10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 20 بهمن 1398 ساعت 15:59

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه فرابورسی شد

نوشته شده توسط 

ImageHandlerصندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه با نماد «ونچر» صبح امروز پذیره‌نویسی 500 هزار واحد خود را در بازار ابزارهای نوین مالی آغاز کرد و بدین ترتیب هشتمین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه فرابورسی شد. گفتنی است میزان تعهد موسسان در این صندوق 70 درصد است و دوره فعالیت صندوق 7 سال خواهد بود.

به همین مناسبت هفتادمین نشست «یک دیدار، یک عرضه» به معرفی این صندوق اختصاص یافت و مدیرعامل گروه مالی فیروزه، عضو هیات‌مدیره گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌صنعتی‌ایران و رئیس هیات‌مدیره کارگزاری فیروزه آسیا در نشست خبری پاسخگوی خبرنگاران بودند.
رادمان ربیعی عضو هیات‌مدیره گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌صنعتی‌ایران و مدیر واحد سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه در خصوص معرفی این شرکت گفت: گـروه تـوسـعه مـالی فیروزه در سـال 84 کار خود را بـا تاسیس دو دفـتر در تهـران و لـندن آغاز کرد تا به ارائه خدمات مشاوره مالی مشغول شود.
به گفته ربیعی تأسیس اولین بنگاه سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران، انتشار اولین اوراق برای یک شرکت بخش خصوصی، راه‌اندازی اولین صندوق ETF شاخصی کشور، تجربه تملیک و مدیریت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و راه‌اندازی اولین صندوق پروژه در کشور از جمله فعالیت‌های شاخص گروه توسعه مالی فیروزه به شمار می‌رود.
وی افزود: گـروه فیروزه طی این سال‌ها تلاش کرده درM&A و خـدمـات مـشاوره مـالی، ارائـه خـدمـات مـعامـله‌گـري بـرای‌ سرمایه‌گذاران خـارجی فـعال در بـورس تهـران، ارائـه گـزارش‌های تحـلیلی سـهام و مـدیریت دارایی و سـرمـایه‌گذاری در حـوزه تکنولوژی فعال باشد و همچنین توانسته مـدیریت بیش از 75 درصـد از سـرمـایه‌گذاری خـارجی جـذب ‌شـده در بـورس تهـران را بر عهده گیرد.
ربیعی با اشاره به گسترش دامنه فعالیت‌های این شرکت و روند رو به رشد آن گفت: در حـال حـاضـر گـروه فیروزه بـا در اختیار داشـتن بیش از 180 کارمـند متشکل از مـتخصصان علوم مدیریت، مالی بین‌الملل، اقتصاد و فناوری اطلاعات در حال فعالیت است و در تلاش هستیم با سابقه‌ای که در اقتصاد دیجیتال داریم؛ بتوانیم طی سال‌های آینده حضور موثرتری در این عرصه داشته باشیم.
مدیر دپارتمان سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه مدیریت 75 درصد سرمایه‌گذاری خارجی در بازار بورس تهران، در اختیار داشتن یک میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه تحت مدیریت، مدیریت 6 صندوق سرمایه‌گذاری، تأسیس 6 استارت‌آپ و تملیک 10 شرکت را از جمله مهمترین دستاوردهای گروه مالی فیروزه دانست.
وی درباره تجربه تملیک و مدیریت بهینه گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌صنعتی‌ایران خاطرنشان‌کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه‌صنعتی‌ایران در سال 75 با سرمایه اولیه 352 میلیارد ریال پذیره‌نویسی عمومی شد. سهامداران عمده این شرکت 50 موسسه اقتصادی کشور (از جمله 4 بانک بزرگ) و 290 هزار سهامدار خرد بودند. در کمتر از 3 سـال بـا نماد «وتـوصـا» در بـورس اوراق بـهادار پـذیرش شـد و بـلوك سـهام مـدیـریـتی شـرکـت تـوسـط بـخش خـصوصی در سـال 90 خریداری شد. از زمـان مـالکیت بـخش خـصوصی گـروه بـا ثـبت رشـد 169 درصـدی سـود خـالـص بـه عـنوان یکی از نـمونـه‌هـای مـوفـق خـصوصی‌سـازی شـناخـته می‌شود.
