31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 02 مرداد 1400 ساعت 21:33

دست صنعت سیمان دوباره از برق کوتاه ماند

نوشته شده توسط 

در طی جدیدترین ابلاغیه به صنعت سیمان، برق کارخانجات این صنعت دوباره قطع و تنها با 10 درصد ظرفیت در شیفت شب، نیروها مشغول به کار هستند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت سیمان تامین ؛ قطعی برق صنعت سیمان و کمبود سیمان در بازار، اعتراض کارخانجات و تولید کنندگان این صنعت را در پی داشته و به دنبال این اعتراض ها، خبرهایی حاکی از اتصال دوباره برق این کارخانجات شنیده شده که در این خصوص مصاحبه ای داشتیم با رضا جمارانیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری "سیمان تامین".
جمارانیان در خصوص اخبار شنیده شده مبنی بر فعالیت صنایع سیمان بدون محدودیت در طی دو روز گذشته گفت:اطلاعیه شماره 19 که در روز سه شنبه قبل از تعطیلات به ما ابلاغ شد حاکی از آن بود که برق کارخانجات سیمان در روزهای تعطیل، صبح و شب بدون محدودیت وصل باشد. اطلاعیه ای که دو روز پیش ابلاغ شد، فعالیت صبح را محدود و اطلاعیه ای که دیشب ابلاغ شد، فعالیت در صیح و شب را محدود کرد و علارغم اولین اطلاعیه مبنی بر عدم محدودیت، با اطلاعیه ای که دیشب ابلاغ شد باز هم محدودیت ها اعمال شد و ما الان برقی نداریم.
ما در حال حاضر تنها فعالیت 10 درصدی در شیفت شب را داریم که اصلا فایده ای ندارد.
وی در ادامه تشریح کرد: صنعت سیمان، صنعتی نیست که بتوان آن را شیفت بندی کرد زیرا کوره باید به صورت مداوم روشن باشد.

جمارانیان در خصوص کبود سیمان در بازار با وجود توقف صادرات سیمان به افغانستان و اینکه آیا کارخانجات به دلیل احتمال استمرار قطعی برق ترجیح دادند کالاهای خود را در انبار نگه دارند و در مقادیر کم و به صورت مستمر به بازار عرضه کنند گفت:کالای سیمان قابل انبار کردن نیست. ما تنها می توانیم سیمان را داخل سیلوهای سیمان انبار کنیم و این سیلوها، ظرفیت نگه داری تولید یک هفته سیمان را دارند و امکان ذخیره بیش از این مقدار اصلا وجود ندارد. از 14 تیرماه، تولید در کشور متوقف شده است و عدم صادرات به افغانستان هم در روند عدم تولید و عرضه و کمبود کالا در بازار تفاوتی را به وجود نمی آورد.

وی در خصوص زمان بازگشت تولید و قیمت سیمان به حالت عادی و جبران کمبود فعلی بازار در صورت اتصال دوباره برق کارخانجات سیمان گفت:اگر برق بدون محدودیت وصل شود یعنی حداقل 70 درصد برق مصرفی صنعت سیمان تامین شود، حداکثر ظرف دو الی سه هفته طول می کشد تا با تولید وضعیت عرضه متعادل شود و به وضعیت قبل از قطع برق برگردیم.
هر چه این اقدام دیرتر انجام شود، تقاضا بازار انباشته تر می شود و طبیعتا زمانی که لازم است تا دوباره به حالت قبل برگردیم طولانی تر خواهد بود؛ اما اگر برق در همین هفته وصل شود، دو تا سه هفته طول می کشد تا به وضعیت قبل برگردیم و به تبع قیمت هم به میزان قبل برمی گردد زیرا سیمان کالایی است که عرضه آن بیش از تقاضا است.
ظرفیت تولید در کشور در حال حاضر حدود 85 میلیون تن است در صورتی که تولید در سال گذشته ۶۸ میلیون تن بوده زیرا تقاضای بیشتری وجود نداشته؛ ما حداقل 10 الی 15 میلیون تن کمتر از ظرفیت تولید می کنیم چون تقاضا کمتر از عرضه است. به دلیل مازاد عرضه و رقابتی بودن قیمت این محصول، قطع به یقین قیمت این محصول بالا نخواهد رفت و با بازگشت به وضعیت قبل، قیمت نیز به حالت قبل برمی گردد.