06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 13:13

خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر توسط پتروشیمی جم

نوشته شده توسط 

شركت پتروشيمي اميركبير داراي يك واحد الفين با لايسنس شركت لينده و سه واحد پلي اتيلن و يك واحد بوتادين و واحد بوتن۱ مي باشد. واحدهاي الفين و پليمري شركت با زير ظرفيت كار مي كنند مثلا واحد LD با كمتر از ۶۰ درصد ظرفيت كار مي كند. واحد الفين نيز كمبود خوراك اتان دارد. از طرف ديگر پتروشيمي جم داراي اتيلن مازاد است و قابليت هاي فني و ارتباطي لازم جهت به ظرفيت رساندن واحد الفين را دارد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی پتروشیمی امیرکبیر ؛ در سال ۱۳۹۵ مطالعه جهت خريد ۵۲ درصد سهام بانك رفاه در پتروشيمي اميركبير را آغاز كرديم وFS طرح را آماده نموديم سال ۹۶ و ۹۷ وقت زيادي را معطوف توجيه نمودن هيات مديره پتروشيمي جم، هيات مديره و مديريت هلدينگ انرژي و هيات مديره صندوق بازنشستگي كشوري و سپس هيات امناي وزارت رفاه كه شامل وزير و دو معاون رئيس جمهور و ساير اعضا مي شد نموديم و بالاخره تا نيمه دوم سال ۹۷ كليه مجوزهاي لازم را اخذ نموديم و با موافقت وزير محترم و با حضور نماينده ايشان تفاهمنامه خريد ۵۲ درصدسهام پتروشيمي اميركبير را با مديرعامل بانك رفاه و در حضور نماينده ويژه وزير آقاي احمديان امضا نموديم. ما مي بايست مبلغ هزار ميليارد تومان را تا ۲۹ اسفند و مابقي مبلغ را در چند قسط ديگر پرداخت مي نموديم. كه يك قسط آن بهار سال ۹۸ بود. ما با تلاش خستگي ناپذير و بسيج همه نيروها و امكانات توانستيم تا ۲۶ اسفند هزار ميليارد تومان تامين كنيم. اين مبلغ را از طريق دريافت بخشي از مطالبات از پتروشيمي مهر و فرسا شيمي تامين نموديم بخشي را با پيش فروش پروپيلن به شركت pp جم و مابقي را از طريق وام از بانكها و بخشي را از طريق فروش محصولات پليمري تامين نموديم تلاش زياد و شبانه روزي را معطوف تحقق اين هدف نموديم. بعد از امضاي قرارداد خريد ۵۲%سهام پتروشيمي اميركبير توسط  مديرعامل بانك رفاه و مديرعامل پتروشيمي جم كه با حضور نماينده ويژه وزير كار تعاون و رفاه اجتماعي آقاي شريعتمداري انجام شد،  اوايل اسفند به اتفاق چند مدير شركت به پتروشيمي اميركبير رفتيم و در جلسه اي رسمي با حضور آقاي سليماني سرپرست مجتمع و ساير مديران اهداف و برنامه هايمان را براي آينده شركت اميركبير ترسيم نموديم و به اتفاق مديران شركت از واحدهاي مختلف خصوصا واحد الفين بازديد نموديم و بر افزايش ظرفيت توليد تاكيد ويژه نمودم. برنامه هاي زيادي براي افزايش ظرفيت توليد واحد الفين و به ظرفيت رساندن واحد LD داشتيم. به فكر اين بوديم واحدهاي پليمري را تا حداقل ۲۰ درصد افزايش ظرفيت دهيم. ما به فكر اين بوديم كه پتروشيمي جم را به هلدينگ بزرگي تبديل كنيم كه در آينده بتواند با سابيك عربستان رقابت كند براي نيل به اين اهداف برنامه هاي توسعه محصول و توليد كاتاليست را نيز در واحد تحقيق و توسعه به جد پيگيري مي كرديم و به نتايج ماندگار و تحسين برانگيزي دست يافتيم.

برای تامین پول مورد نیاز برای اقساط سه ماهه وام حدود دو هزار میلیارد تومانی خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر، از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ فشار زیادی را روی بازپس گیری ۱۲۳ میلیون دلار پول ربوده شده از پتروشیمی جم که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ به شرکت بازنشگته بود متمرکز نمودم، سهامداران پتروشیمی جم را به جلسات وصول مطالبات دعوت و بعد از چند جلسه به امور حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری وکالت داده شد تا شکایت کیفری از شرکت پیمود پترو  را فعال نمایند از آبان ۱۳۹۷ بازپرس با جدیت وارد محتوای پرونده شد اما چند ماه بعد بازپرس تغییر کرد بازپرس بعدی نیز با جدیت پرونده را پیگیری نمودند که ایشان نیز بعد از چند ماه برکنار شدند و بنده نیز در فروردین ۱۳۹۸ برکنار شده و ظلم های غیرقابل تصوری به وقوع پیوست.

