10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 17 ارديبهشت 1401 ساعت 21:42

معاون اول رییس جمهور وعده داد: دهک‌های پایین سبد سهام می‌گیرند

نوشته شده توسط 

معاون اول رئیس جمهور ضمن اعلام عدم حذف یارانه نان و دارو، گفت: کمک‌ هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها واریز و برای دهک‌های پایین، سبد سهام در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ؛ محمد مخبر در خصوص کمبود مواد غذایی که به دنبال شرایط جنگ اوکراین و روسیه پدید آمده بیان کرد: یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود. برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود.

او تصریح کرد: اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند، اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد به طور کامل از این کمک‌ هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند. کمک‌ هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین، سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

مخبر، منشأ گرانی برخی کالاها را الزامات قانونی بودجه و طرح موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی دانست و افزود: دولت بر اساس الزام قانونی باید از اول فروردین اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کرد ولی برای آنکه در ایام نوروز و ماه رمضان مردم متحمل سختی نشوند این کار در آن مقطع صورت نگرفت. از سویی دیگر با اجرای قانون به دلیل گرانی آب، برق و گاز و افزایش ارزش افزوده کالاها و نیمایی شدن عوارض گمرکی، به طور طبیعی تورم و گرانی به بازار تحمیل می‌شد.