01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 02 مرداد 1400 ساعت 20:35

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت : نواحی صنعتی فرصتی مناسب برای توسعه صنعتی روستاهاست

نوشته شده توسط 

علی رسولیان روز جمعه در جریان سفر به شهرستان خلخال و بازدید از عمليات اجرايي احداث نواحی صنعتی گزاز و هشجين كه به دعوت نماينده مردم خلخال و كوثر در مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت، در جمع مردم روستاهاي گزاز و نیاخرم گفت: نواحی صنعتی فرصتی مناسب برای توسعه صنعتی روستاهاست و در ایجاد یک ناحیه صنعتی باید علاوه بر توانمند سازی روستاییان، به ظرفیت آن منطقه نیز توجه شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با هدف توسعه و رونق اشتغال در مناطق روستایی، نواحی صنعتی در روستاهای محروم کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران ؛ علی رسولیان روز جمعه در جریان سفر به شهرستان خلخال و بازدید از عمليات اجرايي احداث نواحی صنعتی گزاز و هشجين كه به دعوت نماينده مردم خلخال و كوثر در مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت، با بيان اين مطلب در جمع مردم روستاهاي گزاز و نیاخرم افزود: نواحی صنعتی فرصتی مناسب برای توسعه صنعتی روستاهاست و در ایجاد یک ناحیه صنعتی باید علاوه بر توانمند سازی روستاییان، به ظرفیت آن منطقه نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: باید دیدگاه‌ها نسبت به توسعه روستایی بر اساس توانمند سازی و رونق توليد و اشتغال تعدیل شود تا شاهد توسعه همه جانبه در روستاها باشیم.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: ایجاد نواحی صنعتی در مناطق روستایی، علاوه بر تولید رفاه و اشتغال در آن منطقه منجر به تحول اقتصادی و صنعتی شدن نیز خواهد شد.

رسولیان با بیان این‌که بیش از یک میلیون نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به ‌کار هستند، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۸ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به فعالیت هستند و این ظرفیت تولید باعث اشتغال غیرمستقیم چهار تا پنج میلیون نفر و ارتزاق نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از شهرک‌های صنعتی شده است.

وی با اشاره به نقش مؤثر تولید کنندگان در شرایط تحریم و كرونا افزود: یک بخش مهم از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همین واحدهای تولیدی بودند که توانستند با کار جهادی خود نیازهای کشور را در عرصه‌های مختلف برآورده و رشد صنعتی کشور را در این شرایط سخت فراهم سازند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به هزینه‌های هنگفت آماده‌ سازی زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی نيز اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر آماده‌ سازی هر مترمربع زمین صنعتی بدون محاسبه قیمت زمین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده و به این دلیل استفاده از اراضی ملی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مورد تأکید قرار گرفته است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي نيز در این نشست با تأکید بر پيگيري مطالبات به‌حق مردم روستاهای گزاز و نیاخرم، تحقق وعده‌های مسئولان و رضایتمندی مردم را شرط اساسی خدمت در نظام اسلامي عنوان كرد.

سيد غني نظري از تشكيل كارگروهي در هفته آينده با حضور نمايندگاني از حوزه حقوقی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استانداری، فرمانداری، دادگستری و سه نفر از کشاورزان در خلخال خبر داد كه در طی آن، مشکل تملک اراضي اهالی روستاهای گزاز و نیاخرم براي احداث ناحيه صنعتي مورد بررسی قرار مي‌گيرد.

راه اندازي نواحی صنعتی گزار و هشجین خلخال در آینده نزدیک


در ادامه اين نشست نيز مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل گفت: عملیات اجرایی زیرساخت‌های مورد نیاز ناحیه صنعتی گزار خلخال، از جمله خیابان ‌کشی، انرژی‌ رسانی و سایر امور با اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی درحال اجراست.

محمد اهلي با بیان این‌که فاز اول اين ناحیه صنعتی در مساحت ۳۰ هکتار اجرا می‌شود، افزود: با  همکاری اهالی روستای گزاز و همچنین مسئولان دستگاه قضایی شهرستان خلخال، مشکل دریافت سند مالکیت زمین این شهرک مرتفع و زمینه برای شتاب بخشي به اجرای پروژه‌های زیرساختی این منطقه فراهم شده است.

وی از راه‌ اندازی ناحیه صنعتی هشجین خلخال در آینده نزدیک نيز خبر داد و اضافه كرد: این ناحیه به تصویب سازمان صنايع كوچك و شهرک‌های صنعتی ايران رسیده و با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌ گذار بخش خصوصی برای راه ‌اندازی آن، ناحيه صنعتی هشجین مرکز بخش خورش ‌رستم خلخال با هدف ایجاد صنایع غذایی و کانی غیرفلزی آغاز به کار می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل یکی دیگر از مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی اين استان را کمبود زمین برای سرمایه‌ گذاران جدید طرح‌های سرمایه ‌گذاری اقتصادی و اشتغالزا دانست و ادامه داد: امسال برنامه‌ریزی برای تملک حدود ۵۰۰ هکتار زمین برای ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان هدف‌ گذاری شده است تا زمین مورد نیاز سرمایه‌ گذاران تأمین شود.

اهلی مساحت شهرک‌های صنعتی استان اردبيل را ۱۴۰۰ هکتار اعلام و اظهار امیداواری کرد با همکاری و مساعدت نهادهای مربوطه، تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و خصوصی اين استان به بیش از ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی افزایش پیدا کند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار شهرستان خلخال، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعي از مديران دستگاه‌هاي اجرايي استاني و شهرستاني، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در سفر یک روزه به شهرستان خلخال همراهي مي‌کردند.

.