اگر در کشوری هزینه مبارزه با فساد و کج روی و زیاده خواهی ها زیاد باشد آن کشور در مسیر توسعه پایدار و تحکیم عدالت گام نمی نهد.

 بنده ازنیمه دوم سال ۱۳۹۴ که وارد پتروشیمی جم شدم پیگیری وصول مطالبه ۱۶۲ میلیون دلاری از شرکت تجارت پارس سبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بودم که حدود ۳۹ میلیون دلار از مطالبات را وصول کردیم اما شرکت پارس سبا پولی برای تسویه بدهی اش به پتروشیمی جم نداشت لذا برای بازپس گیری مابقی پول باید شرکت پارس سبا پیگیر بازگرداندن مدیرعامل شرکت پیمود پترو از کشور کانادا می شد لذا تمام پیگیری های ما از شرکت طرف قرارداد جم یعنی شرکت تجارت پارس سبا بی نتیجه بود و وکیل آن شرکت می گفت پرونده در جریان است اینترپل پیگیر است و اینگونه سخنان؛  متاسفانه در سال ۱۳۹۱ قراردادی با ماهیت انحصاری بین پتروشیمی جم و شرکت تجارت پارس سبا جهت کارگزاری جابجایی وجوه ارزی حاصل از فروش محصولات جم منعقد گردیده بود که نتیجه نهایی آن ربوده شدن ۱۲۳ میلیون دلار از منابع ارزی شرکت بود اینکه کجای کار ایراد داشت و چه کسانی  قصور یا تقصیر داشتند توسط نهادهای نظارتی و قضائی در حال بررسی می باشد.

ما در سال ۱۳۹۶ با پیگیری و فشار بسیار بالاخره توانستیم مطالبه خود از شرکت تجارت پارس سبا را از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ریالی به ۱۲۳ میلیون دلار ارزی تغییر ماهیت دهیم تا با گذشت زمان مطالبه ما از آن شرکت ارزش خود را از دست ندهد.

بررسی ها جهت خرید ۵۲ درصد سهام شرکت پتروشیمی امیر کبیر از سال ۱۳۹۵ آغاز شد ما ابتدا باید خودمان از نظر اقتصادی و فنی به این  جمع بندی می رسیدیم که خرید این سهام منافع کوتاه مدت و بلند مدت مطلوبی برای پتروشیمی جم به دنبال دارد. پس از انجام مطالعات در حوزه کارشناسی و مدیریت میانی FS طرح تهیه و در هیات مدیره ارائه گردید و هیات مدیره پس از بررسی های لازم خرید ۵۲درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر را مصوب نمود. گام بعد باید موضوع در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دو سهامدار اصلی به تصویب می رسید که این فرآیند ماه ها به طول انجامید و پس از ارائه گزارش ها و مستندات مورد نیاز و جلسات متعدد بالاخره این موضوع در هیات مدیره هر دو هلدینگ به تصویب رسید در گام بعد می بایست موضوع به تائید هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می رسید که این موضوع نیز با پیگیری خوب آقای تقی زاده مدیرعامل وقت صندوق و آقای شیرکانی دبیرهیات امنا و پیگیری مجدانه و مستمر ما به تصویب رسید همچنین این موضوع باید به تائید هیات امنای صندوق های بازنشستگی که وزیرکار تعاون و رفاه اجتماعی، آقای نوبخت و آقای نهاوندیان معاونین رئیس جمهور نیز از اعضای اصلی آن بودند به تصویب می رسید و قبل از آن به تائید کارگروه تخصصی ذیل هیات امنا می رسید که با تلاش های شبانه روزی و پشتکار و پیگیری های مستمر همه این مصوبات اخذ گردید و قرار بود در ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ با رعایت چارچوب های قانونی فروش ۵۲درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به پتروشیمی جم انجام شود.

متاسفانه به دلايلي كه دقيقا نمي دانم چه بود روز ۲۶ اسفند فرآيند خريد سهام پتروشيمي اميركبير متوقف شد و تمامي تلاش ها و پيگيري هاي شبانه روزي چند ساله  و آن همه برنامه ريزي  با تغيير نظر  ناگهاني وزير به هدر رفت و  كمتر از يك ماه بعد مدير عامل پتروشيمي جم بركنار شد.  اين معمايي است كه بنده هنوز از پشت پرده و جزئیات آن اطلاع کافی ندارم.