31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 21 شهریور 1399 ساعت 13:36

مصداق شکست بازار در اقتصادهای جهانی متفاوت است

نوشته شده توسط 

002587دومین کنفرانس بین المللی نو آوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد و در حاشیه آن پنل تخصصی با عنوان زنجیره ارزش ساز راهبردی (حلقه های مفقوده رویکردهای تجمیع تقاضا تجمبع منابع تجمیع قابلیت و تجمیع ظرفیت) برپا شد.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از ایراسین، دکتر حمیدرضا فرتوک زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک‌ اشتر و عضو هیات مدیره انجمن تعالی کسب و کار ایران در این پنل تخصصی اظهار کرد: باید توجه داشت که مصداق شکست بازار در اقتصاد کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. در واقع آنچه در شکست بازار آلمان منجر به شکست می شود در ایران مالزی کویت و... متفاوت است.

به گفته وی، یکی از اتفاقاتی که در ایران موفق نبوده در زمینه خصوصی سازی است. به این شکل که تصمیم گرفتند با ارزیابی افراد و سرمایه گذاران شرکت‌های مختلف مانند هپکو، نیشکر هفت تپه، ماشین سازی تبریز و... را به بخش خصوصی واگذار کنند. این اتفاق در حالی افتاد که از بازار ایران و بلوغ آن با دیگر کشورهایی که این کار را انجام داده و موفق شده اند متفاوت است.

به گفته وی، در واقع نه تنها خصوصی سازی منجر به بهره وری در صنعت نشد بلکه پرونده های بسیاری از این واگذاری ها روی میز باقیمانده است.

فرتوک زاده؛ گفت: نه می‌توان گفت که دولت ناکارآمد است و نه بازار کارآمد و اگر نهاد دولت را به نهاد بازار بدهیم شرایط بهبود می یابد.

وی با بیان اینکه نسبت دولت و بازار را از نو بخوانیم در ادامه افزود: اگر کشوری درآمد امروزی خود را از طریق صادرات منابع خام بدست آورد دچار بیماری به نام "هلندی" است که یکی از پیامدهای آن صنعت زدایی است و صنعت را ویران می‌کند.

وی اظهار کرد: شکست‌ در بازار ایران ، بیماری هلندی و سه گانه ناممکن از مشکلات موجود در ایران است. در واقع این ۳گانه ناممکن به این صورت تعریف شده است که در آن واحد نرخ ارز تثبیت شده ، سیاست پولی مستقل که خلق پول کند و باز بودن حساب سرمایه در کنار هم نمیتوانند قرار بگیرند.

فرتوک زاده ادامه داد: بازار ایران این قابلیت را دارد که اگر دولتی که بالای سر آن باشد و سیاستگذاری درست انجام شود و تحریک بازار نیز به درستی انجام شود شرایط بهبود خواهد یافت. اگر دولت در بازار سرمایه دخالت نکند در نهایت شرایط متعادل می‌شود.

سیاستگذاری در 3 سطح کلان تعریف شده است

محمدرضا دره شیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت کنندگان در این پنل تخصصی اظهار کرد: سیاستگذاری کشور در ۳ سطح کلان تعریف شده است. برای نمونه حمایت عمومی شرکت‌ها در یک‌لایه قرار گرفته و در لایه دوم سیاستگذاری در زنجیره ارزش بوده و تمرکز روی معماری ارزش است و در لایه بعدی نیز تمرکز روی ایجاد شرکتها و ارتقای قابلیتهای آن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز تنوع و گستردگی در سیاستگذاری صنعتی یکی از بزرگترین چالش‌های امروز کشور است برای مثال در بحث‌های مختلف واردات، صدور مجوزها و... دخالت‌های زیادی وجود دارد.

به گفته وی، این گستردگی در متولیان سیاستگذاری عملا باعث شکست در برابر سیاست کشورهای خارجی میشود و آنها را در مقابل ما موفقیت بیشتری دارند و تحریمها نیز بر این موضوع دامن می زنند.

از روش‌های قدیمی دور شویم
دکتر منوچهر منطقی رییس انجمن تعالی کسب و کار ایران ‌و دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پتل تخصصی زنجیره ارزش ساز راهبردی اظهار کرد: در زمینه زنجیره ارزش ساز راهبردی در ابتدا باید حوزه های راهبردی مشخص شود. این اقدام در دوره های مختلف توسط وزارت صمت انجام شد که همگی با هم متفاوت بودند.

وی ادامه داد: برای مثال در خصوص مترو ۲دهه است که روی آن فعالیت انجام شده و حدود ۲۸درصد به خودکفایی رسیدیم. در واقع دلیل آن نیز به خاطر نوع سرمایه گذاری انجام شده در متروست که بخشی از آن به روش فاینانس بوده و سرمایه‌گذار میتواند حداکثر تا ۵۰درصد از فناوری را بیاورد و مابقی آن نیز توسط کارفرما انجام می شود.

منطقی ادامه‌داد: در این زمینه شاهد بودیم که در قانون برنامه ششم این تصمیم گرفته شد تا در حمل و نقل ریلی و طراحی و بومی سازی آن به ۸۵درصد برسد و وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری این کار را انجام دهند.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف اگر قرار بر شکسته نشدن حلقه فاینانس باشد در نهایت ۳۸درصد بومی سازی میشد. بنابراین به دنبال جذب منابع داخلی و تامبن نیاز از آن رفتیم.
منطقی در پایان گفت: ما باید برای این بخش سیاستگذاری داشته باشیم‌ و از روش‌های قدیمی دور شویم و به فاز یادگیری برویم. زیرا در این صورت است که می‌توان به موفقیت رسید. از سوی دیگر باید اشاره کرد که بزرگترین مشکل ما خصلت‌های داخلی است که متکی به داشته های قبلی بوده ایم‌.

در پایان این پنل دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل و عضو هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد : انجمن تعالی کسب و کار ایران می‌تواند روی نظام و زنجیره ارزش و تامین به وزارت صمت و دولتی‌ها پیشنهاد ارائه کند و خلاهای موجود در کشور را شناسایی کرده و با یکسان سازی آنها از لحاظ حمایتی و بهم رسانی سبک و سیاق نزدیک بهم داشته باشند.