31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 01 ارديبهشت 1401 ساعت 13:55

ضرورت حمایت مقامات استانی از ادارات کل امور مالیاتی در استان ها

نوشته شده توسط 

در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و معاون اجرایی رئیس جمهور، بر ضرورت حمایت همه جانبه مقامات استانی و تقویت هماهنگی های بین دستگاهی برای تسهیل وصول مطالبات استان ها تاکید شد.

در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و معاون اجرایی رئیس جمهور، بر ضرورت حمایت همه جانبه مقامات استانی و تقویت هماهنگی های بین دستگاهی برای تسهیل وصول مطالبات استان ها تاکید شد.  

به گزارش بورس و بانک و به نقل از رسانه مالیاتی ایران ؛ دکتر داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در دیدار با سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای نظام مالیاتی در سال 1400، خاطرنشان کرد: سال گذشته با تلاش همکاران و اجرای برنامه های تحولی، تحقق بیش از 110 درصدی درآمدهای مالیاتی و رکوردی جدید در تامین مالی هزینه های کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه تحول آفرینی در نظام مالیاتی، لازمه توسعه اقتصادی و پیشرفت همه جانبه کشور است، گفت: افزایش منابع درآمد دولت و کاهش اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و مقاوم سازی بودجه نیازمند توسعه و تحول نظام مالیاتی است.

دکتر منظور، اجرای برنامه هایی از قبیل هوشمندسازی نظام مالیاتی، شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی، وصول معوقات، تسریع در رسیدگی ها، کاهش فرآیند دادرسی مالیاتی و گسترش فرهنگ مالیاتی درکشور را از جمله اقدامات موثر در تحقق کامل درآمدهای مالیاتی برشمرد و گفت: میل تاریخی به فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات و سوداگری ایجاب می کند، نظام مالیاتی تمام تلاش خود را برای رفع این چالش ها متمرکز سازد.

وی افزود: با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و اجرای پایه های جدید مالیاتی همچون مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس در سال جاری و همچنین ایجاد پایه های جدید مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد، شاهد تحول بزرگی در نظام مالیاتی خواهیم بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشی از سخنان خود به ضرورت همکاری دستگاه های ذیربط برای اجرای برنامه های نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: همکاری دستگاه های ذیربط برای ارایه اطلاعات مورد نیاز سازمان و تعاملات نزدیک با سایر دستگاه ها از جمله بانک مرکزی، برای مبارزه با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید و شفاف سازی هر چه تمامتر فعالیت های اقتصادی در کشور ضروری است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی، در اولویت برنامه‌های نظام مالیاتی است، گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی و حاکمیت داده‌ها، مهمترین راهکار و برنامه جدی نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت پیشبرد برنامه‌های مبارزه با فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: با اجرای نظام مالیاتی هوشمند و  سیستم حسابرسی بر مبنای ریسک مودیان، عملا گام مهمی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی برداشته خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این دیدار، از عزم دولت سیزدهم برای کنترل تورم و مهار گرانی خبر داد و گفت: دولت تلاش کرد تا در بودجه ۱۴۰۱ استقراض از بانک مرکزی نداشته باشد و اتکا به درآمدهای مالیاتی و مولد سازی اموال دولت را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد.

سید صولت مرتضوی، با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی باید به سمت کم کردن فرآیندها حرکت کند، گفت: اصلاح فرآیندها، بهبود رویه ها و شیوه های مالیات ستانی، حذف واسطه ها و کوتاه کردن مسیر رسیدگی و همچنین کاهش ارتباط مستقیم با مودی، نه تنها کاهش فساد را در پی دارد، بلکه باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش هزینه های وصول مالیات و ارتقای رضایتمندی شهروندان خواهد شد.