31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 21 شهریور 1399 ساعت 13:39

آزمایشگاه مدیریت، پدیده ای نوین برای ایجاد محیط‌های کم ریسک

نوشته شده توسط 

002588در دومین کنفرانس بین المللی نو آوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد که روز گذشته در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد شاهد برگزاری پنل تخصصی با عنوان آزمایشگاه مدیریت بودیم که در آن به موضوعی جدید در حوزه مدیریت با عنوان آزمایشگاه مدیریت پرداخته شد.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از ایراسین، دکتر احسان شریف احمدیان عضو هیات علمی پژوهشی و مدیر آزمایشگاه مدیریت دانشگاه جامع امام حسین(ع) در پنل تخصصی آزمایشگاه مدیریت در دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد گفت: در اوایل سال ۱۹۰۰یکسری مطالعات را در حوزه علوم انسانی وجود داشت و مسائل روانشناسی در آن مشاهده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مدیریت به عنوان پدیده نوین می‌تواند محیط‌های کم ریسک را فراهم کند در ادامه گفت: در سراسر جهان روی آزمایشگاه مدیریت اقدامات پیشرفته‌ای انجام شده که می‌توان به کشورهای اروپایی و روسیه چین اشاره کرد.

به گفته احمدیان، اما در ایران توجه به این موضوع برای اولین بار در دانشگاه امام حسین در سال ۱۳۹۵با یک پروژه کلید خورد و در اولین قدم بنچ مارکتینگ انجام دادیم. البته در این زمینه با کشورهای غربی، شرقی و ایالات متحده امریکا ، روسیه و چین ارتباط برقرار کردیم.

وی در ادامه سخنانش به تحقیقات آزمایشگاه مدیریت اشاره کرد که در ۴بعد آموزش، پژوهش و استعدادیابی و توانمندسازی به آن پرداخته شده و حاصل آن تحقیق آزمایشگاهی، موردکاوی هوشمند، مهارت‌های فردی و تیمی، شبیه سازی های مدیریتی بود و در نهایت آزمایشگاه مدیریت در سال ۹۸ افتتاح شد.

دکتر محمد میلاد احمدی پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین نیز در این پنل اظهار کرد: خاستگاه بحث آزمایش در رشته روانشناسی بوده است. از طرف دیگر تحقیق، آزمایش را از غیر آزمایش جدا میکند و رابطه علت و معلولی را مشخص میکند.

وی گفت: مطالعات آزمایشی مطالعات آزمایشی حدودا از سال ۱۹۰۰ وارد علوم اجتماعی و رفتاری شدند. آغاز این تحقیقات در روانشناسی و تحقیق در تحقیقات مربوط به واکنش های بیولوژیکی بوده است.

به گفته وی ، مدیران برای آنکه بتوانند تصمیمات هوشمندانه تری بگیرند نیاز به داده های دقیق دارند در این‌زمینه نیز روش های مختلفی برای جمع‌آوری داده وجود دارد که آزمایش کردن یکی از روش های جمع آوری داده است.

پیشرو در حوزه های نرم دانشی هستیم

دکتر علیرضا خانزاده هیات علمی پژوهشی دانشگاه جامع امام حسین، نیز در این پنل تخصصی اظهار کرد: ما در ایران طی دوره دوم‌ انقلاب باید در حوزه‌های نرم دانشی در منطقه و دنیا پیشرو باشیم‌. در این راه نیز تمامی گروه‌های دانشگاهی امام حسین درگیر این آزمایشگاه مدیریت شدند و همکاری خوبی برای رسیدن به موفقیت دارند.

به گفته وی، در آزمایشگاه مدیریت‌ از روشهای مهم در یادگیری و هدایت های مدیریتی دانشجویان و کارکنان طراحی و راه اندازی شده اند و در این بین شبیه سازی های مدیریتی نیز از ابزارهای خوبی بود که مورد استفاده قرار گرفت.

لازم به ذکر است ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در پایان‌ پنل گفت: اگر هم‌افزایی بین سازمان‌هایی که این کارها را انجام دادند، ایجاد شود، می‌توانیم کار هم افزایی بزرگی را انجام دهیم.