10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 09 آذر 1399 ساعت 15:49

تشدید حمایت بانک‌ها از کسب و کارها در دوران کرونا

نوشته شده توسط 

148یک کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهاداتی در جهت حمایت بیشتر نظام بانک از کسب و کارها در دوران کرونا، گفت: تعویق بیشتر اقساط و ارائه تسهیلات با نرخ‌های معقول می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از ایبِنا، در شرایطی که وارد محدودیت های جدید کرونایی شده ایم، بسیاری از کسب و کارها با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند. در این میان، شبکه بانکی به یاری این بخش آمده و با اتخاذ تصمیماتی از قبیل تعویق اقساط وام و موارد مشابه، حمایت‌هایی را از مشاغل آسیب دیده از کرونا در دستور کار قرار داده است.

اما با توجه به ابعاد مختلف اثرگذاری کرونا بر فعالیت کسب و کارها، به نظر می رسد که نیازمند گسترش حمایت های حاکمیتی و دولتی از صاحبان کسب و کارها هستیم. موضوعی که عباس آرگون کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران نیز به آن اشاره دارد و معتقد است پس از گذشت بیش از ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، حالا آستانه تحمل بسیاری کسب و کارها در تنگتنای شدیدی قرار گرفته و ضرورت دارد که یک نوع بازنگری از حوزه حمایت های مالی از این بخش صورت بگیرد.

آرگون در ادامه گفتگو با خبرنگار ایبِنا افزود: در مرحله اول شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل، یک ذخیره و توانایی مالی و آستانه تحملی برای ادامه فعالیت خود داشتند، اما الان حدود ۹ ماه است که بسیاری از کسب و کارها و واحدهای تولیدی، آسیب جدی دیده اند، یک سری از آنها، با کاهش فروش مواجه شده اند، زیرا میل به مصرف در جامعه کاهش پیدا کرده است.

وی معتقد است: در شرایط اضطرار قرار داریم و بسیاری از مردم درآمد مناسب و کافی ندارند، هزینه عمده ای هم نمی کنند و بیشتر هزینه ها را به موارد اولویت دار تخصیص می دهند. در نتیجه مجموعه ای از اقدامات نیاز است تا بتوان به کمک مشاغل آسیب دیده از کرونا آمد.

به عنوان نمونه، پیشنهاد می شود که در حوزه بحث های مالیات، اخذ مالیات به تعویق بیفتد، یا در بحث های بیمه ای، اگر امکان داشته باشد، مدتی از بنگاه ها حق بیمه دریافت نکنند. همچنین بانک ها بتوانند یک استمهال سه ماهه یا بیشتر به اقساط بدهند. بسیاری از اصناف و مشاغل هستند که آخر ماه باید اجاره بدهند، در نتیجه نیازمند حمایت های مالی هستند. به نظر من، بایستی با تشکل ها جلسه برگزار شود و با توجه شرایط هر صنفی، تمهیدات حمایتی مشخصی از سوی نظام بانکی صورت بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به بخش دیگری از حمایت ها اشاره کرد و افزود: در این شرایط سخت اقتصادی، یک مقداری هم خود مردم و افرادی که تمکن مالی دارند، یک استمهالی را به افراد و هم نوع خود بدهند و به یکدیگر رحم کنند تا قدری از مشکلات مالی افراد کاسته شود.

وی با تاکید بر اینکه بایستی تمام ارکان دولت و حاکمیت به کمک صاحبان کسب و کار بشتابند، افزود: در حوزه نظام بانکی، پیشنهاد می شود که تعویق بیشتر اقساط و ارائه تسهیلات با نرخ های معقول در دستور کار قرار گیرد. تاکید بر ارائه تسهیلات با نرخ پایین و معقول به این دلیل است که در این شرایط اقتصادی، بسیاری از کسب و کارها، دیگر به دنبال کسب سود و کار اقتصادی نیستند و فقط می خواهند به اصطلاح سرپا و زنده بمانند. حمایت از این افراد و کسب و کارها اهمیت به سزایی دارد، زیرا کسب و کاری که از بین برود، قطعا ایجاد آن هزینه های بیشتری خواهد داشت.