10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 18 ارديبهشت 1402 ساعت 22:55

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح پتروشیمی گچساران با مشارکت اگزیم بانک ایران

نوشته شده توسط 

معاون اداره کل امور نظارت بر تسهیلات و پیگیری مطالبات بانک توسعه صادرات ایران از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی طرح پتروشیمی گچساران خبرداد و گفت: این بانک بالغ بر ۲۲۰ میلیون یورو تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی به این طرح تخصیص داده است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، علی انوری افزود: پس از تکمیل پتروشیمی گچساران بالغ بر یک میلیون تن اتیلن در سال تولید خواهد شد که این تولیدات خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیرخط لوله سراسری اتیلن غرب) و پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی‌های چهارگانه ممسنی، بروجن، کازرون را تامین خواهد کرد. وی اظهار کرد: بانک توسعه صادرات ایران عاملیت تسهیلات ۲۲۰ میلیون یورویی برای ساخت پتروشیمی گچساران را در سال ۹۵ بر عهده گرفت و به نظر می‌رسد تا بهره‌برداری کامل از این طرح فاصله زیادی نداشته باشیم.

به گفته معاون اداره کل نظارت بر تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران، اشتغال‌زایی مستقیم این طرح پس از بهره‌برداری ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم در واحدهای پایین‌دستی بالغ بر چند‌هزار نفر خواهد بود. انوری پیش‌بینی کرد که با بهره‌برداری کامل از این طرح و تحقق تولید یک میلیون تن اتیلن در سال، با توجه به متوسط قیمت جهانی، شاهد ارزآوری ۸۰۰ میلیون دلاری در سال برای کشور باشیم. یادآور می‌شود، اتیلن در تولید انواع پلی اتیلن‌ها کاربرد دارد ضمن اینکه این ماده در ۷۰‌درصد محصولات پلیمری اعم از محصولاتی مانند ظروف پلاستیکی، لوازم الکترونیکی، صوتی و تصویری، قطعات خودرو، بسته‌بندی مواد غذایی و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.