06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 31 تیر 1400 ساعت 19:08

نقش مدیریت نقدینگی در توسعه کشور

نوشته شده توسط 

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن گفت: مدیریت نقدینگی نقش مهم در توسعه کشور دارد و بنابراین باید بدانیم نقدینگی پیشران بازار سرمایه است و سایر مؤلفه‌ها پیشران نیستند.

به گزارش بورس  و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت تامین سرمایه تمدن ؛ محمودرضا خواجه‌ نصیری در همایش «تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه» و در افتتاحیه شعبه دوم سوپر مارکت مالی، گفت: اقتصاد ایران به شدت متاثر از تصمیم‌گیری‌هایی است که فراتر از چهارچوب تغییرپذیر اقتصاد شکل می‌گیرد و در مجموع فاصله‌ای بین فضای پر از رونق اقتصادی یا فضای پراز رکود اقتصادی را متصور می‌سازد.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن اظهار کرد: این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند تمام رویکردهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است هر کارشناس اقتصادی سیلی از عدد و رقم را برای اتفاقاتی در یک ماه گذشته امکان‌پذیر نبود، ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس لازم است در پیش‌بینی‌های خود به این موضوع به عنوان یک مؤلفه مهم توجه کنیم و نگاه و تفکر تصمیم‌گیران را مبنا قرار دهیم‌.

خواجه‌نصیر ابراز کرد: یکی از مسائل اساسی در اقتصاد ایران، سیکل‌های اقتصادی کوتاه مدتی است که می‌تواند برخی افراد را موفق کند و برخی را ناموفق، برخی را ثروتمند و برخی را فقیر سازد، در چنین فضایی است که اگر بخواهیم تبیین کنیم که تخصص و توانایی در کسب و کار چیست، می‌توان گفت شناسایی «دوره‌های زمانی یک موفقیت» مولفه‌ای است که به نوعی تخصص و توانایی برای موفقیت است‌.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن تأکید کرد: کشوری که می‌خواهد توسعه بلندمدت داشته باشد باید برنامه بلندمدت داشته باشد و مؤلفه‌های اقتصادی آن با تغییر دولت‌ها تغییر نکند.

وی با اشاره به رشد نقدینگی از سال ۱۳۸۴ تا خرداد ۱۴۰۰، تصریح کرد: بی‌شک تصمیم‌گیری‌ها بر رشد نقدینگی تاثیرگذار و رشد نقدینگی نیز بر سایر مؤلفه‌های اقتصادی تاثیرگذار است.

خواجه‌نصیری با اشاره به تاثیرات نقدینگی بر اقتصاد، تأکید کرد: مدیریت نقدینگی نقش مهم در توسعه کشور دارد و بنابراین باید بدانیم نقدینگی پیشران بازار سرمایه است و سایر مؤلفه‌ها پیشران نیستند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر به شدت در تورم منعکس می‌شود و این رشد نقدینگی به دلیل سرعت چاپ پول با استمرار بالایی در حال افزایش است، به گونه‌ای که در سال جاری ۳۳۰۰ میلیارد تومان پول چاپ‌می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته ۲-۳ برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد و اهرمی برای کنترل آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه منشأ اصلی رشد نقدینگی کسری بودجه و عدم دسترسی بانک مرکزی به دارایی‌های خارجی خود است، گفت: جبران کسری بودجه بسیار بالای دولت چهار سناریو را پیشروی دولت جدید قرار داده است‌.

خواجه‌نصیری با بیان اینکه دولت با ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است، ادامه داد: دولت در سناریوی اول برای کسری بودجه، با فروش واقعی اوراق همراه با شیفت به سمت بالای دالان نرخ سود، منجر به افزایش واقعی نرخ بهره و به تبع آن فشار شدید به بازارها و رکود خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن افزود: در سناریوی دوم دولت با فروش صوری اوراق بدون شیفت به سمت بالای دالان نرخ سود، افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی و تورم و به تبع آن جهش قیمتی در بازار دارایی‌ها را بوجود می‌آورد.

