10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 25 شهریور 1398 ساعت 10:51

روایت صندوق بین‌المللی پول از پیامدهای جنگ تجاری

نوشته شده توسط 

0014960LLLLصندوق بین‌المللی پول هشدار داد جنگ تجاری بین آمریکا و چین می‌تواند رشد اقتصادی جهان را ۰.۸ درصد کاهش دهد.

به گزارش بورس و بانک و نقل از رویترز، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از ابعاد مخرب جنگ تجاری بین آمریکا و چین پیش‌بینی کرد که این جنگ در صورت خاتمه نیافتن تا سال ۲۰۲۰ به کاهش ۰.۸ درصدی رشد اقتصاد جهانی منجر شود که ۰.۳ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی این نهاد است.

این نهاد شرایط اقتصاد جهانی را مشابه شرایط سال ۲۰۰۷ یعنی درست پیش از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ دانسته و افزوده است جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان، شدیدا به تمایل سرمایه گذاران و کسب و کارهای تجاری برای انجاک هرگونه فعالیت جدید صدمه زده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در واکنش به این گزارش گفته است که هنوز گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول را مطالعه نکرده است اما انتظار ندارد که پیامدهای جنگ تجاری با چین برروی اقتصاد آمریکا چندان محسوس باشد.

سخنگوی صندوق بین المللی پول در رابطه با انتشار گزارش جدید این نهاد گفت: تنش های تجاری شاید تنها ریسک بر سر راه اقتصاد جهانی نباشد اما یکی از اثرگذارترین ریسک‌ها به شمار می‌رود که اثرگذاری آن از هم اکنون بر اقتصاد جهانی شروع شده است. جنگ تجاری آمریکا و چین می تواند در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی جهانی را ۰.۸ درصد کاهش دهد و در صورت حل نشدن، در سال‌های بعد اثرگذاری آن حتی می تواند مخرب‌تر نیز باشد.

صندوق بین المللی پول تنها طرف ثالث نگران تشدید جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان نیست. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه با هشدار نسبت به تشدید تنش‌های بین آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری گفته است که این مساله دارای پیامدهای زیان باری برای تمامی جهان خواهد بود. وی افزود که جنگ تعرفه‌ها دامنه‌ای فراتر از یک مساله بین چین و آمریکا پیدا کرده است و از زمان تشدید این جنگ، عملکرد اقتصادی اروپا نیز بدتر شده است.

مارک همریک، تحلیل گر مسائل اقتصادی در موسسه " بنک ریت" گفت که گزارش جدید صندوق نشان دهنده ناامیدی این نهاد از حل و فصل زودهنگام اختلافات تجاری بین واشنگتن و پکن است. وی افزود: تنش های تجاری فقط و فقط بیشتر شده اند. رسیدن به توافق چندان محتمل نیست. پس از ۱۱ سال رشد اقتصادی اکنون این احتمال وجود دارد که اقتصاد آمریکا وارد رکود شود.