این عضو هیات‌مدیره گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران چشم‌انداز صنعت تکنولوژی در ایران را بسیار روشن توصیف کرد و افزود: با توجه به اقبال این صنعت در ایران و انـباشـت دانـش در زمینه سـرمـایه‌گذاری و مـشاوره بـه اسـتارت‌‌آپ‌هـا در راستای تداوم سرمایه‌گذاری‌های آتی در اواخـر سـال 96 واحد سرمایه‌گذاری جسورانه را در گروه ایجاد و پس از آن اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه کردیم.
وی با برشمردن مزایای تاسیس این واحد تصریح‌‌کرد: تشکیل شبکه وسیعی از کارآفرینان و مدیران استارتاپی، تدوین چارچوب‌های بهینه قراردادی و مدل‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد زیرساخت گزارش‌دهی و مدیریت پرتفوی استاندارد، حضور فعال در فضای استارتاپی و پایش زیست‌بوم، تعامل با بازیگران مطرح صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه و نظارت مستمر و مشارکت در مدیریت شرکت‌های پرتفوی از جمله مزیت‌های ایجاد واحدی متمرکز روی سرمایه‌گذاری جسورانه است.
ربیعی در ادامه عنوان‌‌کرد: بیش از 100 فرصت مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ 14 مورد بررسی عمیق و تحلیل سرمایه‌گذاری، 5 مورد سرمایه‌گذاری و 5 مورد فرصت محتمل به سرمایه‌گذاری از جمله عملکرد یکسال اخیر دپارتمان سرمایه‌گذاری‌های جسورانه این واحد محسوب می‌شود.
مدیر واحد سرمایه‌گذاری‌های جسورانه فیروزه درباره استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه و کانال‌های تشخیص و دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: ما از روش‌ها و راهبردهای متعددی برای یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنیم که فعالیت‌های بازاریابی، حضور در رویدادها، اسپانسری، دیدار با گروه‌ها و فعالان، ایمیل‌ها و تماس‌های دریافتی از جمله مهمترین راهکارهای اصلی‌مان هستند.
به گفته ربیعی شاخصه‌های استارتاپ‌های مورد پذیرش برای فرآیند بررسی شامل میزان سرمایه‌گذاری، حوزه، فرهنگ کاری، نرخ بازده مورد انتظار، همخوانی روحیه‌ کاری پیش از سرمایه‌گذاری، پتانسیل، مدل کسب‌وکار، تیم، بازار، عملکرد و خلق ارزش اقتصادی است.
عضو هیات‌مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌صنعتی‌ایران در ادامه افزود: استارتاپ‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شوند؛ باید پیش از سرمایه‌گذاری صلاحیت‌هایی از جمله وسواس در مشتری‌‌مداری، قدرت تصمیم‌گیری، پیگیری مدل‌های جهانی، تمرکز روی محصول و تعالی‌جویی را دارا باشند.
وی تصریح‌کرد که تجربه گروه توسعه مالی فیروزه در سرمایه‌گذاری‌های جسورانه و خدمات مشاوره به استارتاپ‌ها با سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی مانند شیپور، الوپیک، آواتک، بالکا، داستان من و ... و نیز ارائه مشاوره به تحفیفان، اسنپ، شیپور، جیبیت و... متبلور شده است.
ربیعی گفت: سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در صندوق جسورانه فیروزه به بهترین فرصت‌های استارتاپی و تکنولوژيکی با پتانسیل رشد بالا و سود سرمایه‌ای از طریق ایجاد ارزش‌افزوده دسترسی دارند و تنوع در سرمایه‌گذاری در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های معمول در سهام و اوراق با درآمد ثابت و همچنین حمایت از کارآفرینان، ایجاد شغل، نوآوری، ایجاد کسب‌وکارهای جدید و رشد اقتصادی از جمله بزرگ‌ترین مزیت‌های این سرمایه‌گذاری است.