10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 11 تیر 1398 ساعت 14:45

تحریم فرصتی برای تولید

نوشته شده توسط 

forsate tahrimبرای رونق تولید در کنار اقدامات انجام شده نیاز به عوامل متعدد و بستر سازی لازم برای بهبود فضای کسب و کار است تا با تعمیق بخشیدن به تولید داخل بتوانیم به رونق برسیم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از سنا، فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقطه نهایی قوانین وضع شده به تولید کشور برمی گردد و اثرات آن در بخش هایی از تولید نشان داده می شود بنابراین برای رونق تولید در کنار اقدامات انجام شده نیاز به عوامل متعددی نیاز است تا کنار هم قرار گیرد.

وی افزود: وقتی قوانین و مقررات وضع می شود ممکن است برخی مسائل حل شود اما مسائلی جدید را نیز بوجود می آورد. باید برای ارائه خدمات الکترونیکی، مانند صدور مجوز ها و استعلامات زیرساخت های الکترونیک آن درنظر گرفته شده و بستر لازی شود، تا بتوانیم ارائه خدمات را تسهیل کنیم.

مقیمی ادامه داد: قوانینی و مقرارراتی که امروز کشور در بخش صنعت تولید نیاز دارد رفع موانع موجود از طریق ستاد تسهیل است که برای برخی قوانین نیاز به توقف دارند، مصوباتی در این زمینه وضع شده است.برای راه اندازی واحدهای متوقف به دلیل بدهی های مالیاتی و تعهدات به سازمان های خدمات رسان مجوزی به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تفویض شده که در صورتی که واحد صنعتی در برنامه رونق قرار بگیرد بتوان مالیات ها و بدهی های این واحدهای صنعتی را به تعویق انداخت.

مقیمی افزود: برخی قوانین که لازمه اجرایی آن به تصویب رسیده است و لازم الاجراست نیز نیاز به بسترهایی دارد به طور مثال در بحث مالیات برای اجرای قانون به دلیل نبود زیرساخت ها، موجب شده که مالیات ها برای اجرای تکلیف از بخش تولید گرفته شود، که این خود یک معزل است. بنابراین این اشکالات بعد از جمع بندی در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شد که برای بررسی مجدد به کمیسیون رفته تا در جهت رفع موانع تولید مورد بررسی و بعد به صحن ارائه شود.

وی تصریح کرد: با اجازه سران سه قوه به بنگاه ها برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بدون گرفتن مالیات داده شد، همچنین در بخش حد اعتباری بررسی ها نشان می دهد 2 تا 3 برابر سرمایه در گردش برای رونق افزایش یابد. یکی از دغدغه های تولید، تامین مواد اولیه است که چالش های آن مورد بررسی قرا گرفته و با توجه به افزایش 2 برابری میزان مصرف نسبت به سال قبل با نشست هایی که انجام شد به راهکارهایی برای آرامش عرضه و تقاضا رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه در بخش تامین مواد اولیه از خارج نیز با مکانیزم اهمیت دادن به تولید داخل به جایی رسیده ایم که تحریم را تهدید نمی دانیم، افزود: تحریم را فرصتی می دانیم تا با تعمیق بخشیدن به تولید داخل بتوانیم به رونق بخشی تولید داخل برسیم.

مقیمی گفت: توفیقاتی که در بخش صنعت بدست آمده به تحریم ها برمی گردد بنابراین با استفاده از فرصت ها و استفاده از فضای موجود حتما موفق خواهیم شد.

سیدمحمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت دیگر مهمان برنامه درباره حفظ صنعت تولید در شرایط تحریم گفت: در شرایط عادی اقتصادی کند قابل تحمل است اما در شرایطی که در محاصره اقتصادی قرار داریم و تمام گروهها در کشورهای دیگر سعی می کنند اقتصادی ایران را متوقف کنند نیاز به توجه بیشتر به بخش تولید است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اداره واحد تولیدی و برگشت به وضعیت قبل نیازمند تجدید نظر در خطوط اعتباری در بانک ها هستیم تا با تامین نیاز واحدهای تولیدی، سرمایه در گردش نیز فعال عمل کند.

مرتضوی گفت: رونق تولید نیاز به برنامه جامع دارد بنابراین باید اختیارارت در شرایط خاص به استان ها داده شود و شبانه روز تولید را پدافند اقتصادی کنیم و با تجدید نظر در خطوط اعتباری بانکها مشکلات تولید را برطرف کنیم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: واگذاری بخش های غیرحاکمینی تصمیمات به انجمن ها، ایجاد خانه های صنعت و معدن، تجدید نظر در روابط بانکی و اعتبار محور کردن بانکها، برداشتن موانع از سر راه تولید و جلوگیری از نشست کالا در گمرکات کشور از مهمترین راهکارها برای رونق بخشیدن به تولید است.

مرتضوی گفت: رونق تولید با حرف حل نمی شود بنابراین نیاز است که دولت و بانک مرکزی به تولید آرامش دهند.