30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 30 مرداد 1400 ساعت 18:38

رئیس‌جمهور: بازگشت اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست

نوشته شده توسط 

آیت الله رئیسی گفت: یکی از مشکلاتی که غیر از معیشت و کسب و کار در کشور داریم و یکی از مواردی که آسیب دیده است اعتماد است که باید برگردد و برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده هاست.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از خبرگزاری فارس ؛  آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و در جلسه بررسی صلاحیت وزرا ضمن تشکر از نمایندگان و هیات رئیسه و موافقین و مخالفین وزرای پیشنهادی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که غیر از معیشت و کسب و کار در کشور داریم و یکی از مواردی که آسیب دیده است، اعتماد است که باید برگردد و برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده هاست و بنای بنده و دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنیم و مجلس مساعدت کند که دولت موفق به عمل به وعده‌ها باشد.

* کسی تصور کند این وعده برای دوره انتخابات بوده است

وی با تاکید بر اینکه چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد انتخابات آنچه گفته بنایش عمل به وعده است و این را هم با ادعا نمی توان اثبات کرد جز اینکه مردم در هر کوی و برزنی ببینند دولت و وزرا به وعد ه هایشان عمل کرده اند،‌ تصریح کرد: من به آنچه عرض کرده ام اعتقاد دارم و کسی تصور کند این وعده برای دوره انتخابات بوده است اینگونه نیست چون در محضر خداوند و ارواح مطهر شهدا هستیم و سخنمان باید بر مبنای عمل باشد.

رئیسی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس بر عدم ارائه برنامه تصریح کرد: آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه ای هست که اجمالا رویکردهای برنامه هست و یک برنامه کوتاه مدت 65 صفحه ای داریم که آنی و کوتاه مدت با محوریت مسائلی چون کرونا،‌بازار سرمایه و کسری بودجه هست. برنامه دولت سیزدهم با 30 مسئله کشور که برخی از این مسائل فرابخشی هست پرداخته شده و هم مسئله و هم مشکل روشن شده و هم راهکارهای برون رفت از این مشکل احصا شده است و مسئول مستقیم و مسئولین همکار مشخص شده است و زمانبندی هم شده است. مفصل قضیه به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده در خدمت عزیزان قرار می گیرد و اگر نقطه نظراتی باشد، نسخه پیش نویس نهایی خواهد شد.

وی به برخی اظهارات درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: ما وقتی به تیم اقتصادی و هماهنگی اشاره کردیم از احدی رفع مسئولیت نمی کند و وزیر و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند ولی این جمع همکاری و هماهنگی نیاز دارد و همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارد ولی به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی و نبودن چند آهنگی در تیم اقتصادی یک هماهنگی در کنار تیم اقتصادی تعریف کردیم.

رئیس جمهور به موضوع بانک‌ها اشاره کرده و خاطرنشان کرد: مسئله بانک ها مهم و محوری هست و باید آن را حل کنیم و ما برای موضوع بانک‌های خصوصی و غیر خصوصی راهکارهایی را بررسی کردیم و تیم اقتصادی نگاه‌هایی دارد و لازمه این است که با همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی به نظر مشترک برسیم تا نظرات به اقدام و عمل تبدیل شود و نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحبنظران اقتصادی اصلاح کنیم.

* بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده خارج شود 

رئیسی تاکید کرد: بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارتش با یک سری از پیگیری‌های جدی همراه شود و این از ضرورت‌هایی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه بعضا نسبت به شاخص‌های اقتصادی تردید وجود دارد،‌ گفت: باید نسبت به شاخص های اقتصادی بازنگری بکنیم و این شاخص های اقتصادی اول باید اصلاح و بعد راستی آزمایی شود و بعد مورد استناد مجلس و دولت و دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی قرار گیرد.

* از ظرفیت بانوان غفلت نخواهیم کرد

رئیسی با اشاره به استفاده از ظرفیت بانوان گفت: حتما این را مورد توجه قرار داده و خواهد داد چون این ظرفیت می تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و تولید نقش آفرین باشد و ما از آن غفلت نکردیم و نخواهیم کرد و حضور بانوان خلاصه در وزرا و کابینه نخواهد شد و از این ظرفیت در جای جای کشور به عنوان زنان نقش آفرین استفاده خواهد شد و ما به این نقش باور داریم.

وی درباره بهره‌گیری از ظرفیت اقوام در کشور تصریح کرد:‌ باید از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کنیم و ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در اهل سنت وجود دارد. ما نسبت به خانواده فقیر اهل سنت و خانواده شیعه مورد سوال هستیم و چه فرقی می‌کند که یک جوان برومند و کارآمد ولی بیکار در کشور با مدرک فوق لیسانس یا دکترا از این قوم با این گویش یا از آن قوم با‌ آن گویش باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت متعلق به جمهور است و جمهور هم 80 میلیون جمعیت با 80 میلیون جمعیت با گویش های و اقوام مختلف است،‌ گفت: همه اینها آحاد این ملت هستند و ما نسبت به همه اینها و چه کسانی که به این دولت رای داده‌اند و چه ندادند،‌ مسئولیم.

* دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور تکلیف دارد

وی با تاکید بر پیگیری حقوق ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور از حقوقی برخوردارند و دولت نسبت به آن‌ها تکلیف دارد و آنان تعلق به این سرزمین دارند و بهترین جایی که این ایرانیان می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند در وطن است و زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را فراهم خواهیم کرد و امنیت و حقوق اساسی و احوال شخصیه ایرانیان خارج از کشور را پیگیری خواهیم کرد.

رئیسی افزود: باید وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور دنبال کنند تا اینها بدانند حضورشان در کشور و سرمایه گذاری‌شان در کشور بهترین سرمایه گذاری و حضور خواهد بود.

وی با اشاره به برخی نکات در مورد اعضای کابینه گفت: در این کابینه که فعال کردیم خیلی از این اسامی تکرار شد ولی چون در مورد دو تا از وزارتخانه‌ها (‌اطلاعات و دفاع) مردم آشنایی کمتری دارند و زمان کمی بود که افرادش قطعی شد و مطرح کردیم، بقیه وزارتخانه ها 50تا 60بار اسمشان برای مدیریت‌های مختلف تکرار شد.

رئیس جمهور با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم بهره‌گیری از ظرفیت ایثارگران در کابینه تصریح کرد: آقایان نمی خواهند ریا شود و الّا برخی از همکاران ما از ایثارگران و خانواده شهدا هستند و این برای ما افتخار است.

رئیسی با اشاره به بهرام عین‌الهی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و برخی انتقادات نسبت به وی بیان داشت: شاید 50بار اسم ایشان در سایت برای قسمت های مختف تکرار شد و از چهره های انقلابی و علمی و کارشناس و از همه مهم‌تر دلدادگی به ارزش‌ها و انقلاب نظام است و حاضر است خطر کند و از آبروی خودش مایه بگذارد و ایشان مورد نظر بسیاری از پزشکان و جامعه پزشکی است.

وی با بیان اینکه برنامه ها هم کیفی و هم کمی و قابل پایش و اندازه گیری هست، گفت: هم برنامه و هم مسئول برنامه و هم زمان برنامه و هم همکاران مشخص شده نو از ناحیه مجلس قابل پایش است و دلمان می‌خواهد این مطالبه گری از ناحیه نمایندگان و فرهیختگان باشد تا در این دوره، آزمون و خطا نداشته باشیم و نتایج را با استفاده از همه تجربیات دنبال کنیم.

* ابهام قانون نباید منتهی به تعطیلی و عدم اجرا باشد

رئیسی با بیان اینکه در مورد اموال و دارایی ها قانون تصویب شد ولی این قانون بعد از چند سال اجرا نشد،‌ گفت: از اولین اقداماتم در قوه قضائیه تهیه آیین نامه این قانون بود و اشکال گرفتند و گفتند برخی مواد این قانون ابهام دارد ولی من گفتم ابهام قانون نباید منتهی به تعطیلی و عدم اجرا باشد و همزمان با اجرا به رئیس مجلس نامه بنویسیم تا رفع ابهام شود و ما همین کار را کردیم و آیین‌نامه را تهیه و سامانه را راه اندازی کردیم و مسئولین اموالشان را اعلام کردند ولی پاسخ به سوالات در مجلس مطرح است و ان شالله دکتر قالیباف دستور خواهد داد تا این ابهامات برطرف شود.

وی با بیان اینکه اموالش را در زمان انتخابات اعلام کرده است، ‌تصریح کرد: اولین کسی که قانون را اجرا کردم من بودم و در عرصه انتخابات هم به این سوال پاسخ دادم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت هوشمند و شفاف سازی جزو برنامه های دولت است، گفت: معتقدیم بخش‌هایی مثل مسائل امنیتی را نمی‌شود بیان کرد ولی بسیاری از مسائل اقتصادی باید پشت ویترین قرار گیرد و به شفاف‌سازی عقیده دارم و از جمله شفاف‌سازی ها این است که سامانه جامعی را راه اندازی کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به مسئله منابع طبیعی و اراضی تحت مالکیت دولت گفت: مسئله منابع طبیعی ذخایر کشور است و حفظ محیط زیست از مسائل مهم کشور است و محوریت کار وزارتخانه های مربوطه ما قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه اولین اولویت ما سلامت مردم و مبارزه با کرونا است،‌ تصریح کرد: تولید واکسن داخلی اولویت ماست اما همزمان با افزایش تولید داخلی واکسن هم وارد می‌کنیم و باید در زمان کوتاهی واکسیناسیون مردم را اجرایی کنیم و این امکان پذیر است و پیگیری‌های من از طرف مسئولین خارج از کشور و معاون اول و هلال احمر و وزارت بهداشت و وزارت خارجه بصورت روزانه و در هر روز چند بار واکسینه کردن از اولویت های ماست.

