06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 22 تیر 1399 ساعت 13:19

پر کردن خلأ بین دانشگاه و بازار سرمایه با آموزش‌های حرفه‌ای

نوشته شده توسط 

001283مدیرعامل فرابورس ایران در نشست افتتاحیه نخستین دوره CFA با اشاره به اینکه دوره‌های تخصصی همچون CFA خلأ موجود بین دانشگاه و بازار سرمایه را پر می‌کند، گفت: با توجه به توسعه بازار سرمایه کشور و بازارها و ابزارهای مختلف و همچنین مردمی کردن اقتصاد، بورس ایران در حوزه علمی جلوتر از دانشگاه حرکت کرده است به طوری که بسیاری از پژو‌هش‌های دانشگاهی بر اساس تجربیات موجود در بازار سرمایه انجام می‌شود.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر هامونی با مطرح کردن این سوال که آیا دانشگاه‌های ما می‌توانند خروجی لازم را برای جذب منابع انسانی کارا داشته باشند، گفت: در دهه گذشته با چالش‌هایی در زمینه نظام پژوهشی و کیفیت آموزش روبه‌رو بوده‌ایم و نیاز است دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، دوره‌های آموزشی لازم را برای ورود به بازار کار بگذرانند؛ چرا که علاوه بر مدارک تحصیلی، گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای به ویژه در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته هامونی دوره‌های تخصصی همچون CFA می‌تواند افراد را برای زمینه‌های مختلف کاری در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری آماده کند و بازار کار نیز با حضور این افراد، تحت تاثیر قرار گرفته و توسعه خواهد یافت.

مدیرعامل فرابورس ایران با استناد به آماری که موسسه CFA در سال 2019 اعلام کرده است، گفت: کشور چین بالاترین میزان دارندگان مدرک CFA را نسبت به کل دنیا به خود اختصاص داده است که ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان این دوره در سازمان‌ها و نهادهای مالی و پولی به عنوان تحلیلگر، حسابدار، حسابرس، مشاور، مدیر ریسک، مدیر پرتفو و ... مشغول به کارند و 25 درصد آنان نیز دانشجو هستند.

او در همین زمینه افزود: پس از چین که با اختلاف نسبت به سایر کشورها رتبه نخست را داراست، کشورهای آمریکا، هند، کانادا، بریتانیا و ... در رتبه‌های بعدی در زمینه CFA قرار می‌گیرند.

هامونی در ادامه، ارتباط موثر مرکز مالی ایران با موسسه بین‌المللی معتبر CFA و برگزاری دوره آمادگی این آزمون را اتفاق مبارکی دانست و گفت: برگزاری این دوره‌ها بر رشد سرمایه انسانی و توسعه ظرفیت‌های بازار سرمایه اثرات مثبتی خواهد داشت و حضور سرمایه انسانی دارنده گواهینامه‌ بین‌المللی CFA معیاری برای سنجش توسعه‌یافتگی شرکت‌ها به شمار می‌آید.

مدیرعامل فرابورس ایران در نهایت بازار سرمایه ایران را فرصت مناسبی برای دانش‌آموختگان رشته‌هایی همچون مالی، اقتصاد، حسابداری، حسابرسی، ریاضیات مالی، ریاضی، آمار، اقتصادسنجی و حتی برق کنترل عنوان کرد و گفت: با توجه به ورود سهام عدالت و سرمایه‌گذاری‌های استانی به بورس، راه‌اندازی بازارها و ابزارهای جدیدی همچون بازار هدف، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و... فرصت‌های شغلی بسیاری در بازار سرمایه کشور ایجاد خواهد شد.

در این نشست، علاوه بر افتتاحیه نخستین دوره آمادگی آزمون بین‌المللی CFA سطح 1، شاهد مراسم اعطای نمایندگی‌های استانی مرکز مالی ایران و رونمایی از خدمت جدید بورس‌تلنت نیز بودیم.

گفتنی است CFA مخفف Chartered Financial Analyst به معنی تحلیل‌‌گر خبره مالی است. CFA یک گواهی‌نامه حرفه‌‌ا‌‌ی است که از طرف موسسه CFA در زمینه سرمایه‌‌گذاری و امور مالی به افرادی اعطا می‌شود که دوره‌‌هایی را تکمیل کرده، سه مرحله آزمون را پشت سرگذاشته و تخصص‌های لازم دیگر را نیز داشته باشند.