وی به سناریوی سوم اشاره کرد و افزود: در این منظر افزایش آزادانه نفت موجب در دسترس بودن منابع بدون تأثیر بر نرخ بهره و نقدینگی منجر به ادامه وضعیت کنونی خواهد شد که این تصمیم بسته به نتایج مذاکرات خواهد بود.

خواجه‌نصیری اضافه کرد: در آخرین سناریو فروش تحریمی نفت و عدم دسترسی کامل به منابع موجب افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم و به تبع آن جهش قسمتی در بازار دارایی‌ها خواهیم‌ بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ در درآمدها و مصارف رشد داشته است، گفت: این بودجه در سال جاری ۱۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و بنابراین باید برای جبران کسری آن راه مناسبی چاره‌اندیشی کنند.

وی ادامه داد: فروش اوراق در سال ۱۴۰۰ از استقلال چندانی برخوردار نبوده است و برای تأمین مالی امروز از فردا بهتر است.

خواجه‌نصیری اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت آینده باید بین رکود و رونق همراه با تورم افسار گسیخته یک گزینه را انتخاب کند که هر کدام نقاط منفی دارد و شرایط ویژه‌ای را پیش‌روی کشور قرار می‌دهد و در چنین شرایط عوامل بسیاری حتی ملاحظات امنیتی بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن با بیان اینکه رشد تورمی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد محتمل است، اضافه کرد: هرچند مذاکرات مهمترین عاملی است که می‌تواند سناریوها را تغییر دهد ولی به نظر می‌رسد تا پایان پاییز نتیجه خاصی از مذاکرات محقق نشود و بعد از استقرار تیم اقتصادی دولت جدید تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش اقتصاد جهانی بر اقتصاد داخلی، تصریح کرد: کرونا در اقتصاد جهانی از سوئی منجر به عمیق‌ترین رکود جهانی بعد از جنگ جهانی دوم و کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها شد.

خواجه‌نصیری با اشاره به تجربه بازار جهانی در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، گفت: جهان از این تجربه آموخت که باید به سرعت خود را از بحران جمع و حرکت منفی اقتصادی را جبران کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تاکید کرد: بحران را نمی‌توان با بحران رفع کرد و لازم است و تنها راه‌حل بحران‌ها، اطلاع‌رسانی شفاف و اتحاد است.

وی با اشاره به ضرورت بازار سرمایه، گفت: این بازار نیازمند اتحاد همه قوا و همه وزرا است و حتی نظارت‌ها و جلوگیری از خطا‌ها با اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق، از طریق مبادی مطمئن صورت گیرد.

در ادامه این مراسم، دومین شعبه سوپر مارکت مالی به عنوان درگاه کامل خدمات بازار سرمایه کشور در اصفهان افتتاح شد‌ و حدود یک سال پیش اولین شعبه آن در اصفهان افتتاح شده بود.

این سوپر مارکت مالی، اولین سوپر مارکت مالی تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه تمدن است که هدف از آن، ارائه طیف کاملی از خدمات و محصولات مالی و سرمایه‌گذاری در یک محل و راحتی افراد در دریافت این خدمات باشد.

هدف این سوپر مارکت مالی، ارائه خدمات متنوع مالی و سرمایه‌گذاری از جمله مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری، خدمات مالی شرکتی، خدمات کارگزاری بورس، خدمات بیمه، کارت اعتباری، سبدگردانی اختصاصی و خدمات مشاوره مالی به افراد حقیقی و حقوقی است.

از جمله سهامداران این سوپر مارکت مالی، بانک شهر، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیش مس، بانک توسعه صادرات و گروه راهبران اقتصادی ارمان هستند؛ سامانه سوپر مارکت مالی با نام «آی بی شاپ»، در حال ارائه خدمات به بیش از یک میلیون مشتری است.