نمی‌‌کند و برای کسب جایگاه مناسب در تجارت جهانی و توسعه، باید تولید محصولات دانش‌بنیان محور اقدامات ما قرار گیرد.

اقتصاد و تولید دانش‌بنیان می‌تواند مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان را حل کند

وی با اشاره به ظرفیت‌های نیروی انسانی و میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور تأکید کرد: اقتصاد و تولید دانش‌بنیان می‌تواند در رفع معضل اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز مؤثر و کارآمد باشد.

وزیر صمت ادامه داد: اکنون به بلوغ صنعتی در کشور رسیده‌ایم و باید گام‌های جدی در افزایش کیفیت تولیدات صنعتی برداشته شود و اقتصاد دانش‌بنیان به‌طور یقین نقطه عطف این موضوع در کشور خواهد بود.

فاطمی‌امین تصریح کرد: تولید در گذشته تابع دو مؤلفه سرمایه و نیروی کار بود، اما در دوره اخیر مؤلفه‌ای به نام دانش، اهمیت خود را بیش از پیش نشان داد، بنابراین برای دانش‌بنیان شدن اقتصاد، باید در مقیاس ملی نیز سهم دانش را در تولید افزایش دهیم.

وی با اشاره به سهم کمتر از یک درصدی تحقیق و توسعه در حوزه تولید، توضیح داد: باید در چارچوب یک برنامه‌ریزی بسیار دقیق و اجرای مستمر آن، موضوع تحقیق و توسعه در شاخص‌های کیفیت، قیمت و فروش مورد پایش قرار گیرد.

لزوم تلاش برای ایجاد بازار محصولات دانش‌بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: از آفت‌های تولید دانش‌بنیان، امکان صوری بودن آمار در آن است و با توجه به اثرگذاری تولیدات دانش‌بنیان در توسعه صنعتی کشور، باید تلاش کرد تا بازار محصولات آن‌ها شکل بگیرد و تنها در برخی جاذبه‌های علمی محدود نشوند.

همکاری مشترک وزارت صمت با معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری

فاطمی‌امین اضافه کرد: ترجمه دقیق عنوان سال؛ تلاش، تسهیل و تشویق واحدهای تولیدی به تحقیق و توسعه است؛ بر همین اساس، امسال همکاری مشترکی با معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفته تا تعریف مشخصی از محصولات دانش‌بنیان و واحدها ارائه شود.

مواد اولیه، سرمایه در گردش و توسعه بازار، محوری‌ترین شاخص‌های توسعه تولید و ایجاد اشتغال

وی ادامه داد: موضوع دوم امسال، بحث اشتغال است و از آن‌جا که مواد اولیه، سرمایه در گردش و توسعه بازار از محوری‌ترین شاخص‌های توسعه تولید به شمار می‌روند، بنابراین تأمین این شاخص‌ها در ایجاد زمینه اشتغال بسیار مهم است؛ وزارت صمت از سال گذشته اقداماتی را در این سه حوزه آغاز کرده و امسال به صورت عملیاتی وارد فاز اجرا بر اساس فرآیند زمانبندی شده، خواهد شد.

ورود تمامی واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی به بورس کالا تا دو ماه دیگر

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در موضوع تأمین مواد اولیه، راهکار اساسی وزارت صمت ورود واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی به بورس کالا است و با توجه به موفقیت به‌دست آمده در طول سال گذشته به عنوان نمونه در حوزه فولاد، امسال در تلاش هستیم تمامی واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی حداکثر تا دو ماه دیگر وارد بورس کالا شوند.

فاطمی امین تأکید کرد: در این فرآیند عرضه، تقاضا و موجودی به‌طور کامل شفاف می‌شود و باید سازمان‌ها روی این موضوع متمرکز شوند تا تمامی تولیدکنندگان، همه تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

وزیر صمت تصریح کرد: البته در این فرآیند به حلقه خرده‌فروشی نیز توجه شده و در حال تنظیم‌گری هستیم تا مانع برخی سوء استفاده‌ها در مرحله نخست عرضه مواد اولیه به صورت انبوه در بورس کالا شویم.

رفع مشکلات نقدینگی بخش تولید با پرداخت تسهیلات بر اساس صورت‌های مالی و تأمین مالی زنجیره‌ای

فاطمی‌امین با اشاره به برنامه وزارت صمت برای تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدها نیز گفت: به دو روش اساسی یعنی پرداخت تسهیلات بر اساس صورت‌های مالی و همچنین تأمین مالی زنجیره‌ای این هدف را در سال پیش رو دنبال خواهیم کرد و امیدواریم که در چارچوب این رویکرد، بیش از ۹۰ درصد مسائل مالی بخش تولید شود.

وزیر صنعت، معدن تجارت تأکید کرد: اهداف کمی امسال در وزارت صمت تعیین شده و از آخر فروردین‌ماه، استان‌ها باید به صورت ماهیانه آمار اقدامات خود را ارائه کنند.

