09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 10 آذر 1399 ساعت 09:52

دیپلماسی اقتصادی برای تقویت نقشه ارزی فعال شود

نوشته شده توسط 

158یک کارشناس امور اقتصادی گفت: متنوع‌سازی سبد ارزی موضوع مهمی است، اما متاسفانه دارای نقشه ارزی بسیار ضعیفی هستیم و برای تقویت آن دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود تا توسعه صادرات صورت گیرد.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از ايبنا، وحید شقاقی شهری درباره اثر دلار بر اقتصاد ایران و چگونگی جلوگیری از آسیب‌های نوسانات آن بر قیمت کالاها گفت: بحث ارزش پول ملی یکی از مباحث مهم به حساب می‌آید و سالیان سال در اقتصاد ایران درباره آن نظر داده می‌شود، ولی موفقیت لازم در این موضوع حاصل نشده و دلیل آن هم ارزبری ۷۰ درصد از تولیدات کشور است.

وی در ادامه اضافه کرد: اقتصاد ایران به درآمدهای ارزی وابستگی دارد و دارای کسری‌های تجاری غیرنفتی است. شفافیت و اعتبار سنجی در خصوص صادرکنندگان و واردکنندگان صورت نمی‌گیرد و رشد نقدینگی موجب تورم و شکاف آن بین داخل و خارج از کشور شده است.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: سالانه ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار به صورت غیررسمی، زیرزمینی و قاچاق تبادل کالا انجام می‌شود و این عوامل دست به دست داده تا ارزش پولی ملی حفظ، تقویت یا مدیریت نشود. چنانچه درصدد برآئیم تا دوباره از این مسیر در آینده ضربه نخوریم، نیاز است تا اصلاحات در این خصوص را مدنظر قرار دهیم و هراندازه هم در این کار موفق شویم نسبت به نوسانات ارزی ضربه‌ناپذیرتر خواهیم بود.

شقاقی شهری در ادامه تصریح کرد: جمله بالا به این معنا است که باید برای کنترل قاچاق کالا سختگیری و اقدامات جدی صورت گیرد، مقدمه این کار هم دارا بودن یک برنامه درست برای اعتبارسنجی، حکم شهرت و سابقه واردکنندگان و صادر کنندگان است. جهت توسعه صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات و شفافیت در آن، کاهش کسری‌های تراز تجاری غیر نفتی و کنترل رشد نقدینگی هم به یک برنامه مشخص نیاز داریم.

وی در این خصوص اظهار داشت: موارد اشاره شده مباحثی است که در کوتاه، میان و بلند مدت قابل انجام است، چنانچه این مسیر طی شود، در آینده دیگر شاهد نوسانات شدید ارزی در کشور و یا کاهش شدید ارزش پول ملی نخواهیم بود. در غیراین صورت مجدد همین اتفاقاتی که در سال‌های اخیر روی داد را مشاهده خواهیم کرد.

این کارشناس امور اقتصادی درباره موضوع متنوع سازی سبد ارزی کشور بیان کرد: متنوع سازی سبد ارزی موضوع مهمی است زیرا در نتیجه آن خواهیم توانست شرکا و تنوع کالاهای تجاری را افزایش دهیم. متاسفانه دارای نقشه ارزی بسیار ضعیفی هستیم و برای تقویت آن دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود تا توسعه صادرات صورت گیرد.

شقاقی شهری افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد از تسویه ارزی ما در امارات صورت می‌گیرد که تمام عوامل مطرح شده با هم این نقشه ارزی کشور را ضربه‌پذیر می‌سازد. پیمان‌های پولی زمانی روی می‌دهد که با شرکای تجاری روابط مستحکمی داشته باشید، بدون روابط تجاری مستحکم این امکان مقدور نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نوسانات ارز خسارات جبران‌ناپذیری به بدنه اقتصاد کلان کشور وارد ساخته و زندگی مردم دچار مشکل کرده است، به نظرمی‌رسد زمان آن فرارسیده تا به سلطه دلار پایان داده شود و در سبد ارزی تنوع به وجود آید.