05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 20 آذر 1398 ساعت 17:36

در گفت‌وگو با نماینده‌های مجلس مطرح شد: انتقاد از بی‌توجهی‌ها در اجرای مصوبات مجلس

نوشته شده توسط 

101545648489FSDFعدم تمکین وزارت رفاه در اجرای قانون ارزیابی وسع و شناسایی دهک‌های درآمدی قابل‌ پذیرش نیست.

به گزارش بورس و بانک ، طرح پوشش اجباری بیمه سلامت با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد و ثبت‌نام‌ها در آدرس‌های اعلام شده صورت گرفت. در همین راستا وزارت کار و رفاه اجتماعی وظیفه داشت برای عملی‌شدن این طرح از ثبت‌نام‌شدگان ارزیابی وسع انجام دهد و نتایج را برای اجرایی شدن طرح در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. متاسفانه بنابر دلایلی در این بخش تعلل وجود داشته و ممکن است به دلیل این تاخیر یا عدم خواست و نیت انجام کار؛ یکی از طرح‌هایی که موجب مباهات دولت و نظام است؛ زیر سوال برود. در همین راستا با دو تن از نمایندگان مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید:


بی‌‌توجهی به قوانین سلامت پذیرفتنی نیست
یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس در این خصوص گفت: عدم تمکین وزارت رفاه در اجرای قانون ارزیابی وسع و شناسایی دهک‌های درآمدی قابل‌پذیرش نیست.
شیویاری گفت: قوانین در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، اما متاسفانه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از اجرای قانون تمکین نمی‌کنند. در همین خصوص از تصویب قانون پوشش اجباری بیمه در مجلس نیز چندین ماه می‌‌گذرد؛ اما آنطور که شنیده شده وزارت رفاه در شناسایی دهک‌های درآمدی به درستی عمل نمی‌کند.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی‌ها در اجرای مصوبات مجلس افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه پوشش اجباری بیمه برای آحاد مردم کشور باید در نظر گرفته شود. در همین رابطه وزارت رفاه باید دهک‌های درآمدی را شناسایی کند تا مشخص شود که چه دهکی نیازمند دریافت یارانه است؛ به طور حتم سازمان بیمه سلامت در اجرای قانون نیازمند همکاری وزارت رفاه است.
وی تصریح‌کرد: بدون شک اگر شناسایی دهک‌‌های درآمدی شفاف صورت نگیرد؛ مجلس به مسئولان وزارت رفاه تذکر داده و با جدیت این مساله را پیگیری خواهد کرد. وزارت رفاه باید طبق فرصت در نظر گرفته شده به وظایف خود به طور کامل عمل کند. متاسفانه عدم اجرای قانون در بخش‌های مختلف مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت‌‌‌ودرمان مجلس‌شورای‌اسلامی اظهارداشت: از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود که اجرای قوانین در دستگاه‌ها را با دقت رصد کنند. همچنین از دولت انتظار می‌رود که به دستگاه‌های ذیربط در اجرای قانون تذکر دهد.


کمیسیون اصل نود اجرای آئین‌نامه ارزیابی وسع را پیگیری می‌کند
داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس هم در این خصوص گفت: کمیسیون اصل نود به جد اجرای آئین‌نامه ارزیابی وسع با هدف تحت پوشش قراردادن بیمه برای تمامی آحاد جامعه را پیگیری خواهد کرد.
محمدی با انتقاد از عدم همکاری سازمان‌ها در اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی گفت: بارها گزارش‌های بسیاری به مجلس نسبت به عدم اجرای قوانین در دستگاه‌ها واصل شده که با توجه به اهمیت موضوع در کمیسیون‌‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است؛ به طوری که چندی پیش هم گزارشی در خصوص بی‌‌توجهی به اجرای قوانین و تصویب به موقع آئین‌نامه قوانین در صحن علنی مجلس قرائت شد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم اجرای صحیح قوانین در هر حوزه‌ای آسیب جدی برای کشور است، افزود: حوزه سلامت برای مجلس و دولت از اهمیت به سزایی برخوردار است و مجلس نسبت به عدم اجرای قوانین در این بخش بی‌تفاوت نیست؛ لذا همچنان موارد در صورت انعکاس به کمیسیون بررسی خواهد شد.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای شفاف قوانین در حوزه بهداشت ودرمان تصریح‌‌کرد: ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه تاکید می‌کند تحت پوشش بیمه قرار دادن برای آحاد جامعه نیازمند شفافیت در دهک‌ها با هدف دریافت یارانه است؛ لذا باید مشخص شود که کدام گروه‌ها می‌تواند از یارانه استفاده کند که این مساله در حیطه وظایف وزارت رفاه است که باید به آن عمل کند.