09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 09 اسفند 1399 ساعت 10:14

راهکارهای تقویت ارزش پول ملی

نوشته شده توسط 

0595عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: تقویت توان تولید داخل و همچنین توسعه اقتصاد غیرنفتی می‌تواند منجر به تقویت ارزش پول ملی شود.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از ايبنا، مجتبی توانگر با اشاره به علل تضعیف ارزش پولی ملی، گفت: اصلی ترین عامل تضعیف پول ملی به تضعیف توان تولید داخلی بر می‌گردد. متاسفانه دولت‌ها تولید داخلی و اقتصاد کشور را به خارج گره زده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پول ملی بازتاب بیرونی اقتصاد ملی است و زمانی که اقتصاد به خارج گره می خورد با تغییرات سیاسی در خارج نیز ارزش پول ملی افت می کند، افزود: تقویت توان داخلی به ویژه در زمینه اقتصاد غیرنفتی و کاهش وابستگی به نفت می تواند جلوی کاهش هر چه بیشتری ارزش پول ملی را بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به نقش دولت به عنوان سیاستگذار اصلی نظام پولی و اقتصادی کشور در حوزه تقویت ارزش پول ملی گفت: نقش دولت باید ایجاد تعادل در بازارها با سیاست های منطقی و مدیریت صحیح آنها باشد.

وی ادامه داد: باید سیاست های مالی در قبال بودجه و اصلاحات ساختاری بودجه و سیاست های پولی در قالب مهار رشد نقدینگی به گونه ای عملیاتی شود که اجازه چنین نوسانات شدیدی در بازارها را ندهد.

توانگر در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم که در فاصله سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ مسئولیت رو برعهده خواهد گرفت، با اتخاذ چه سیاست‌هایی می‌تواند به تقویت پول ملی کمک کند؟ تصریح کرد: باید در وهله نخست بودجه را به گونه ای اصلاح کند که امکان کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و در نتیجه تورم ناشی از آن را تجربه نکنیم تا بتوان با کاهش تورم و مهار انتظارات تورمی جلوی افت ارزش پولی ملی را بگیریم. همچنین سیاست های مناسب برای تقویت تولید ملی و افزایش صادرات غیرنفتی می تواند در تنظیم منابع و مصارف ارزی و در نتیجه تقویت پول ملی موثر باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ارزش پول ملی ریشه در روابط خارجی و بحث تحریم ها دارد و تا این بحث رفع نشود امکان تقویت پول ملی نیست؟‌ گفت: اتفاقا تضعیف پول ملی به خاطر گره خوردن اقتصاد کشور به تحولات سیاسی خارجی است. بله مشکل تضعیف پول ملی به فشار خارجی بر می گردد، اما باید ببینیم این فشار خارجی از چه نقطه ضعف داخلی به اقتصاد ایران فشار می آورد و برای رفع نقاط ضعف اقتصاد داخلی باید اقدام کنیم وگرنه همواره در معرض تهدید فشارهای خارجی باقی خواهیم ماند.