طراحی ۳۰ سازوکار در وزارت صمت برای توسعه و حمایت از بخش تولید و تجارت

وی با اشاره به بیش از ۳۰ سازوکار طراحی شده و در حال اجرا در وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف توسعه و حمایت از بخش تولید و تجارت کشور، بیان کرد: در این بخش موضوع درج قیمت تولیدکننده روی کالاها با نظارت ویژه و با اولویت ایجاد شفافیت در قیمت، امسال به‌طور حتم دنبال خواهد شد و درصدد تکمیل این طرح هستیم.

چهار برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزیر صمت در جمع مدیران ارشد این وزارتخانه گفت: تولید دانش‌بنیان، توزیع و تنظیم سودآوری فعالیت‌ها، گسترش تعاملات بین‌المللی و اصلاح ساختار و حکم‌رانی؛ چهار برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

فاطمی‌امین تصریح کرد: باید در یک گام اساسی، سرمایه‌گذاری تولیدمحور نسبت به سرمایه‌گذاری غیر مولد مزیت و ارجحیت پیدا کند و یکی از الزامات این امر، توزیع سود عادلانه در زنجیره تولید است.

لزوم ایجاد زنجیره‌های ارزش در تجارت خارجی

وی در مورد حوزه گسترش تعاملات بین‌المللی نیز توضیح داد: اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش شود و در تجارت خارجی نیز به دنبال شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش باشیم؛ همچنین در مسیر اصلاح ساختار نیز، اولویت‌گذاری، قاعده‌گذاری، تسهیل‌گیری و نظارت نیز باید به صورت اصولی تعریف و اجرا شود؛ برای مثل در رتبه‌بندی و امتیازدهی به شرکت‌ها و واحدهای صادراتی، تولید محصولات دانش‌بنیان باید به عنوان شاخص اولویت‌دار در نظر گرفته شود.

تکمیل طرح های تأمین مالی، دانش‌بنیان و سامانه جامع تجارت برنامه امسال وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: نقشه‌راه وزارت صمت در سال گذشته توسعه صادرات و ایجاد تقاضا برای این حوزه و همچنین تکمیل سامانه جامع تجارت با اولویت کنترل قاچاق در کشور بود که خوشبختانه موفقیت‌های خوبی حاصل شد و امسال نیز به دنبال تکمیل و نهایی کردن طرح های تأمین مالی، دانش‌بنیان و سامانه جامع تجارت در کشور هستیم.

منتشرشده در روابط عمومی ها

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صمت گفت: افزایش ذخیره دانشی در محصولات تولیدی و فرآیندهای تولیدمحور از اهمیت فراوانی برخوردار است و شرکت‌های دانش‌بنیان باید هر دو ظرفیت را داشته باشند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از شاتا ؛ محمدجواد ایروانی با بیان این‌که اگر فرآیندهای دانش‌بنیان مورد حمایت جدی قرار بگیرند، می‌توانیم به تولید دانش‌بنیان نیز برسیم، افزود: در انقلاب صنعتی چهارم، موضوع هوشمندی ماشین به هوشمندی انسان اضافه شده و موضوع تولید دانش‌بنیان که مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با صنعتگران به آن اشاره و توجه داشتند، جهت‌گیری‌ای اصولی به سمت توسعه صنعتی کشور است.

عضو مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام تصریح کرد: ایجاد پلتفرم‌های توسعه دانش‌بنیان می‌تواند زمینه‌ساز رشد زیست‌بوم دانش‌بنیان در کشور باشد و در مسیر ریسک‌پذیری تولیدات دانش‌بنیان، حضور پررنگ صندوق‌های حمایتی با راهبری وزارت صمت، بسیار مهم است.

ایروانی تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پرچمدار این حوزه در برقراری ارتباط بین تولیدات دانش‌بنیان و تجارت محصولات مرتبط با این حوزه است.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: وزارت صمت به عنوان یک دستگاه مردمی باید از انعطاف و چالش‌پذیری لازم برخوردار باشد، زیرا این وزارتخانه می‌تواند یک نهاد واکنش سریع در برابر شرایط باشد.

ایروانی با اشاره به تحقق تراز تجاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰، گفت: با توجه به شرایط ویژه سال گذشته و مشکلاتی که متوجه کشور ما بوده، تحقق این امر غیرقابل تصور بود و این‌که در مدتی کوتاه به چنین ظرفیتی رسیدیم، نشان از تلاش وزارت صمت دارد و بسیار ارزشمند است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: استراتژی جایگزینی واردات با توسعه صادرات، تعیین پیشران‌های اقتصادی و هدایت و شکل‌دهی هرم‌های صنعتی، امور مهمی هستند که باید در وزارت صمت سامان بگیرند.

ایروانی تأکید کرد: باید زنجیره‌های ارزش‌ساز را در کشور شکل دهیم و ارزش افزوده را در داخل ایجاد کنیم تا خام فروشی متوقف شود؛ البته نقش هدایتگری وزارت صمت در بازتعریف مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه، بسیار برجسته است.

وی با اشاره به نقش مهم و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در چارچوب توسعه هرمی صنعت، گفت: اقتصادهای در حال رشد توجه جدی به این بنگاه‌ها و نقش آن‌ها در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌آفرینی دارند و لازم است برای رشد چشمگیر بنگاه‌های کوچک و متوسط، مقررات خاصی فارغ از برخی مقررات متوجه بنگاه‌های بزرگ در نظر گرفته شود.

منتشرشده در روابط عمومی ها