وی با بیان اینکه مناطق محروم از مواردی است که در برنامه ششم توسعه آمده است و حتما در برنامه توسعه هفتم و در برنامه ما مورد توجه قرار خواهد گرفت،‌گفت: مناطق محروم در اولویت است و حتما برای آن برنامه داریم.

* نباید تصور کنیم یک قشر تمام کشور است

رئیسی با بیان اینکه ساختارهای موازی دولتی امکانات را هدر می‌کند و جزو اولویت های ما هم هست، گفت:‌ «نظام هماهنگ پرداخت» را در ادارات، «نظام ناهماهنگ پرداخت» می نامیدند ولی عدالت در پرداخت برای ما مهم است و اگر یک قشر حقوقشان اصلاح می شود خوب است که به سایر اقشار هم توجه شود و نباید تصور کنیم یک قشر تمام کشور است.

* متناسب‌سازی حقوق دریافتی با تورم باید شامل همه دستگاه‌ها شود

رئیس جمهور ادامه داد: متناسب سازی حقوق دریافتی با تورم باید شامل همه دستگاه‌ها شود و این یکی از جلوه‌های عدالت است.

وی افزود: آمادگی داریم هم خودمان و هم امکانات خودمان را برای اجرای عدالت هزینه کنیم و اجرای عدالت می تواند محور تحول در کشور را شکل دهد و این باعث رضایت همه می شود؛ هرچند ممکن است عده ای از این قضیه ناراحت شوند ولی رضایت عموم شهروندان برای ما مهم است.

وی با اشاره به عدم تمرکززدایی گفت: باید یک کار کارشناسی در این مورد شود و باید اختیارات را به روسای کل و استانداران و فرمانداران داد و اصل اینکه همه چیز به مرکز نگاه نشود درست است ولی باید یک کار دقیقی شود.

رئیسی با بیان اینکه تعامل با تمام کشورهای دنیا به ویژه همسایگان را جزو سیاست خارجی مان می‌دانیم،‌ گفت: کشور ما تولیدات و بازار خوبی دارد و اگر دیپلماسی اقتصادی فعال باشد می تواند صادرات را فعال کند تا رونق تولید ایجاد شود و این جزو برنامه های دولت است. باید ظرفیت غیر فعال تولیدی در کشور را که 40درصد است فعال کنیم تا اشتغال زیادی ایجاد شود.

وی افزود: ما بهترین هیات های مستشاری را برای دولت و مجلس می‌دانیم چون مجموعه ای نخبگان و کارشناسان و صاحبنظران است و غیر از جایگاه کارشناسی می تواند به عنوان مشاوری امین برای وزرا و دولتمردان ما در کمیسیون‌های کاری مطرح باشد و این ظرفیت مورد توجه ما خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه مسئولیتش من برای پیگیری و بررسی و شناخت نسبت به توانایی افراد، به‌جای خودش است و تردیدی در این جهت نیست، گفت: بخش های مختلف و مردم امید بسته اند که دولت بتواند گره‌ها را باز کند و این امیدها افزایش پیدا کند و این وابسته به این است که مردم حس کنند ما به آنچه گفته‌ایم پایبند باشیم و همه اقشار باید بدانند که سمت و سوی دولت این است که صادق الوعد است.

وی با تاکید بر اینکه هرچند برخی از اقدامات ممکن است زمانبر باشد ولی مردم توقع دارند که نتیجه برخی اقدامات در کوتاه مدت مشخص شود،‌ گفت: این نیازمند آن است که در اصلاحیه برنامه سال1400 اگر مواردی وجود دارد، تقدیم مجلس شود و من برای این مسئله تیمی را مامور کرده ام و برای سال 1401 بسیار مهم است و باید همراه با کسر بودجه نباشد و معضلاتی که در 1400 بود را نداشته باشیم تا مشکلات کشور را به حداقل ممکن برسانیم.

رئیسی با بیان اینکه هم بورس و سهام عدالت در دستور کار است و جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است و این را دنبال خواهیم کرد، گفت: مقداری عزیزان باید حوصله کنند تا وزرا با رای اعتماد مجلس مشغول به کار شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مناطق محروم مورد توجه خواهند بود، گفت: در برخی از استانها که مشکل جدی دارد استاندار ویژه انتخاب می‌کنم تا در دولت بطور متناوب حضور پیدا کنند و ممکن است در جایی نماینده خاص تعیین کنیم و از اختیاراتی که قانون در  اختیار رئیس جمهور قرار داده استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یارانه ها قانون است و باید قانون را اجرا کنیم گفت: طبیعتا روی این قضیه بررسی خواهد شد و ما با یک کار کارشناسی موضوع را به مجلس تقدیم می کنیم. 

رئیسی تاکید کرد: طرح دادن حق مجلس است ولی توصیه ام این است که بسیاری از این طرح‌ها اگر با همکاری دولت در مقدمات کار باشد هم دغدغه نمایندگان حل می شود و هم همراه با کار کارشناسی هست و در ادامه راه هم با مشکل دچار نخواهد شد.