28 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 08 آذر 1400 ساعت 23:07

توسعه کیفی و کمی نهادها و ابزارهای مالی؛ اولویت سازمان بورس

نوشته شده توسط 

سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه توسعه کیفی و کمی نهادها و ابزارهای مالی را در اولویت قرار داده است. طی هفته گذشته مجوز یک کارگزاری جدید صادر شده و این روند در خصوص سایر نهادهای مالی نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ؛ هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در مرکز نمایشگاه های بین‌المللی جزیره کیش، بعدازظهر امروز، هشتم آذر ماه، آغاز به کار کرد.

علیرضا ناصرپور، با اشاره به همزمانی کیش اینوکس ۲۰۲۱ با سالروز تصویب قانون بازار سرمایه در ۱۶ سال گذشته، اظهار کرد: بازار سرمایه طی این مدت، مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر از لحاظ تنوع در نهادهای مالی، بازار سرمایه به جایگاهی رسیده که شاهد تنوع وسیعی از نهادهای مالی در این بازار هستیم.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: طی مدت یاد شده، شاهد تنوع وسیعی در ابزارهای مالی از حوزه‌های ابزار مالی فکری تا ابزارهای مشتقه هستیم.

وی، عمق بخشی به ابزارها و نهادهای مالی در بازار سرمایه را یک نیاز خواند و تصریح کرد: طی سال های اخیر، موضوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. به گونه ای که اکنون حدود ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری فعال و ۵۴ شرکت سبدگردان، مشغول به فعالیت هستند.

ناصرپور با اشاره به سیاست اصولی سازمان در ارتباط با توسعه نهادها و ابزارهای مالی با توجه به ثبات در بازار، گفت: طی یک ماه گذشته یکی از اولین موضوعاتی که در هیئت مدیره جدیدی سازمان مورد بررسی قرار گرفت، شرکت های سهامی پروژه بود و اصلاحاتی برای آنان مد نظر قرار گرفت و اولین شرکت سهامی عام پروژه شروع به فعالیت کرد.

وی با اشاره به پذیرش شرکت‌های استارتاپی در فرابورس ایران اذعان کرد: در حوزه شرکت های استارتاپی نیز شرکت تپسی مراحل پذیرش را سپری کرده و  شرکت هایی از این دست نیز در صف هستند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی با بیان اینکه در حوزه بورس بین الملل درخواستی را از طرف شورای عالی مناطق ازاد دریافت کرده بودیم، افزود: در هیئت مدیره جدید سازمان، این درخواست مجددا مورد بررسی قرار گرفته است تا پس از بررسی ها و ملاحظات لازم این بورس ایجاد شود .

وی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: نکته مهم در قانون بودجه ۱۴۰۱، اثرات احکام این بودجه بر بازار است. در سال‌های گذشته نیز به همین شکل بوده و سازمان بورس پیگیری‌هایی را انجام می‌دهد تا حداکثر حفظ منافع سهامداران در این حوزه رعایت شود.

ناصرپور با اشاره به موضوع قیمت گذاری ابزار کرد: در حوزه قیمت گذاری کالا که یک چالش قدیمی است نیز با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا تا حد زیادی این مسئله مرتفع شده و امید است که این روند ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه قیمت‌گذاری و کالاها امید است مشکلات مرتفع شود با توجه به اینکه عمده شرکت های تولید کننده، سهامداران عمومی دارند و بسیاری نیز در سبد سهامداران سهام عدالت هستند.

به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی، سازمان بورس همچنان برنامه توسعه کیفی و کیفی نهاد ها را در اولویت قرار داده است. طی هفته گذشته مجوز یک کارگزاری جدید صادر شده و این روند در خصوص سایر نهادهای مالی نیز ادامه خواهد داشت.

در افتتاحیه این نمایشگاه، محمدرضا نوایی لواسانی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، علیرضا دلیری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ستار هاشمی معاون فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسین سلاح ورزی، نائب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران به سخنرانی پرداختند