09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 14 فروردين 1400 ساعت 10:30

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: دولتی بدون تحریم تحویل می دهیم

نوشته شده توسط 

رئیس جمهور گفت: سال ۹۹ را با سختی و فراز و نشیب فروان در حالی که تحریم با شدیدترین شکل ادامه داشت و جنگ اقتصادی سنگینی بر سر ملت ما سایه افکنده بود و کرونا به عنوان ویروس خطرناک مردم را با مشکل مواجه کرد، گذراندیم.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از سنا، حسن روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اولین جلسه ستاد ملی کرونا در سال جدید و در مجموع ۶۲ امین جلسه ستاد ملی امروز برگزار شد؛ مباحث خوبی مطرح شد و شرایط استان‌ها بررسی شد و اینکه بتوانیم برای میلاد حضرت ولی عصر و همچنین برای ماه رمضان پیش‌بینی داشته باشیم که در جلسه آینده مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: سال ۹۹ را با سختی و فراز و نشیب فراوان در حالی که تحریم با شدیدترین شکل ادامه داشت و جنگ اقتصادی سنگینی بر سر ملت ما سایه افکنده بود و کرونا به عنوان ویروس خطرناک مردم را با مشکل مواجه کرد، گذراندیم. این سال را گذراندیم که باید از مردم عزیزمان و از مقام معظم رهبری، فرهیختگان و علما تشکر کنم. مخصوصا باید از کادر درمان تشکر کنم که از جان مایه گذاشتند.

روحانی اظهار کرد: الحمدلله ملت و کشور ما در مقایسه با جهان شرایط مناسبی دارد و همه مسئولان در حد توان کمک کردند. کسبه علیرغم اینکه در سختی بودند، محدودیت‌ها را پذیرفتند و رعایت کردند و ما باید از همه تشکر کنیم. امروز آمار سفر به قشم نسبت به سال ۹۸، تنها ۱۰ یا ۱۵ درصد مسافر وارد جزیره قشم شده است این آمار نشان دهنده این است که مردم مراعات کردند و این مراعات مردم بسیار ارزشمند است. همچنین در برخی از مناطق شمالی در مازندران بیش از ۸۰ درصد سفر مردم نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است. البته در ایام عید کمی رعایت پروتکل‌ها نادیده گرفته شد اما در مجموع مردم رعایت کردند و اگر مراعات آنها نبود، دچار مشکل می‌شدیم.

وی گفت: همه تلاش ما در این دولت این است که کاری کنیم تا پایان دولت کرونا و تحریم پایان یابد. مبنای ما نیز باید عقلانیت بر منافع ملی باشد یعنی منافع ملی و چارچوب خردورزی را مدنظر قرار دهیم. پایان دولت باید به گونه‌ای باشد که نه تنها اول مهر بلکه در شهریور مدارس بازگشایی شود یعنی بعد از تعطیلات ایام عاشورا، مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود. البته این موضوع وابسته به رسیدن واکسن است.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است دولتی را بدون تحریم و بدون کرونا به دولت بعدی تحویل بدهیم، افزود: اگر ملت در امری تصمیم بگیرد، امکان پذیر خواهد بود؛ ما در تاریخ روزهای بسیار سختی را گذراندیم از این پس نیز با یاری یکدیگر از تحریم و کرونا عبور خواهیم کرد.

رییس دولت بیان کرد: تروریسمی که از طریق آمریکا و از زمان ترامپ علیه ایران آغاز شد متاسفانه همچنان ادامه دارد؛ در حال حاضر ترامپ رفته است اما آثار شوم او همچنان بر جامعه ما باقی است و ما شاهد هستیم که چه مشکلاتی پیش روی ما وجود دارد.

وی افزود: ما همه تلاش و توان خود را به کار گرفته‌ایم و امروز مصوب کردیم که بخش خصوصی نیز در صورت تمایل بتواند با ارز نیمایی واکسن وارد کشور کند و به مردم عرضه کند.

روحانی گفت: تلاش ما بر این بود که در هر موضوعی پروتکل‌های بهداشتی را بسیار روشن و واضح از طریق صدا و سیما و مطبوعات به مردم آموزش دهیم و این کار صورت گرفت. هزاران صفحه پروتکل نوشته شد و ترویج شد که این موضوع بسیار حائز اهمیت بود و خوشبختانه اجرا شد.

وی با بیان اینکه همه تلاش ما کشف این بیماری در افراد بود گفت: شناسایی زودهنگام در افراد از ابتدا مدنظر ما بود بر همین اساس انجام تست را افزایش دادیم و امروز روزانه حدود ۱۰۰ هزار تست از مردم گرفته می‌شود. شناسایی سریع و زودهنگام می‌تواند به ما کمک کند. امسال نیز همین سیاست و برنامه مدنظر است با این تفاوت که امسال واردات و تولید واکسن ارجحیت دارد تاکنون ۷۹۰ هزار دوز واکسن وارد شده و به گروه‌های هدف تزریق شده است و امیدواریم در ماه فروردین تزریق افزایش یابد و پایان بهار نیز واکسن‌های داخلی به بازار وارد می‌شود و شرایط بهبود خواهد یافت.

رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: اساسا این بیماری سختی‌های بسیاری داشت و با جهش شدید ما را با مشکل مواجه کرد. لازم بود علم در برابر این بیماری قیام کند و این بیماری را مهار کند که ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از راه‌های علمی برای مقابله با این ویروس بود.

وی ادامه داد: قدم دوم علم در زمینه تولید واکسن بود امروز کشورهایی که توانستند در حد بالایی واکسن تزریق کنند با این ویروس مقابله کرده‌اند بنابراین واکسن می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر اکثریت دانش آموزان و معلمان واکسینه شوند قطعا مدارس می‌تواند بازگشایی شود اگر ما بتوانیم ۷۰ درصد مردم را واکسینه کنیم زنجیره را قطع کرده‌ایم و شرایط متفاوت خواهد شد.

وی بیان کرد: به نظر من پیک این بیماری در دنیا تمام شده است و مقابله با این بیماری سهل و آسانتر شده است. امید من این است که تا پایان این دولت این بیماری به طور کامل مهار شود و تا آخر سال جدید همه مردم واکسینه شوند و ما از این بیماری و معضل عبور کنیم. امیدواریم واکسن داخلی ما به گونه‌ای باشد که حتی در اواخر سال بتوانیم آن را صادر کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: تنها خواهش من این است که تمامی کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و تمامی ارگان‌هایی که در جهت مقابله با کرونا کمک می‌کردند و کادر درمان تلاش‌شان را به صورت مضاعف در این چند ماه ادامه دهند.